2009-04-02, 16:05
Medlem
Unixxals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poddubny
Finns det strains som är så självständiga att man helt enkelt skulle kunna gå ut i naturen, lägga några frön i marken och komma tillbaka en två, tre månader senare för att finna plantor redo för rökning? Är det nånsin så enkelt? Är dessa strains som inte behöver särskilt mycket omsorg i så fall i regel mindre potenta än andra?

Sen undrar jag om ni som odlar köper nya frön för varje säsong eller om en odling kan överleva många år framåt om man har tur?

AF frön är väl ganska bra? Sen vet jag inte vilket
Citera
2009-04-02, 16:17
Medlem
Unixxals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sq92
Beror på när du sätter den i blom, sätter du plantan i blom direkt när den tittar upp så tar det typ 1,5-2 månader tills det är redo för skörd, men vill man ha lagom stor skörd skall man även vegga ett tag.

Om du kollar någon strainlista så kan du se om strainen passar för inomhus eller utomhus -odlingar.

Tack för svar
Citera
2009-04-02, 16:31
Medlem
Fas12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poddubny
Finns det strains som är så självständiga att man helt enkelt skulle kunna gå ut i naturen, lägga några frön i marken och komma tillbaka en två, tre månader senare för att finna plantor redo för rökning? Är det nånsin så enkelt? Är dessa strains som inte behöver särskilt mycket omsorg i så fall i regel mindre potenta än andra?

Sen undrar jag om ni som odlar köper nya frön för varje säsong eller om en odling kan överleva många år framåt om man har tur?

Du måste ha väldigt mycket tur för det ska funka, och ha ett autoblommande strain. Men att bara stoppa fem frön i marken och sen få mycket ut av det låter inte så rimligt.

Antingen måste man odla fram sina egna frön (genom att låta hon-plantorna bli befruktade) eller så måste man som du säger köpa nya frön varje år, då cannabis är en ettårig-planta.
Citera
2009-04-02, 18:45
Medlem
Afrokamels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fas12
Du måste ha väldigt mycket tur för det ska funka, och ha ett autoblommande strain. Men att bara stoppa fem frön i marken och sen få mycket ut av det låter inte så rimligt.

Antingen måste man odla fram sina egna frön (genom att låta hon-plantorna bli befruktade) eller så måste man som du säger köpa nya frön varje år, då cannabis är en ettårig-planta.

Nej man måste inte odla fram nya frön (iaf för icke- AF strains), man kan bara ta sticklingar från en planta och slänga in i kylen, de kan överleva och vara livsdugliga i ungefär en månad när de ligger i kylen.
Citera
2009-04-02, 23:34
Medlem
kanske är världens största noob fråga men hur kopplar man egentligen in chassifläktar? hade tänkt att använda 2 st Everflow Chassifläkt 120 mm 22 dBA till min lilla byrå odling! svara gärna med länkar så jag kan läsa och lära mig själv också
Citera
2009-04-03, 05:17
Medlem
Citat:

edit till Poddubny med

nä man veggar några plantor sen tar man ut den/dem mest livskraftigaste o frodigaste plantorna o har dem som moderplantor, dessa tar man sticklingar av, hur ofta och hur många beror på utrymmet man har att odla på samt givetvist plantans storlek... cashcropar man är kloning det mest lönsamma eftersom alla plantor får samma egenskaper som moderplantan har.
Men fröframställning och förädling är lönsamt även det

sedan kan man även återvegga en skördad planta o blomma den en gång till...
Senast redigerad av ayatolla 2009-04-03 kl. 05:19.
Citera
2009-04-03, 16:14
Medlem
Fas12s avatar
Hur lång tid tar det ungefär för en planta att bli såpass stor att man kan könsbestämma den?
Citera
2009-04-03, 18:18
Medlem
Playcontrols avatar
Citat:
Hur lång tid tar det ungefär för en planta att bli såpass stor att man kan könsbestämma den?

Efter 1-3veckor i blom, vissa strains kan dock vara väldigt sega. AF strains visar tidigare eftersom de blommar från början.
Citera
2009-04-04, 19:06
Medlem
Vad är den absolut högsta tempraturen man kan ha utan att det blir riktigt dålig inverkan på plantan?
Citera
2009-04-04, 19:32
Medlem
piratkaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ria
Vad är den absolut högsta tempraturen man kan ha utan att det blir riktigt dålig inverkan på plantan?

Beror på fuktigheten, med högre fuktighet funkar högre temperatur. Men går det över 35 grader med normal fuktighet är det inte bra.
Citera
2009-04-05, 14:36
Bannlyst
Gro.

Jag undrar om man kan testa fröet genom att lägga det i ett glas vatten för att se om det flyter eller sjunker.Har hört att om det flyter så ska det vara ett fungerande frö ? Eller är det fel ?
Citera
2009-04-05, 14:42
Medlem
Fluss#s avatar
correct
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in