2010-09-05, 12:27
Medlem
Hazn_s avatar
Hur sant är det att elleverantörer kan se att man har ballaster inkopplade? Hörde något om det och nojjar över att använda HPS...
Citera
2010-09-05, 12:45
Medlem
brisingrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hazn_
Hur sant är det att elleverantörer kan se att man har ballaster inkopplade? Hörde något om det och nojjar över att använda HPS...
Elleverantörer kan nog inte se specifikt vad som är inkopplat utan ser att du har överdrivet hög elkostnad för till exempel en etta. Hur många tror du inte skulle åkt dit annars?
Citera
2010-09-05, 12:46
Medlem
Neontomtes avatar
Citat:
Jag har väldigt svårt att tro att en el-leverantör kan se att du använder dig just av en ballast.
Det enda är väl att dom ser att din förbrukning blir högre.
Men tror knappast att el-bolaget i första hand tänker, nu jäklar har han startat en odling pga att kW förbrukningen har ökat.

Kör på!
Citera
2010-09-05, 12:50
Medlem
Hazn_s avatar
Så säg att jag flyttar nu till månadsskiftet och kör en 250w HPS 18/6 och en 600w 12/12 från dag ett. Då bör min elförbrukning inte ifrågasättas?
Citera
2010-09-05, 12:57
Medlem
brisingrs avatar
Citat:
Så säg att jag flyttar nu till månadsskiftet och kör en 250w HPS 18/6 och en 600w 12/12 från dag ett. Då bör min elförbrukning inte ifrågasättas?
Varför kör du båda samtidigt? Hur många rum är din bostad på?

Den borde inte ifrågasättas men du kan kanske inte köra TV, dator, kaffebryggaren och damsugaren dygnet runt.
Citera
2010-09-05, 13:02
Medlem
Hazn_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brisingr
Varför kör du båda samtidigt? Hur många rum är din bostad på?

Den borde inte ifrågasättas men du kan kanske inte köra TV, dator, kaffebryggaren och damsugaren dygnet runt.

Tänkte ha ett rullande system med en yta för veg (250w) och en för blom (600w).
Kommer bara vara hemma 2-3 timmar om dagen + sovtid, så jag kommer inte ha igång mycket annat elektriskt.

Jag har odlat i ett par år innan, men efter att jag torska så har jag börjat nojja ordentligt.
Citera
2010-09-05, 13:47
Medlem
brisingrs avatar
Citat:
Tänkte ha ett rullande system med en yta för veg (250w) och en för blom (600w).
Kommer bara vara hemma 2-3 timmar om dagen + sovtid, så jag kommer inte ha igång mycket annat elektriskt.

Jag har odlat i ett par år innan, men efter att jag torska så har jag börjat nojja ordentligt.
Då ska det vara lugnt enligt mig. Hur torskade du? Odling?
Citera
2010-09-05, 13:51
Medlem
Hazn_s avatar
Citat:
Då ska det vara lugnt enligt mig. Hur torskade du? Odling?

Jepp. Hur vet jag dock inte, men jag hoppas få veta det under rättegången.
Citera
2010-09-05, 18:21
Medlem
Artsys avatar
Ifall man sår ett frö i en riktigt liten kruka (ca 5x5x7 cm) antar jag att plantans storlek kommer att hämmas en massa. Men kommer den fortfarande kunna ge en skörd? En liten liten skörd alltså
Citera
2010-09-05, 19:03
Medlem
brisingrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artsy
Ifall man sår ett frö i en riktigt liten kruka (ca 5x5x7 cm) antar jag att plantans storlek kommer att hämmas en massa. Men kommer den fortfarande kunna ge en skörd? En liten liten skörd alltså
Du tänker på en liten kruka ungefär som 0,2L? Man brukar bara rekommendera att ha dessa i max 20 dagar utav en anledning. Dina plantor kommer inte att kunna producera någon skörd med så lite utrymme, tror jag i alla fall.

Krukor är inte dyrt! Fast kanske har med utrymmet att göra?
Citera
2010-09-05, 19:08
Medlem
Artsys avatar
Ja, det är ju utrymmet som är problemet för mig. Hade varit trevligt med en "liten blomma" i fönstret som dessutom kunde ge mig ett gram eller två. Jag får väl prova helt enkelt, men vågar väl inte hoppas på något
Citera
2010-09-05, 19:17
Medlem
karlpessars avatar
Citat:
Har du kollat i skräpposten? Vilken mail använder du dig av?

Det kommer förmodligen att sprida sig, några waunderbaums kommer inte att kunna ta bort lukten. Varför inte köpa ett kolfilter och kanalfläkt? Jonisator?

Använde både live.se och min gamla hotmail.com. Kollade även skräppost när jag inte såg det i inkorgen.

Jag tänkte bara att doftgranarna skulle dölja lukten om den inte var för stor. Anledningen till att jag inte vill göra odlingen allt för seriös är för att jag inte är helt säker på att jag kan ha igång den tills det är dags för skörd. Det skulle bara bli lite experiment fram till nästa sommar då jag kan köra mer seriöst. Kanske bygger en "byrå" med filter ändå och ser hur det utvecklas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in