2008-01-07, 14:06
Medlem
piratkaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nejtack sittner
vet inte exakt, men kan tänka mig att spridningen är speciel på något sätt. man har ju hört om diamond reflektorer som tydligen är custom gjorda för att perfekt återge ljuset runt plantan på bästa möjliga sätt över 1 kvadratmeter. så något liknande är det nog.

Din signatur övertygade mig, så jag köpte diamond i all hast.
Citera
2008-01-08, 19:51
Medlem
B0zs avatar
Tjo visade sig att 2 av mina 3 Lowryders var hannar så dem åker ut. Har inte lust att mörda dem så tänkte helt enkelt ställa dem i fönstret för att vara fina. Min fråga är då hur lätt rör sig pollen? Tror ni att pollen kan lyckas röra sig till min hona som är kvar om den stårinstängd i ett skåp ca 4meter bort?
Citera
2008-01-08, 20:08
Medlem
Superganjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B0z
Tjo visade sig att 2 av mina 3 Lowryders var hannar så dem åker ut. Har inte lust att mörda dem så tänkte helt enkelt ställa dem i fönstret för att vara fina. Min fråga är då hur lätt rör sig pollen? Tror ni att pollen kan lyckas röra sig till min hona som är kvar om den stårinstängd i ett skåp ca 4meter bort?

Rent spontant så är väl det första jag tänker på i så fall dig, pollena komer ju att spridas i luften och så, och du kommer kansake att gå och kolla på hanarna, kanske rör vid dem och då får lite pollen på dig, sedan är du hos honan och kollar och sprider pollena vidare på henne.

Detta är bara vad jag tror och mina första tankar, detta är verkligen inte baserat på något vetenskapligt.
Citera
2008-01-08, 20:11
Medlem
B0zs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superganja
Rent spontant så är väl det första jag tänker på i så fall dig, pollena komer ju att spridas i luften och så, och du kommer kansake att gå och kolla på hanarna, kanske rör vid dem och då får lite pollen på dig, sedan är du hos honan och kollar och sprider pollena vidare på henne.

Detta är bara vad jag tror och mina första tankar, detta är verkligen inte baserat på något vetenskapligt.

Okej hade nämligen tänkt på att ha dem en vecka till så dem blir lite finare och sen plantera dem till overgrow redan i januari
Citera
2008-01-08, 22:15
Medlem
smokiies avatar
Femmade frön

Hej. I en odlings rapport jag läste så körde killen med femmade PP frön och han fick en hane som började utveckla pollenkapslar. Snubben tog bort kapslarna och efter ett tag påstod han att hanen började tillverka buds? Fungerar detta sättet ?? Han hade bilder osv men man vet ju aldrig.
Citera
2008-01-08, 22:28
Medlem
Superganjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokiie
Hej. I en odlings rapport jag läste så körde killen med femmade PP frön och han fick en hane som började utveckla pollenkapslar. Snubben tog bort kapslarna och efter ett tag påstod han att hanen började tillverka buds? Fungerar detta sättet ?? Han hade bilder osv men man vet ju aldrig.

Att man magiskt skulle kunna omvandla en hane till hona låter lite konstigt men antagligen så var det en hermafrodit, alltså så var det både en hona och hane, och tar man då bort han delen så blir det ju bara en hona kvar
Citera
2008-01-08, 23:03
Medlem
smokiies avatar
Citat:
Att man magiskt skulle kunna omvandla en hane till hona låter lite konstigt men antagligen så var det en hermafrodit, alltså så var det både en hona och hane, och tar man då bort han delen så blir det ju bara en hona kvar

afan hur vet man om det är hermafrodit ?
sorry jag är lite noob
Citera
2008-01-08, 23:04
Medlem
Superganjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokiie
afan hur vet man om det är hermafrodit ?
sorry jag är lite noob

hmm, ja man får väl kolla antar jag ^^ har själv aldrig sett en så jag vet inte men antar att man får kolla efter det och för hoppningsvis känner igen en hane bland honorna
Citera
2008-01-09, 00:03
Medlem
smokiies avatar
Okej tack för svaret superganja !!!
3:e o sista noob frågan (för idag) jag har inhandlat en 400 W cooltube. Ska plantera fröna direkt i jord under cooltuben och jag undrar bara avstånd? Gäller 60-80 cm den första veckan för att sen gå ner till 40 cm resten av tiden eller kan man gå ännu längre ner med cooltube ??
Citera
2008-01-09, 00:44
Medlem
Gonzo 1s avatar
Ja 60-80cm gäller.första veckan så behövs inte så mycket ljus,plantan växer då mest under jord alltså rötter.
Sen när plantan växt till sig lite så kan du gå längre ner med lampan.
Det finns ingen givet avstånd utan lampan ska vara så nära den kan utan att det resulterar i värmeskador.
Men det är bra och ha en säkerhets marginal för rätt som det är så får dom gärna för sig att växa 10cm på ett dygn..
Citera
2008-01-09, 00:50
Medlem
Gonzo 1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B0z

Precis som superganja säger så kommer din hona bli pollinerad.
Mörda dom direkt,och har dom släppt pollen så måste du dammsuga lägenheten.
Citera
2008-01-09, 01:03
Medlem
Gonzo 1s avatar
Citat:

Ibland så kan en honplanta få för sig att tillverka hanblommor bara ett par siså där,och då kan man ta bort dessa och sen hålla den plantan under strikt övervakning.Men det är stor risk att den fortsätter med dessa dumheter,så har man flera honor så är det inte värt detta.utan det är säkrast att göra sig av med eländet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in