2016-05-18, 16:23
Bannlyst
Helt rätt, så man håller det simpelt men effektivt. Har nu seriekopplat 2 st 55x2 4100 k t8 ljusrörsarmaturer.

Det blir ju 350 w ljus för 4 st plantor (SOG) det räcker väl? får inte plats mer mer armaturer utan att modda om dem, och vill helst inte göra det flera gången då de känns lite osäkert..
Citera
2016-05-18, 16:57
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattybrah
Helt rätt, så man håller det simpelt men effektivt. Har nu seriekopplat 2 st 55x2 4100 k t8 ljusrörsarmaturer.

Det blir ju 350 w ljus för 4 st plantor (SOG) det räcker väl? får inte plats mer mer armaturer utan att modda om dem, och vill helst inte göra det flera gången då de känns lite osäkert..

Allt beror på ytan. Du bör upp i runt 400w/m2 (minst) så räkna lite på det.

Hoppas för allt i världen att du har parallellkopplat och inte seriekopplat.
Nej pm är inte min grej. Sry.
Ös på.
Citera
2016-05-18, 19:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 10L
Allt beror på ytan. Du bör upp i runt 400w/m2 (minst) så räkna lite på det.

Hoppas för allt i världen att du har parallellkopplat och inte seriekopplat.
Nej pm är inte min grej. Sry.
Ös på.

Jag har seriekopplat dem, har alltså kopplat in en kabel med stickpropp i ena armaturen, sen tagit en kabel från den in till den andre armaturen. Hur parallellkopplar jag?
Citera
2016-05-18, 19:24
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Jag har seriekopplat dem, har alltså kopplat in en kabel med stickpropp i ena armaturen, sen tagit en kabel från den in till den andre armaturen. Hur parallellkopplar jag?
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Parallellkoppling
VS
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Seriekoppling
Citera
2016-05-18, 19:32
Bannlyst
Parallell kopplar dem ist då så den andre inte är beroende av den förste, men vf är detta så viktigt tycker du?
Citera
2016-05-18, 19:40
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Parallell kopplar dem ist då så den andre inte är beroende av den förste, men vf är detta så viktigt tycker du?

För det ena är rätt och det andra är fel. Det är bara adventsljusstakar/äldre julgransbelysningar som är seriekopplade.
Citera
2016-05-18, 20:57
Medlem
10Ls avatar
Citat:

Om du tar en rejäl träbock och från båda sidor lutar armaturer mot varandra så du får en triangelform av ljus från väggar och "tak" . Med en bas på 40-50cm så bör det räcka säger min mage.

In med typ två rader med 10st i 1L krukor. Ryck hanar och låt damerna tuffa vidare i din ljustunnel. Sätt direkt nya när det blir ledigt. Alltid fullt. Alltid 12/12. Underbevattning på trays.
En oscillerande fläkt som blåser rätt igenom tunneln (seedlings + stretch behöver mest vind, så blås därifrån.

Biltemas ridstövel skoställ/tray är nog bra bredd. Två sådana så är det bara köra.

Du bränner inte effektiva w men du lär få gräs i slutet av augusti.
Citera
2016-05-18, 21:43
Bannlyst
Låter jävligt bra hehe, men en fråga bara. Varför kan jag inte köra Clones när det ändå är 12/12 7 dagar i veckan och SOG? Varför måste jag ha ett extra rum då? Kan väl ha en hona utanför bara som får ljus 24/7 och ta kloner från henna och fylla upp med hela tiden??

Är väl lättare med frön kanske, de går snabbare med frön med har jag för mig men det är bara en tanke
Citera
2016-05-18, 21:52
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Låter jävligt bra hehe, men en fråga bara. Varför kan jag inte köra Clones när det ändå är 12/12 7 dagar i veckan och SOG? Varför måste jag ha ett extra rum då? Kan väl ha en hona utanför bara som får ljus 24/7 och ta kloner från henna och fylla upp med hela tiden??

Är väl lättare med frön kanske, de går snabbare med frön med har jag för mig men det är bara en tanke

Jag pallar inte dra fördelar vs nackdelar. Rullande tät 12/12 från frö sog med ej femmade är det absolut effektivaste, billigaste jag provat och sett. Otroligt låg insats och väldigt hög avkastning. Vid bra förhållanden (vilket du absolut inte har) kan man nå 2g/w.
Läs in dig på 12/12 från frö och high density sog. Sen kan vi snicksnacka.
Målet är en 120ish cm lång ljustunnel med dubbla rader krukor in i ena änden med seedlings + sex. Sen enkla rader med blom. Två trays 20krukor.
Senast redigerad av 10L 2016-05-18 kl. 21:56.
Citera
2016-05-18, 23:26
Bannlyst
Fatt
Av vad du menar med ljusarmaturerna som en triangel genom att ställa dem mot varandra och ha plantorna under. Men hur menar du med skostället? Får inte in i mitt huvud vart det ska stå hehe
Citera
2016-05-19, 06:08
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Fatt
Av vad du menar med ljusarmaturerna som en triangel genom att ställa dem mot varandra och ha plantorna under. Men hur menar du med skostället? Får inte in i mitt huvud vart det ska stå hehe

På golvet. Det är bara ett tray som du vattnar i.
Citera
2016-05-19, 09:00
Medlem
Dags att skörda snart, någon som vet om man kan använda de gula löven till smör eller är de bara att kasta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in