2015-10-04, 20:56
Medlem
kangas92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gunnis
Okej, på så vis! Visste inte att folk hade klankat ner på din planta. Sysslar inte med utomhusodliing själv så hänger inte där. Men kul att du gav dom fingret o räddade din unge =]. Ser som sagt bra ut, frisk o kry så fortsätt så!

Jag hade 2 st non-autos utomhus, vilket inte funkade så bra.. 2 månader utan att dom började blomma, så trodde de va kört.. men ställde in dom i en garderob med fläkt o 150W LED lampa, vilket resulterade i att dom började blomma direkt

Tack så mkt!
Citera
2015-10-06, 20:30
Medlem
jomennogardetsas avatar
Hej!
Jag tänkte be om att få fråga snällt om eran expertis, då jag själv inte är nämnvärt bevandrad
i inomhusodling.

Mina 2 frön, dessa: http://www.nordenseeds.com/sv/5-auto-viking-blue
har grott/kläckts, jag satte dem i denna jord:
http://www.hydrogarden.se/odlingsmedium/jord-coco/gold-label-special-mix-jord-50l.html
tidigare idag.

Den lampa som jag har är denna:
http://www.hydrogarden.se/ljus/lagenergi/lagenergi-lyx-kit-250w-bla-6500k.html

Små frågor och funderingar som jag har är följande:
- bör jag köpa en Röd lampa också när växten börjar knoppa till och få buds?
eller klarar den sig med det blå ljuset igenom hela fasen?
Har både läst, och fått såpass olika förslag att jag blivit alldeles vimmelkantig
endel säger att blått ljus är fullt dugligt från frö till skörd
medan andra säger "är du idiot eller? kör på rött direkt den börjar blomma!"

När bör jag egentligen slå på lampan? Direkt den sticker upp ur jordskorpan
eller bör jag vänta till den "växt till sig" ytterligare?

Eller kan jag ha den på redan nu, men ganska högt upp, för att sedan sänka
ned den cirka 5cm från plantans topp när den är lite större?
Hur stor bör den vara när jag sätter lampan cirka 5cm från dess topp?

Jag frågar er för att jag ej vill göra fel.
Jag passar också på att be om ursäkt för kanske banalt "dumma frågor"
- men, jag är inte den vassaste kniven i lådan inom detta,
men vill gärna bli!

Med vänlig hälsning
Senast redigerad av jomennogardetsa 2015-10-06 kl. 20:33.
Citera
2015-10-06, 22:25
Medlem
jevlaskitnamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jomennogardetsa
Hej!
Jag tänkte be om att få fråga snällt om eran expertis, då jag själv inte är nämnvärt bevandrad
i inomhusodling.

Mina 2 frön, dessa: http://www.nordenseeds.com/sv/5-auto-viking-blue
har grott/kläckts, jag satte dem i denna jord:
http://www.hydrogarden.se/odlingsmedium/jord-coco/gold-label-special-mix-jord-50l.html
tidigare idag.

Den lampa som jag har är denna:
http://www.hydrogarden.se/ljus/lagenergi/lagenergi-lyx-kit-250w-bla-6500k.html

Små frågor och funderingar som jag har är följande:
- bör jag köpa en Röd lampa också när växten börjar knoppa till och få buds?
eller klarar den sig med det blå ljuset igenom hela fasen?
Har både läst, och fått såpass olika förslag att jag blivit alldeles vimmelkantig
endel säger att blått ljus är fullt dugligt från frö till skörd
medan andra säger "är du idiot eller? kör på rött direkt den börjar blomma!"

När bör jag egentligen slå på lampan? Direkt den sticker upp ur jordskorpan
eller bör jag vänta till den "växt till sig" ytterligare?

Eller kan jag ha den på redan nu, men ganska högt upp, för att sedan sänka
ned den cirka 5cm från plantans topp när den är lite större?
Hur stor bör den vara när jag sätter lampan cirka 5cm från dess topp?

Jag frågar er för att jag ej vill göra fel.
Jag passar också på att be om ursäkt för kanske banalt "dumma frågor"
- men, jag är inte den vassaste kniven i lådan inom detta,
men vill gärna bli!

Med vänlig hälsning

Blått spectrum i vegg och röd i blom. Har själv provat använda blå till blom men tycker verkligen inte de e att föredra.. kör lampan nära från början annars stretchar dom sig fan
Citera
2015-10-06, 22:35
Medlem
jomennogardetsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jevlaskitnamn
Blått spectrum i vegg och röd i blom. Har själv provat använda blå till blom men tycker verkligen inte de e att föredra.. kör lampan nära från början annars stretchar dom sig fan

Tack för ditt svar!
Då köper jag en Röd lampa också

Om någon kan svara när jag helst bör slå på lampan så vore det tacksamt eftersom jag precis har
stoppat ned mina nykläckta frön i jorden, har slagit på lampan nu men har den en bra bit ifrån dem,
ifall det är fel, tror lampan varken gör från eller till just nu....?
Citera
2015-10-07, 00:23
Medlem
jevlaskitnamns avatar
Citat:
Tack för ditt svar!
Då köper jag en Röd lampa också

Om någon kan svara när jag helst bör slå på lampan så vore det tacksamt eftersom jag precis har
stoppat ned mina nykläckta frön i jorden, har slagit på lampan nu men har den en bra bit ifrån dem,
ifall det är fel, tror lampan varken gör från eller till just nu....?

