2010-10-16, 21:41
Medlem
dundermusen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av planeraD
Väldigt svårt att svara på rakt av, men ju fler noder man har ju fler "budsites" blir det och dom hamnar tätare tillsammans. Om man kör en ganska lång vegg så blir ju fördelen med en mh större, den får arbeta med det den är bäst på under en längre tid. Medans säg man kör en sog där vegg tiden kanske bara är en vecka eller två där gör den knappt någon nytta.

För att ge dig min uppfattning och det är mest en gissning för jag har aldrig ägt en "allround" lampa, så om man har en "svensson" setup med normal strain och ca 4-5v vegg så tror jag man får runt 25-35g plus om man kör mh. Ex ww utan 40-65g, ww med 65-95g.
Men den största faktorn är den mänskliga, man ska lära sig tolka plantan, vad den vill ha och för det krävs mest erfarenhet, väldigt sällan nybörjare drar upp 90g toppkolor.

Skillnaden mellan hps och mh i vegg är att mh skapar mer noder och förgreningar, resultatet är fler budsites(där buddsen börjar växa) Hps blir effekten åt andra hållet avståndet mellan noderna ökar och mindre förgreningar, men man får fler lumen /w med hps.

Det optimala just nu är en 2:1 ratio mellan hps och mh i blom, mh gör att budsen blir mer kompakta och även mer kristaller. Just kristaller finns det teorier om att dom ska finnas där för att skydda plantan mot UV-b strålning och en MH producerar mycker mer UVB-b strålning än en hps. Mina plantor blir jävligt sockriga så jag kör på.

Cmh lampor är som både en hps och mh, varit förbjuden att sälja i EU pga strålnings mängden den avger, vet inte hur det är idag men du kan importera en från USA eller valfritt land. Tyvärr funkar dom dom bara med magnetiska ballaster.
Tack för ett långt och utförligt svar.
Jag känner till dehär med mh/hps etc, och vet också för och nackdelar.
Det var mera kul att få höra någon annans personliga erfarenheter och de fick ja, tack.
Men du skulle tippa på typ 20-40gr plus/minus ett par gram när man kör mh i vegg?
Citera
2010-10-16, 21:52
Medlem
planeraDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dundermusen666
Tack för ett långt och utförligt svar.
Jag känner till dehär med mh/hps etc, och vet också för och nackdelar.
Det var mera kul att få höra någon annans personliga erfarenheter och de fick ja, tack.
Men du skulle tippa på typ 20-40gr plus/minus ett par gram när man kör mh i vegg?
Kul att det uppskattas.
Ja, per planta. Nybörjare i den lägre, mer erfarna i den övre.
Citera
2010-10-16, 22:06
Medlem
planeraDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radonic
Håller med, om man ska ha en kommersiell odling så skulle även jag gå med MH i vegg, men med tanke på den lilla % ökningen så jag skulle istället bara köra på med en allround eftersom det funkar faktiskt ruggigt bra. Eftersom dessa lampor knappt kostar något så spelar det ju inte så stor roll men om man t.ex. har en cooltube som är krånglig att pilla med så är allround riktigt bra.

Pzz!
Kommersiella odlare använder knappt MH, dom kör oftast någon form av sog där veggtiden är minimal och den veggtid som blir spenderas oftast under lysrör. 2:1 ratio skrattar dom åt, det är bara för weed fanatiker och folk som tar stor stolthet över sin produkt.

Sån liten % ökning tycker jag inte det är, iaf om man ska tolka min gissnings lek. Om man har gjort rätt från början är det väll inte sån stor arbetsinsatts att lossa på en skruv, byta lampa, på med slang och skruva tillbaka om man kör ct. Att göra det en gång per grow är väldigt smidigt, tycker jag iaf.
Citera
2010-10-16, 22:51
Medlem
Citat:
Kommersiella odlare använder knappt MH, dom kör oftast någon form av sog där veggtiden är minimal och den veggtid som blir spenderas oftast under lysrör. 2:1 ratio skrattar dom åt, det är bara för weed fanatiker och folk som tar stor stolthet över sin produkt.

Sån liten % ökning tycker jag inte det är, iaf om man ska tolka min gissnings lek. Om man har gjort rätt från början är det väll inte sån stor arbetsinsatts att lossa på en skruv, byta lampa, på med slang och skruva tillbaka om man kör ct. Att göra det en gång per grow är väldigt smidigt, tycker jag iaf.
Detta finns det absolut inge underlag på. Om du kika på icmag så kan du hitta flera coffeshops som inte använder sig utav SoG. Om man ska vara mer exakt så är det nog svårt att hitta någon coffeshop som använder sig av SoG på Icmag. Det finns en hel del större odlingar där man använder sig av flera 1000w HPS under hela odlingsprocessen. Det blir riktigt stora bjässar som producerar riktigt mycket. I Sverige så hittar du nog där emot inte liknande odling eftersom det är svårare att dölja.

PZ
Citera
2010-10-16, 23:18
Medlem
planeraDs avatar
Citat:
Detta finns det absolut inge underlag på. Om du kika på icmag så kan du hitta flera coffeshops som inte använder sig utav SoG. Om man ska vara mer exakt så är det nog svårt att hitta någon coffeshop som använder sig av SoG på Icmag. Det finns en hel del större odlingar där man använder sig av flera 1000w HPS under hela odlingsprocessen. Det blir riktigt stora bjässar som producerar riktigt mycket. I Sverige så hittar du nog där emot inte liknande odling eftersom det är svårare att dölja.

