Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-12, 15:31
  #17533
Medlem
Mommejrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersEklund
Tänkte köra inomhus i en garderob som är ca 2 kvadratmeter.

Nej, fläkt har jag inte men jag har förstått det som att man behöver kanalfläkt och ventilation, det stämmer väl?

Är det nödvändigt med det? Alltså kan man köra utan fläkt och bara ha en sådan fläkt man har hemma på sängbordet typ?

Och hur många plantor kan en sådan 250w lampkit, ta hand om? Skulle man kunna ha 5 plantor på den lampan?

En HPS lampa blir väldigt varm, du bör skaffa riktig ventilation tro mig. Min 600 watt HPS värmer upp en hel walk in closet till över 30 grader om du inte har bra ventilation , Och den är större än 2kvadratmeter. Du kan köpa fläktar på clasohlsson och bygga något själv om du vill spara pengar. Annars gör du bäst i att köpa 2 stycken på tex hydrogarden. Du ska ha en fläkt till insug, och en till utsug. Finns risk att du kanske bränner upp din garderob annars om något går fel. Eller stressar/dödar du plantorna med för hög värme i stället.
Om du nu inte tänker köra SOG kan jag rekommendera airpots krukor iaf, plantorna får ganska massiva rotsystem av dem, samt bra syre tillförsel. Har själv kört 10-15L air pots iaf.
Något annat du bör köpa är en duglig näring. En PH mätare rekommenderar jag starkt också. Även vätska för att reglera PH värdet på vattnet bör du ha. Jag var tvungen till det iaf, för här är kranvattnet över 7-8PH.
__________________
Senast redigerad av Mommejr 2016-05-12 kl. 15:35.
Citera
2016-05-12, 17:23
  #17534
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersEklund
Okej så 25 st sådana krukor får plats på utrymmet i en garderob och lampan klarar att "föda" så många som 25 st?
Yes mina planer är att köra 12/12 och skita i att vegga.
11cm(måttet på krukan) X 5 (antal krukor) = 55cm. 5 x 5 = 25. Enkel mellanstadie-matte.

Blir inte många gram/planta, men det kompenserar du ju för. Ryck hanar, fyll upp tältet, ryck hanar osv. För att slippa att handvattna 25st, skaffa ett/två plastunderlägg med 5cm+ kant som du ställer krukorna i, så kan du vattna rätt i underlägget (lådan eller vad som helst), typ 2cm.

Edit: Köp på dig lite sorter och gör egna frön, blir lite dyrt i längden annars.
__________________
Senast redigerad av Wailer 2016-05-12 kl. 17:44.
Citera
2016-05-13, 15:47
  #17535
Medlem
Saftgroggs avatar
Då har man för första gången varit ute och grävt i skogen i detta syfte - under mitt drygt 40-åriga liv.

Anledningen:
Om några veckor ska vi dra på semester - och de som ska sköta huset är inga liberaler, om man säger så.
Att lämna dem i odlingsutrymmet funkar inte, om jag inte bygger nåt självvattningssystem.

Jag börjar med en planta under nån vecka för att se om hon trivs.
De kommer få sol från förmiddag tilleftermiddag (strålandes mellan träd o buskar).
Har grävt ett (och ska gräva fler) nedanför en bergvägg, som ger strålningsvärme långt in på kvällen.

Några tips tas varmt emot. Jag tänker:
- lägga några kilo hästskit i botten, sen fylla på med plantjord från jemofix.
- ge en rejäl rotblöta
- toppa med torkade blad o pinnar så det inte ser nyplanterat ut.
- slå en drill runtom nån gång om dan för att avskräcka rådjur o kaniner (om de käkar sånt)

Så, vad tror ni... Om det inte blir jättevarmt och regnfritt under veckan vi är borta - räcker det då om jag vattnar dem rejält innan vi åker? Eller ska jag be någon annan (än de som ska passa huset och vovvarna) att åka dit då och då för att vattna?

Fridens och tack i förhand för er input!
Citera
2016-05-13, 16:20
  #17536
Medlem
Saftgroggs avatar
Här är första fröken skunk på plats
http://imgur.com/KNNxsLK
Citera
2016-05-13, 17:01
  #17537
Medlem
Saftgroggs avatar
Här är fru Northern L!ghts (#1) på sin plats. Bara eftermiddagssol.
http://imgur.com/kRAIH4w
Citera
2016-05-13, 20:37
  #17538
Medlem
tomatkalles avatar
Jag har testat ett 40x40 tält men skulle vilja ha lite större,skulle få plats med 100cm på bredden men har mer problem med djupet så skulle helst ha 40 och absolut inte mer än 50cm.
Höjden är inget problem,snarare ett plus om det är lite högre då dom nuvarande 120 känns väldigt begränsande.

