2016-05-16, 19:48
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av booooooooom
Hur många pll rör motsvarar en 250w hps. Hur stor är värmeutvecklingen då jämfört med hpsen.

De är inte fullt ut jämförbara på det sättet. Det handlar inte bara om lumen utan om hur ljuset distribueras över den yta du har på effektivaste sätt. Jag hade inte kört mer än 5x55w i en garderob (i ett plan). Flexibiliteten i rören är enorm då det finns spectrum från 2700-9500k. De bygger dessutom inte mer än ett par cm och är så svala att plantor lätt kan ligga mot rören några timmar utan att brännas.
Över 250w så kör jag hellre HID, under 250w PLL.
Räkna själv din latoxe.
Citera
2016-05-16, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10L
De är inte fullt ut jämförbara på det sättet. Det handlar inte bara om lumen utan om hur ljuset distribueras över den yta du har på effektivaste sätt. Jag hade inte kört mer än 5x55w i en garderob (i ett plan). Flexibiliteten i rören är enorm då det finns spectrum från 2700-9500k. De bygger dessutom inte mer än ett par cm och är så svala att plantor lätt kan ligga mot rören några timmar utan att brännas.
Över 250w så kör jag hellre HID, under 250w PLL.
Räkna själv din latoxe.
Hur är kvaliteten på blommorna när man odlar med pll jämfört med hps.
Citera
2016-05-16, 22:22
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av booooooooom
Hur är kvaliteten på blommorna när man odlar med pll jämfört med hps.
Möjligheten att köra fler spectrum samtidigt ger en fördel med PLL . Ex så är 9500k (actiniskt) grymt att smälla på i en 1:5 ratio sista veckorna i blom. Allt handlar om hur väl man nyttjar sin m2/w.
Citera
2016-05-16, 23:21
Medlem
LivinginthePasts avatar
Jag har en fundering kring fröer och kvalitet. Har noterat att det finns en våldsam prisskillnad beroende på var man köper. Ser att frön på Nordenseeds inte ens kostar hälften av vad samma skulle kosta från Royalqueenseeds, t ex. Är det jättestor skillnad på kvalitet, eller vad?
Citera
2016-05-17, 04:29
Medlem
asdhundrafogs avatar
att odla i en skrubb med ett tält i. går detta bra eller kommer det fucka ventileringen? sådan ventilering som ser ut som en mina (som sprängs )
Citera
2016-05-17, 22:42
Medlem
k1zleezs avatar
Har märkt att mina skälkar är rätt långa och smala tyvärr så den håller inte upp blommorna, kan jag rädda dem genom att använda blompinne? Tror jag plantera dem för långt upp..
Citera
2016-05-17, 23:07
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k1zleez
Har märkt att mina skälkar är rätt långa och smala tyvärr så den håller inte upp blommorna, kan jag rädda dem genom att använda blompinne? Tror jag plantera dem för långt upp..

För lite ljus, för varmt och för blött. Stadga upp dom och ge dom mer ljus. Plantera om och ner om 7-10dagar.
Läs på om att kupa plantor.
Citera
2016-05-18, 04:53
Medlem
k1zleezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 10L
För lite ljus, för varmt och för blött. Stadga upp dom och ge dom mer ljus. Plantera om och ner om 7-10dagar.
Läs på om att kupa plantor.

Tack för ditt svar ! De är rätt nya plantor och har fortfarande de avrundade bladen kvar . har ändrat ljuset till ca 30cm mellan blomma och ljus. Innan så var det på tok för långt upp. Jag har de i tält och de har det varmt men ändå inte för varmt. Har ställt upp dem med pinne nu och de står, får de grovare grund eftersom?
Citera
2016-05-18, 09:32
Bannlyst
Näring man kan köpa till växt och blommningsfas? Två separata menar jag såklart. Och jag menar inte riktigs grejerna som gold label utan nåt billigare alternativ på Grangården eller liknande?

Eller så köper jag gold label ist när jag tänker efter, för soil a och b. Samt rotgel tänkte jag köpa, vad tycker ni om rotgel?
Senast redigerad av Nattybrah 2016-05-18 kl. 09:53.
Citera
2016-05-18, 10:43
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattybrah
Näring man kan köpa till växt och blommningsfas? Två separata menar jag såklart. Och jag menar inte riktigs grejerna som gold label utan nåt billigare alternativ på Grangården eller liknande?

Eller så köper jag gold label ist när jag tänker efter, för soil a och b. Samt rotgel tänkte jag köpa, vad tycker ni om rotgel?

Biobact tomat + epsomsalt/bittersalt (Mg) från hälsokosten så har du vad som krävs. Du behöver ingen veggnäring om jorden har relativt mkt N (starkt gödslad).

Skit i kloner och mosa på med frön istället. Annars krävs blom/vegg rum och det är bortslösad tid/plats.
Citera
2016-05-18, 11:41
Bannlyst
Då måste jag ju dock köpa frön m, men de är lugnt så jag kan testa på olika strains ifs
Citera
2016-05-18, 12:11
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattybrah
Då måste jag ju dock köpa frön m, men de är lugnt så jag kan testa på olika strains ifs

Bränn 400kr på cannaseeds.dk så har du frön bra länge. Skit i femmade och ös på istället. Man ser hanar i god tid så ingen som helst fara att det blir små bastarder om man inte vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in