2008-12-14, 18:06
Medlem
Lilabanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bona Drag
Min planta beräknas vara klar för skörd om två-tre veckor.

Gör det något om jag klipper bort någon av de allra lägsta budsen redan nu, för att provröka? Alltså, kan det skada plantan och hämma tillväxten på den under de kommande två-tre veckorna?

Sägs att ruset blir tyngre ju längre man väntar med skörden. Alltså ju mörkare budsen blir, desto tyngre blir effekten. Anledningen till att jag vill sno en liten bud och provröka nu är att se hur tung effekten blir. Jag misstänker att jag kanske kan skörda redan om en till en och en halv vecka för att uppnå ett mer energiskt och klarare rus.

Men som sagt, är det dåligt för plantan att göra så att man klipper av en liten kvist innan den är färdigblommad?

Tjuvnyp avråds alltid, men jag kan inte förneka att jag gjort det mer än en gång
Chansen att plantan ska hämmas finns visserligen, men den är väldigt liten. Jag tycker du kan prövröka
Citera
2008-12-14, 20:26
Medlem
vilken tid på sommarn slår dagsljuset om till 12/12?

hur pass "klar" skulle en vanlig 12-veckors planta bli om jag satte den utomhus i mellersta sverige?
Citera
2008-12-14, 20:58
Medlem
piratkaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittund
vilken tid på sommarn slår dagsljuset om till 12/12?

hur pass "klar" skulle en vanlig 12-veckors planta bli om jag satte den utomhus i mellersta sverige?

22 september. Plantorna börjar dock i regel att blomma tidigare.

En 12veckorsplanta kommer troligen inte bli särskilt klar alls, så det är inte att rekomendera.
Citera
2008-12-14, 23:20
Medlem
zepheroxs avatar
Jag är i stort sett helt lost inom detta, har bara läst en del posts och shit här inne =)

Men om jag beställer hem 10 stycken frön av valfri strain, blir antagligen Haze av något slag.
Ska jag då bara plantera alla 10 fröna i min kruka, och ha dom som en vanlig blomma?

Sen det här när dom blommar, ska jag ha dom framme i dagljus i 12 timmar, och sedan ställa in dom i ett utrymme där det är kolsvart i 12 timmar?
Ska somsagt ha det inomhus, i en helt vanlig kruka.

uppskattar svar
Citera
2008-12-14, 23:29
Medlem
piratkaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepherox
Jag är i stort sett helt lost inom detta, har bara läst en del posts och shit här inne =)

Men om jag beställer hem 10 stycken frön av valfri strain, blir antagligen Haze av något slag.
Ska jag då bara plantera alla 10 fröna i min kruka, och ha dom som en vanlig blomma?

Sen det här när dom blommar, ska jag ha dom framme i dagljus i 12 timmar, och sedan ställa in dom i ett utrymme där det är kolsvart i 12 timmar?
Ska somsagt ha det inomhus, i en helt vanlig kruka.

uppskattar svar

Ja, fast vill du få någon skörd att tala om räcker det inte med det vanliga dagsljuset. Du bör därför tillföra ljus på konstgjord väg med HPS eller LE-lampor.

Den börjar förövrigt blomma då den får 12/12, den börja inte blomma själv för att sedan sättas i 12/12.

I vegetativt stadium ger du den 16 timmar ljus och 8 timmar mörker eller ljus dygnet runt. Jag föredrar sistnämnda.
Citera
2008-12-14, 23:42
Medlem
zepheroxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piratkapten
Ja, fast vill du få någon skörd att tala om räcker det inte med det vanliga dagsljuset. Du bör därför tillföra ljus på konstgjord väg med HPS eller LE-lampor.

Den börjar förövrigt blomma då den får 12/12, den börja inte blomma själv för att sedan sättas i 12/12.

I vegetativt stadium ger du den 16 timmar ljus och 8 timmar mörker eller ljus dygnet runt. Jag föredrar sistnämnda.

Okej okej, tack för svaret. Har förövrigt en liten skrubb här hemma, på en 3-4 Kvm bra med utrymme alltså. Räcker det med en sådan här http://www.cannabis.se/2007/07/31/plantagrow-le-lampa/ ?

Hur långt ifrån plantan ska lampan vara? Uppe itaket som vanligt ( ca 2m ).
Hur vet jag när plantan är mogen för att gå in i blomfasen?
Citera
2008-12-15, 00:43
Medlem
piratkaptens avatar
Citat:
Okej okej, tack för svaret. Har förövrigt en liten skrubb här hemma, på en 3-4 Kvm bra med utrymme alltså. Räcker det med en sådan här http://www.cannabis.se/2007/07/31/plantagrow-le-lampa/ ?

Hur långt ifrån plantan ska lampan vara? Uppe itaket som vanligt ( ca 2m ).
Hur vet jag när plantan är mogen för att gå in i blomfasen?

Det räcker väl, men jag skulle personligen satsa på en HPS-lampa om jag hade så bra utrymme.

Du ska ha lampan så nära du kan utan att bladen bränns. Alltså kanske 15 cm med en LE och 40 med en HPS.

Du väljer själv när du vill att plantan ska blomma, men ju längre du väntar desto större skörd.
Citera
2008-12-15, 15:25
Medlem
zepheroxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piratkapten
Det räcker väl, men jag skulle personligen satsa på en HPS-lampa om jag hade så bra utrymme.

Du ska ha lampan så nära du kan utan att bladen bränns. Alltså kanske 15 cm med en LE och 40 med en HPS.

Du väljer själv när du vill att plantan ska blomma, men ju längre du väntar desto större skörd.

Okej tackar =)

Hur går det till när man ska skörda då? Blir det både hasch och weed av det hela eller beror det på fröna?
Citera
2008-12-15, 16:30
Bannlyst
Jag har fått hem mina lyx-fågelfrön idag och jag fick hem 10st när ja egentligen beställde 5st. De kom i 2 olika påsar och på den ena stod de precis vad de va och på den andra stod de slarvigt skrivet "sj" på. Någon som vet vad detta kan vara och varför skicka dom med dubbelt så mycket, någon annan som fått lika? Ja handla på http://www.growshopalien.com/onlineshop/
Citera
2008-12-15, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oerra
Jag har fått hem mina lyx-fågelfrön idag och jag fick hem 10st när ja egentligen beställde 5st. De kom i 2 olika påsar och på den ena stod de precis vad de va och på den andra stod de slarvigt skrivet "sj" på. Någon som vet vad detta kan vara och varför skicka dom med dubbelt så mycket, någon annan som fått lika? Ja handla på http://www.growshopalien.com/onlineshop/

alien skickar alltid med freebies.... brukar också vara väldigt bra kvalité. kolla i deras forum eller mejla och fråga vad det är dom delar ut denna månad.....
Citera
2008-12-15, 18:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av herr nagel
alien skickar alltid med freebies.... brukar också vara väldigt bra kvalité. kolla i deras forum eller mejla och fråga vad det är dom delar ut denna månad.....

Jaha de hade ja ingen aning om xD
Tack för svar, de ska ja kolla upp =)
Citera
2008-12-15, 20:29
Medlem
piratkaptens avatar
Citat:
Okej tackar =)

Hur går det till när man ska skörda då? Blir det både hasch och weed av det hela eller beror det på fröna?

Budsen (blommorna) är weed. Hasch gör du på övriga bladen.

Nu kommer du fråga hur man gör detta, och då råder jag dig till att söka på youtube, så får du en bättre förklaring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in