PZ
Mitt inlägg syftade mest på lamp val, sen att det finns kommersiella odlare som inte kör sog är väll ingen överraskning, men att sog är den vanliga metoden råder det ingen tvekan om. Dom du pratar är väldigt ofta legala medicinska Kooperationer. Vem skulle inte vilja odla feta träd av majja liksom?
I en värld där örten är olaglig och odlarna oftast går efter att maximera gramen efter yta/tid/arbetsinsatts så står sog som ensam vinnare, ingen tvekan om saken.
Citera
2010-10-16, 23:52
Medlem
Citat:
Mitt inlägg syftade mest på lamp val, sen att det finns kommersiella odlare som inte kör sog är väll ingen överraskning, men att sog är den vanliga metoden råder det ingen tvekan om. Dom du pratar är väldigt ofta legala medicinska Kooperationer. Vem skulle inte vilja odla feta träd av majja liksom?
I en värld där örten är olaglig och odlarna oftast går efter att maximera gramen efter yta/tid/arbetsinsatts så står sog som ensam vinnare, ingen tvekan om saken.
Ja, en legalisering hade suttit fint helt klart! Då jag endast gjort små rullande SoGs för eget bruk där jag använder mig utav två kloner varje vecka. Jag fick ut 15-25g per planta och då valde jag att använda 5 liters krukor och veggade de i 1 vecka innan jag satte in de i blom boxen( jag vet att det är otroligt lite för en klon i en 5liters kruka, men jag använde mig av en strain som har låg yield men som jag älskade. Eftersom det enbart var för eget bruk så gjorde det inte något). Jag odlade vanligt i åratal och vart tillslut less på att man fick massor av röka varje kvartal så man rökte ibland lite för mycket när man fick den stora skörden. Det är så otroligt lätt att göra ett bra rullade sog system så ibland undrar man varför inte alla gör det? behöver ju inte ta upp mer plats än 2st datorer om man går riktigt micro.

PZ
Citera
2010-10-17, 00:23
Medlem
planeraDs avatar
Citat:
Ja, en legalisering hade suttit fint helt klart! Då jag endast gjort små rullande SoGs för eget bruk där jag använder mig utav två kloner varje vecka. Jag fick ut 15-25g per planta och då valde jag att använda 5 liters krukor och veggade de i 1 vecka innan jag satte in de i blom boxen( jag vet att det är otroligt lite för en klon i en 5liters kruka, men jag använde mig av en strain som har låg yield men som jag älskade. Eftersom det enbart var för eget bruk så gjorde det inte något). Jag odlade vanligt i åratal och vart tillslut less på att man fick massor av röka varje kvartal så man rökte ibland lite för mycket när man fick den stora skörden. Det är så otroligt lätt att göra ett bra rullade sog system så ibland undrar man varför inte alla gör det? behöver ju inte ta upp mer plats än 2st datorer om man går riktigt micro.

PZ
Inte för att inte hålla med dig i varje inlägg men i en svensk sog är oftast, Teku15(3,5l) klon direkt in i blom och strain med hyfsat kort blomtid. Teku20(6,5l) klon som kan veggas 1-2v, eller lång blommande strain, det vanliga. Amerikanerna eller stora grows brukar köra lite större krukor, med lite vegg.
Jag slutade köra rullande för att man hade ju weed hela tiden rökte man några toppkolor så kom det ju nya efter nån dag. Men det va i yngre dar då det va kul att va sänkt 24/7.
Rsog i två chassin låter inte så kul, tycker man ska ha större yta när man ska leka med rsog med trappor och skit. Om jag skulle förnedra mig själv genom att odla i chassi skulle jag köra Lst, scrog eller varför inte en kombination av dom två. Sitta och binda, böja och senare pilla skotten längst med nätet, fan låter nästan kul.

Edit: Screw lst och scrog, skulle Vscroga. Chassi planering fastna i huvudet.
Senast redigerad av planeraD 2010-10-17 kl. 00:41.
Citera
2010-10-17, 14:04
Medlem
Hej bullen, jag har ett lite pinsamt problem.

Eller ja, jag har testat att toppa en planta med hopp om två toppskott när jag blommar dem men resultatet blev inte riktigt som det var tänkt.

Klippte efter anvisningar av en kamrat ner skottet till 75% medans det var mkt litet och inte hade vecklat ut bladen ännu med resultatet att jag fick halva blad och ingen delning.

Misstänker att jag skulle klippt bort mer men undrar om någon kan bekräfta detta?
Citera
2010-10-17, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Hej bullen, jag har ett lite pinsamt problem.

Eller ja, jag har testat att toppa en planta med hopp om två toppskott när jag blommar dem men resultatet blev inte riktigt som det var tänkt.

Klippte efter anvisningar av en kamrat ner skottet till 75% medans det var mkt litet och inte hade vecklat ut bladen ännu med resultatet att jag fick halva blad och ingen delning.

Misstänker att jag skulle klippt bort mer men undrar om någon kan bekräfta detta?
Här har du olika tekniker och hur man utför den bäst!
https://www.icmag.com/ic/showthread.php?t=115377

PZ
Citera
2010-10-17, 16:21
Medlem
om man har en AF o den visar kön har den börjat blomma då? eller när gör den det såfall?
Citera
2010-10-17, 16:39
Medlem
brisingrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AzZ0r
om man har en AF o den visar kön har den börjat blomma då? eller när gör den det såfall?
När du ser budds skulle jag säga på en autoflower. Var det något speciellt du tänkte på?
Citera
2010-10-17, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brisingr
När du ser budds skulle jag säga på en autoflower. Var det något speciellt du tänkte på?
är lite yr, menade asså hur lång tid är det kvar på en af från att den visat kön te den börjar blomma?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in