2006-11-15, 19:11
Medlem
RaoulDukes avatar
Hej. Jag och en kompis håller på att bygga en stealthodling i garderob som projektarbete nu i trean. Eftersom det är ett skolarbete kan vi såklart inte sätta ganja direkt utan behöver en annan växt. Vi har funderat på något snabbväxande, typ ärtor.

Min fråga är om ni har tips på en snabbväxande, rolig och lämplig växt att odla i en garderob och om det är något speciellt man bör tänka på utöver vanliga cb-odlingsguider. Fungerar det tex lika med alla växter att ljuset kan vara på 24/24 innan man sätter dem i blom och då 12/24?

Tack!

Edit: Vi tänker dela in garderoben i två utrymmen. Vår utrustning är en 125W LE röd/orange och sen till den andra ska vi prova med ett gäng vanliga LE från Claes Ohlsson. Vi har även beställt 6st 120mm fläktar för kylningen.
Citera
2006-11-15, 20:15
Bannlyst
industrihampa?
Citera
2006-11-15, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aaze
Växer den några cm med typ 3 LE-lampor?
Ja! Men LE-lampor säger inte så mycket. Hur många Watt menar du? Skilj också mellan blom och vegg. Det behövs inte så många Watt för att vegga en planta. Man kan ju ha en planta i vegg länge för att vid ett senare tillfälle sätta den i blom eller föröka den genom sticklingar.
Citera
2006-11-15, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limited Edition
Det är en väldigt stor skillnad mellan att växa, och att kunna ge dig en rökbar skörd.

Mindre än 100 watt LE är nog bortkastad tid.
För blom , ja. Såvida vi inte talar om Lowryder eller LR-korsningar. Då behövs kanske hälften.
Citera
2006-11-16, 11:57
Medlem
aazes avatar
Till Limited Edition och Finola

Jo, saken är den att i min påse gräs hittade jag ett jättefint frö nyligen och jag planerar att enbart för skojs skull se om jag bara kan få plantan att växa några CM. Jag planerar alltså inte att göra någonting vettigt av plantan mer än att kolla på den, därför kallade jag frågan för korkad tidigare också då de egentligen är en relativt dumt grej att göra, men de hör inte till saken just nu.

Så vad tror ni, kan jag få den att växa med ett gäng lampor jag har hemma?

Peace.
Citera
2006-11-16, 12:56
Medlem
Psychotics avatar
Citat:
Till Limited Edition och Finola

Jo, saken är den att i min påse gräs hittade jag ett jättefint frö nyligen och jag planerar att enbart för skojs skull se om jag bara kan få plantan att växa några CM. Jag planerar alltså inte att göra någonting vettigt av plantan mer än att kolla på den, därför kallade jag frågan för korkad tidigare också då de egentligen är en relativt dumt grej att göra, men de hör inte till saken just nu.

Så vad tror ni, kan jag få den att växa med ett gäng lampor jag har hemma?

Peace.
då kan den nog gott överleva i fönstret, om det inte blir för kallt
Citera
2006-11-16, 15:17
Medlem
aazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychotic
då kan den nog gott överleva i fönstret, om det inte blir för kallt

Även fast de knappt är sol ute? Jag bor tyvärr i sverige å inte på jamaica ;-)

Jag längtar till den dagen jag kan odla på riktigt. Peace alla.
Citera
2006-11-16, 15:36
Medlem
Midnights avatar
Citat:
Även fast de knappt är sol ute? Jag bor tyvärr i sverige å inte på jamaica ;-)

Jag längtar till den dagen jag kan odla på riktigt. Peace alla.

Ja det går, men du kommer troligen få 0 skörd + att den inte kommer se så fin ut... Men ja, om du bara vill testa så kommer det att gå.... Du kan ju alltid komplettera med nån lampa om du vill (skulle jag ha gjort iaf)
Citera
2006-11-16, 16:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RaoulDuke
Hej. Jag och en kompis håller på att bygga en stealthodling i garderob som projektarbete nu i trean. Eftersom det är ett skolarbete kan vi såklart inte sätta ganja direkt utan behöver en annan växt. Vi har funderat på något snabbväxande, typ ärtor.

Min fråga är om ni har tips på en snabbväxande, rolig och lämplig växt att odla i en garderob och om det är något speciellt man bör tänka på utöver vanliga cb-odlingsguider. Fungerar det tex lika med alla växter att ljuset kan vara på 24/24 innan man sätter dem i blom och då 12/24?

Tack!

Edit: Vi tänker dela in garderoben i två utrymmen. Vår utrustning är en 125W LE röd/orange och sen till den andra ska vi prova med ett gäng vanliga LE från Claes Ohlsson. Vi har även beställt 6st 120mm fläktar för kylningen.
Jag hade rekommenderat er att inte ha ett dylikt projektarbete. Folk är inte dumma och om ni om ett par år torskar och försöker neka blir det en lätt match för åklagaren.
Citera
2006-11-16, 16:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Midnight
Jag är så ledsen att denna tråd säpptes fri
Men jag instämmer, tråden var (är) ett jävla helvete...

Ni/vi som odlar, vad tycker ni om erat gräs när det är färdigt? Är det bättre än det ni köper på gatan eller är det sämre?

Föresten alla säger olika på denna punkt, men tycker ni att man ska blanda ut gräset med tobak eller ej?

Dom flertalet skördar jag odlat så har det alltid varit bättre, kanske för att
jag då jag kunnat bestämma curering osv.
Men eftersom det blir gott, bra och billigt när man gör själv så varför inte?

mvh
Citera
2006-11-16, 21:43
Medlem
Citat:
Jo, saken är den att i min påse gräs hittade jag ett jättefint frö
Vissa fröer misslyckas, så det är alltid bättre att så mer än ett.

Citat:
kan jag få den att växa med ett gäng lampor jag har hemma?
Vilken sorts lampor är det?

Att driva upp plantan i vanligt dagsljus är inte tillrådligt. Den späda plantan behöver ljus på sig (från t.ex. LE-lampor eller lysrör) på ganska så nära håll för att den inte ska stretcha som en galning och riskera att dö på kuppen. Plantans stam nedanför hjärtbladen (de allra första bladparet) riskerar att bli ohanterligt lång och smal om plantan tvingas sträcka sig efter solen eller efter en lampa på för stort avstånd. (Kolla i odlingsguiderna som är länkade i början av denna tråd.)
Citera
2006-11-19, 21:21
Medlem
caran672s avatar
Var kan man köpa lämpliga lampor för inomhusbruk? Vilka lampor e att rekomendera?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in