Jag har kollat efter nån tältlösning men hittar inget i dom måtten,skåp och gadrober som hade passat bra finns det därimot gott om.
Det jag undrar över är lukten,skapas det tillräckligt med undertryck av en kanalfläkt med kolfilter för att det inte sak "sippra"ut något genom dom springor som det trots allt är runt dörrarna om man inte har ett tält innuti?
Ytan blir ju lite udda med den här formen så vad passar bäst,en lite starkare lampa centralt placerad eller 2 150wattare jämte varandra?

edit....planen är att köra tre plantor i lite större krukor,vill givetvis ha röka men behöver inte maximera skörden,mer kunna köra lite olika odlingssätt och kunna odla något som vill sträcka lite på sig....bara för att det är roligt
__________________
Senast redigerad av tomatkalle 2016-05-13 kl. 20:42.
Citera
2016-05-13, 20:53
  #17539
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomatkalle
Jag har testat ett 40x40 tält men skulle vilja ha lite större,skulle få plats med 100cm på bredden men har mer problem med djupet så skulle helst ha 40 och absolut inte mer än 50cm.
Höjden är inget problem,snarare ett plus om det är lite högre då dom nuvarande 120 känns väldigt begränsande.

Jag har kollat efter nån tältlösning men hittar inget i dom måtten,skåp och gadrober som hade passat bra finns det därimot gott om.
Det jag undrar över är lukten,skapas det tillräckligt med undertryck av en kanalfläkt med kolfilter för att det inte sak "sippra"ut något genom dom springor som det trots allt är runt dörrarna om man inte har ett tält innuti?
Ytan blir ju lite udda med den här formen så vad passar bäst,en lite starkare lampa centralt placerad eller 2 150wattare jämte varandra?

edit....planen är att köra tre plantor i lite större krukor,vill givetvis ha röka men behöver inte maximera skörden,mer kunna köra lite olika odlingssätt och kunna odla något som vill sträcka lite på sig....bara för att det är roligt

Behöver du tält? Kan du inte bara använda det fläktsystem du har redan?
Citera
2016-05-13, 21:00
  #17540
Medlem
tomatkalles avatar
Fråga inte mig,det var ju en av sakerna jag ville ha svar på
Citera
2016-05-13, 22:08
  #17541
Medlem
Saftgroggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomatkalle
Fråga inte mig,det var ju en av sakerna jag ville ha svar på
Oops, sry
Jag hade nog demonterat fläkt från tält och anpassat till utrymmet om väggarna är vitmålade
Citera
2016-05-15, 14:55
  #17542
Medlem
tomatkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomatkalle
Jag har testat ett 40x40 tält men skulle vilja ha lite större,skulle få plats med 100cm på bredden men har mer problem med djupet så skulle helst ha 40 och absolut inte mer än 50cm.
Höjden är inget problem,snarare ett plus om det är lite högre då dom nuvarande 120 känns väldigt begränsande.

Jag har kollat efter nån tältlösning men hittar inget i dom måtten,skåp och gadrober som hade passat bra finns det därimot gott om.
Det jag undrar över är lukten,skapas det tillräckligt med undertryck av en kanalfläkt med kolfilter för att det inte sak "sippra"ut något genom dom springor som det trots allt är runt dörrarna om man inte har ett tält innuti?
Ytan blir ju lite udda med den här formen så vad passar bäst,en lite starkare lampa centralt placerad eller 2 150wattare jämte varandra?

edit....planen är att köra tre plantor i lite större krukor,vill givetvis ha röka men behöver inte maximera skörden,mer kunna köra lite olika odlingssätt och kunna odla något som vill sträcka lite på sig....bara för att det är roligt

Ingen som har testat något hemmasnickrat,
Hade varit trist att lägga ner tid och pengar bara för var tvungen att lägga ner mitt i första odlingen för att det inte fungerar.
Citera
2016-05-15, 19:13
  #17543
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomatkalle
Ingen som har testat något hemmasnickrat,
Hade varit trist att lägga ner tid och pengar bara för var tvungen att lägga ner mitt i första odlingen för att det inte fungerar.
Finns hur många som helst som byggt egna skåp och dyl, kolla icmag. Tätningslist vid dörrar och foga skarvarna, kan vara lite pilligt men du får till det.
Citera
2016-05-16, 19:32
  #17544
Medlem
Hur många pll rör motsvarar en 250w hps. Hur stor är värmeutvecklingen då jämfört med hpsen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback