Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
Jag förstår inte vad du vill ha svar på. Bägge producerade ett för den religiösa gruppen väldigt provokativt material.
Jag tror att frk Ohlsons spekulativa pekoral hade passerat helt obemärkt i den outsinliga strömmen av "provocerande" (gäsp) anti-kristen konst, om det inte hade varit för att ärkebiskop/överpolitruk KG Hammar glad i hågen och med berått mod hade släpat in dyngan i det heligaste av heliga (i den utsträckning Sverige har något sådant); Uppsala Domkyrka.
Jag tror vidare att det till övervägande del var KG Hammars och svenska kyrkans medlöperi, vindflöjlande, förkastande av sin egna religion, självförakt och ängslan inför att inte vara 200% PK i alla lägen som fick folk att gå i taket, snarare än att ännu en dilettant hade skapat ännu ett nedsättande verk om kristendomen.
Vad jag INTE såg var stora delar av den kristna världen dra i fält med molotovcocktails och Kalasjnikovs. Vad jag INTE såg var mordhot, dödslistor och utfästa belöningar för frk Ohlsons skäktning från kristna politiker och kyrkans män. Inte en enda person blev mördad. Jag såg inga präster eller frikyrkoledare resa till påven och andra länders kyrkor med förfalskade bilder för att uppvigla till organiserat hat och våld.
Jag såg istället insändare, debattartiklar, och andra missnöjesyttringar uttryckta i ord, samt förvisso något enstaka meningslöst hot från någon antagligen djupt störd individ. Och jag såg INTE massmedia bryta ut i gemensamma litanior om "kristofobi" till försvar för de kristna barbarernas ambassadbrännande och mordhot... oj, förlåt... de kristna barbarernas publicering av en "Dagens Tistel" till konstnär Ohlson och politbyråsekreterare Hammar i
Svedala Allehanda. Jag såg INGEN "nollrasismvecka" i TV4 med tema "kristofobi" med syfte att lära konstnärer, skribenter, karikatyrtecknare och andra förkastliga individer "respektera" (underkasta sig och följa) kristna seder, dogmer och sakrament. Jag såg inte främmande länder med främmande kulturer och religioner på allvar diskutera att införa hädelselagstiftning med särskild hänsyn till kristendomen. Jag såg inte heller FN eller EU ta några sådana initiativ. Inte ens någon invandrad amerikan från den s.k. "kristna högern" ringde till Karlavagnen och lät Sverige förstå att skulden gemensamt skulle ligga på Sverige, svenskarna och Ohlson/Hammar "om något skulle hända".
Ohlson är en jävla nolla och bara intressant som mediafenomen, men hennes rätt att publicera vilka vidriga bilder hon vill (som inte kränker en verklig, levande individ, som det står fritt att lämna in en stämningsansökan) skall inte ifrågasättas i ett land med yttrandefrihet. Samma frihet skall självfallet gälla Vilks, dig, mig och alla andra.