Hade jag varit i dina skor så hade jag satsat på en hps till blom..LE funkar med hos e defenitivt bättre att blomma med. Jag kör själv med 195w LE med blå/vitt ljus i vegg med 24 timmars ljus sen när de e dags så flyttar jag in dom i blom kammaren med 400w hos med ljus cykel 12 timmar mörker och 12 timmar ljus..

Så från grott frö skulle under blått ljus skulle jag kör 24 timmars ljus med lampan ca 10-15 cm från blomman

Mvh
Citera
2015-10-07, 09:13
Medlem
jomennogardetsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jevlaskitnamn
Hade jag varit i dina skor så hade jag satsat på en hps till blom..LE funkar med hos e defenitivt bättre att blomma med. Jag kör själv med 195w LE med blå/vitt ljus i vegg med 24 timmars ljus sen när de e dags så flyttar jag in dom i blom kammaren med 400w hos med ljus cykel 12 timmar mörker och 12 timmar ljus..

Så från grott frö skulle under blått ljus skulle jag kör 24 timmars ljus med lampan ca 10-15 cm från blomman

Mvh

Tack för ditt svar!

Jag är i valet och kvalet ang. val av lampa, kanske det blir en HPS ändå.. men har för mig att dom alstrar betydligt mer värme, och då blir det ju ännu mer kostnader för att sänka temperaturen i mitt odlingsutrymme. Just nu har jag perfekt temperatur även med dörren stängd och bara en av fläktarna igång. Antar att HPS:en skulle göra så att jag hade behövt köpa någon slags nedkylningsanordning då utrymmet är väldigt väldigt litet.

Du säger cirka 10-15cm från blomman, men grejen är ju den att det inte är något ännu alls, utan endast ett grott frö i jorden, som ej ännu har hunnit kika fram ut dess jordskorpa. Men jag har iallafall haft lampan på sedan jag körde ned fröet i jorden, och har vattnat (sprayat) rätt frekvent under nattens gång då jag upplever att jorden blir torr nästintill direkt. Nära inpå 1,5 timme mellan varje sprayning för att jorden ej skall torka ut.

Det jag undrar är, ifall jag skall låta lampan vara avstängd tills plantan har tittat fram ur jorden och visat sig? Och DÅ slå på lampan med cirka 10-15cm avstånd från dess topp?

Mvh...
- En som ej vill misslyckas!
Citera
2015-10-07, 22:18
Medlem
jevlaskitnamns avatar
Citat:
Tack för ditt svar!

Jag är i valet och kvalet ang. val av lampa, kanske det blir en HPS ändå.. men har för mig att dom alstrar betydligt mer värme, och då blir det ju ännu mer kostnader för att sänka temperaturen i mitt odlingsutrymme. Just nu har jag perfekt temperatur även med dörren stängd och bara en av fläktarna igång. Antar att HPS:en skulle göra så att jag hade behövt köpa någon slags nedkylningsanordning då utrymmet är väldigt väldigt litet.

Du säger cirka 10-15cm från blomman, men grejen är ju den att det inte är något ännu alls, utan endast ett grott frö i jorden, som ej ännu har hunnit kika fram ut dess jordskorpa. Men jag har iallafall haft lampan på sedan jag körde ned fröet i jorden, och har vattnat (sprayat) rätt frekvent under nattens gång då jag upplever att jorden blir torr nästintill direkt. Nära inpå 1,5 timme mellan varje sprayning för att jorden ej skall torka ut.

Det jag undrar är, ifall jag skall låta lampan vara avstängd tills plantan har tittat fram ur jorden och visat sig? Och DÅ slå på lampan med cirka 10-15cm avstånd från dess topp?

Mvh...

Du kan ju satsa på en mindre hps typ en 150w om de går med värmen. Jag e absolut ingen mästar odlare så ta mig inte allt på orden.. men jag skulle nog kunna garantera dig en både större och bättre skörd om du kör hps kontra LE.

Vågar inte riktigt svara på hur du ska ha ljuset om dom inte kommit upp ur jorden än jag själv kör alltid pappers metoden och sätter dom under 24 timmars när dom fått svans.

Edit: 10L kanske kan hoppa in och ge bättre svar
Mvh
Citera
2015-10-08, 08:16
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Tack för ditt svar!

Mvh...

Ett mkt bra alt till HPS är PLL lysrör (böjt t5ho).
http://m.ebay.com/itm/370396555613
Citera
2015-10-08, 12:32
Medlem
jomennogardetsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 10L
Ett mkt bra alt till HPS är PLL lysrör (böjt t5ho).
http://m.ebay.com/itm/370396555613

Tack för tipset. Skall läsa på om detta och ta mig en ordentlig funderare.

Önskar er alla en bra dag!
Citera
2015-10-10, 15:51
Medlem
smellyproofs avatar
Funderar lite på vad som skulle vara bäst för veg? Blå CFL eller HPS?
Citera
2015-10-10, 23:14
Medlem
Är det dags att skörda utomhus nu eller kan man köra lite längre?
Citera
2015-10-10, 23:33
Medlem
jomennogardetsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AschbergersSyndrom
Är det dags att skörda utomhus nu eller kan man köra lite längre?

Hur ska vi veta? Landet är avlångt långt.
Bor du i Lappland har snön kommit och full vinter i antågande.
Bor du i Skåne kanske du har lite värme kvar.

Det avgör du nog bäst själv!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in