2016-05-07, 03:13
Medlem
AndersEklunds avatar
Vill börja odla men är inte så kunnig på utrustning.

http://www.hydrogarden.se/fardiga-paket/ljuspaket/250w/megalux-v-250w-hps-pro-gear-kit.html

Är det ett sånt här kit man ska köpa? Behöver jag någon mer utrustning? Jag är nybörjare så ett billigt alternativ kan vara bra.
Citera
2016-05-08, 22:45
Medlem
DirtyNorths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersEklund
Vill börja odla men är inte så kunnig på utrustning.

http://www.hydrogarden.se/fardiga-paket/ljuspaket/250w/megalux-v-250w-hps-pro-gear-kit.html

Är det ett sånt här kit man ska köpa? Behöver jag någon mer utrustning? Jag är nybörjare så ett billigt alternativ kan vara bra.
Ja det är ett färdigt kit för en hps.
Vars hade du tänkt odla det?

En sån där lampa ger en del värme.
Då du bara länka lampan så antar jag att du redan har fläkt?
Citera
2016-05-10, 01:24
Medlem
AndersEklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyNorth
Ja det är ett färdigt kit för en hps.
Vars hade du tänkt odla det?

En sån där lampa ger en del värme.
Då du bara länka lampan så antar jag att du redan har fläkt?

Tänkte köra inomhus i en garderob som är ca 2 kvadratmeter.

Nej, fläkt har jag inte men jag har förstått det som att man behöver kanalfläkt och ventilation, det stämmer väl?

Är det nödvändigt med det? Alltså kan man köra utan fläkt och bara ha en sådan fläkt man har hemma på sängbordet typ?

Och hur många plantor kan en sådan 250w lampkit, ta hand om? Skulle man kunna ha 5 plantor på den lampan?
Citera
2016-05-10, 06:25
Medlem
Citat:
Tänkte köra inomhus i en garderob som är ca 2 kvadratmeter.

Nej, fläkt har jag inte men jag har förstått det som att man behöver kanalfläkt och ventilation, det stämmer väl?

Är det nödvändigt med det? Alltså kan man köra utan fläkt och bara ha en sådan fläkt man har hemma på sängbordet typ?

Och hur många plantor kan en sådan 250w lampkit, ta hand om? Skulle man kunna ha 5 plantor på den lampan?
Du bör avskilja garderoben på något sätt, 250w räcker inte till 2 kvadrat, utan snarare 0,5.

Ja kanalfläkt + kolfilter är nödvändigt.
Citera
2016-05-10, 12:26
Medlem
AndersEklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wailer
Du bör avskilja garderoben på något sätt, 250w räcker inte till 2 kvadrat, utan snarare 0,5.

Ja kanalfläkt + kolfilter är nödvändigt.

Okej så om jag sätter in en vanliga garderob, så borde det gå för det är väl runt 60x60cm? Hur många plantor kan jag ha på det utrymmet och med den lampan?
Min vän påstår jag ska sätta folie i hela garderoben men som jag läst så räcker det väl med att den är vit och att man har reflektor?
Citera
2016-05-10, 13:08
Medlem
Citat:
Okej så om jag sätter in en vanliga garderob, så borde det gå för det är väl runt 60x60cm? Hur många plantor kan jag ha på det utrymmet och med den lampan?
Min vän påstår jag ska sätta folie i hela garderoben men som jag läst så räcker det väl med att den är vit och att man har reflektor?
Folie är helt bortkastat. Köp matt vit färg och stryk några gånger.

Hur många plantor du får plats med är allt från 1 till 25+ på 60x60, det hänger på hur stora krukor du använder dig av. Det är upp till dig att avgöra hur din odling ska se ut och vilka tekniker du vill använda dig av.

Lycka till.
Citera
2016-05-11, 03:15
Medlem
AndersEklunds avatar
Citat:
Folie är helt bortkastat. Köp matt vit färg och stryk några gånger.

Hur många plantor du får plats med är allt från 1 till 25+ på 60x60, det hänger på hur stora krukor du använder dig av. Det är upp till dig att avgöra hur din odling ska se ut och vilka tekniker du vill använda dig av.

Lycka till.

Ahaa okej tack för infon. Men vad för krukor anser du vara bäst, asså jag pratar om mått då, och hur många sådana krukor skulle man isf på plats i en garderob tror du?
Citera
2016-05-11, 06:28
Medlem
Citat:
Ahaa okej tack för infon. Men vad för krukor anser du vara bäst, asså jag pratar om mått då, och hur många sådana krukor skulle man isf på plats i en garderob tror du?
Det finns inget sätt som är bäst. Det beror ju helt på hur man vill odla. Finns inget rätt eller fel, alla hittar sitt sätt tillslut.

Jag hade kört på 25st 1L krukor, 12/12 året om. Vegga är skittråkigt.

Googla "12/12 sog no mercy"
Citera
2016-05-12, 12:12
Medlem
Leo155s avatar
jag har 3st auto AK-47or som jag planta för 2 dagar sen. Hur ofta ska jag vattna dom?
Senast redigerad av Leo155 2016-05-12 kl. 12:15.
Citera
2016-05-12, 12:56
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leo155
jag har 3st auto AK-47or som jag planta för 2 dagar sen. Hur ofta ska jag vattna dom?

Hur långt är ett snöre?
Citera
2016-05-12, 14:58
Medlem
AndersEklunds avatar
Citat:
Det finns inget sätt som är bäst. Det beror ju helt på hur man vill odla. Finns inget rätt eller fel, alla hittar sitt sätt tillslut.

Jag hade kört på 25st 1L krukor, 12/12 året om. Vegga är skittråkigt.

Googla "12/12 sog no mercy"

Okej så 25 st sådana krukor får plats på utrymmet i en garderob och lampan klarar att "föda" så många som 25 st?
Yes mina planer är att köra 12/12 och skita i att vegga.
Citera
2016-05-12, 15:22
Medlem
Mommejrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leo155

Så ofta dom behöver vatten. Ser du att plantan börjar hänga kan det vara dags att vattna, Eller så lyfter du på krukan, är krukan lätt vattnar du. Plantorna kan även börja hänga om du vattnar för mkt, så det får du hålla koll på också. Lättare att övervattna medans den är liten iaf så du får hålla lite koll på det i början. Men du kommer inse när du behöver vattna. Bara kolla hur fuktig jorden är och kolla ur plantan ser ut.
Senast redigerad av Mommejr 2016-05-12 kl. 15:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in