2016-03-25, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mixchemical
Förstår inte valet av armatur till HPS lampan.....den lär ju allstra värme som fan, den borde ju ha fästningar för att kunna ventileras skulle jag tycka....

Det är en vanlig armatur som sitter på en vanlig reflektor, förstår inte vad du menar för fästningar faktiskt. Cooltube blir ju svalare om man har såklart.
Citera
2016-03-25, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MartinezzZ
Det är en vanlig armatur som sitter på en vanlig reflektor, förstår inte vad du menar för fästningar faktiskt. Cooltube blir ju svalare om man har såklart.

Jo, är cooltube jag menar. Tänkte att HPS alstrar betydligt mer värme än HPS så blev jag fundersam varför de inte slängde med en cooltube istället, blir väl mer hållbart i längden och mer kontrollerbart. Eller det kanske inte spelar någon roll på de få antal watt HPS'en ligger på.
Citera
2016-03-25, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mixchemical
Jo, är cooltube jag menar. Tänkte att HPS alstrar betydligt mer värme än HPS så blev jag fundersam varför de inte slängde med en cooltube istället, blir väl mer hållbart i längden och mer kontrollerbart. Eller det kanske inte spelar någon roll på de få antal watt HPS'en ligger på.

Det håller jag med om, värmen är större problem än många räknar med o cooltube är bättre i den aspekten.
Citera
2016-03-25, 16:11
Medlem
Citat:
Det håller jag med om, värmen är större problem än många räknar med o cooltube är bättre i den aspekten.

Jo, nu verkar det ju som att de inte ens har cooltube....vilket är rätt beklagligt.
Citera
2016-03-25, 17:36
Medlem
Man väljer själv om man ska köpa ett paket med eller utan cooltube, det är inget som ingår i ett paket utan cooltube. efter 5 sekunders efterforskning kan jag konstatera att de har minst 2 paket med cooltube i den tältstorleken det gällde.
Citera
2016-03-25, 17:50
Medlem
Citat:
Man väljer själv om man ska köpa ett paket med eller utan cooltube, det är inget som ingår i ett paket utan cooltube. efter 5 sekunders efterforskning kan jag konstatera att de har minst 2 paket med cooltube i den tältstorleken det gällde.

Japp, jag som är för snabb med att svara du har ju såklart rätt!
Citera
2016-03-29, 00:40
Medlem
Buffedbygods avatar
Finns det inga svenska seedbanks? Alternativt några billiga seedbanks? Tycker inte att 50kr+ per frö är speciellt rimligt, som på de flesta sidor.

Köpte för några år sen på en sida som sålde för 10kr fröet ungefär, en dansk sida men den är nerlagd. Då var det varken auto eller femi men endå.
Citera
2016-03-29, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buffedbygod
Finns det inga svenska seedbanks? Alternativt några billiga seedbanks? Tycker inte att 50kr+ per frö är speciellt rimligt, som på de flesta sidor.

Köpte för några år sen på en sida som sålde för 10kr fröet ungefär, en dansk sida men den är nerlagd. Då var det varken auto eller femi men endå.

Nordenseeds brukar vara bra på att skicka med extra frön. Jag beställde nyligen 2 olika strains med 5 frön var och fick över 25 frön per strain. 206kr exkl frakt för 50+ frön, så ganska pris. Kan ju vara att de råkat göra fel eller för att det är mitt första köp men har hört och sett att andra än mig fått extra frön.

Har inte beställt från dom personligen men cannaseeds.dk är billiga, dock ej svenska.
Senast redigerad av gulabananer 2016-03-29 kl. 01:04.
Citera
2016-03-31, 05:44
Medlem
Vad finns det för snabba, enkla sätt att sänka temperaturen i mitt tält? Har en 250w HPS i 60x60 tält och det brukar ligga på 29 grader men kan gå upp till 32 grader i vissa fall. Kan tillägga att min ballast inte ligger i tältet, ljuset är på 20/4 men tiden den är släckt är på dagen, samt att jag klippt som fan i min öppna reflektor.

Största problemen är att jag bor i en 1a så tältet är inte avlägset i ett annat rum, men det är ca 24-26 grader utanför tältet och hoppas på att kunna ha ca 28 grader konstant inne i tältet. Enklaste är ju så klart att investera i cooltube och bättre fläkt (kör med TT100 och passivt insug) men detta går tyvärr inte för tillfället då ekonomin inte tillåter det

Provat att ha en flaska med is inne i tältet vilket knappt gör någon skillnad, har en liten clip-on fläkt som blåser på plantorna och en till som blåser på lampan/reflektorn då jag hört att det kan hjälpa som fan med att sänka temperaturen, utan resultat. Så finns det någon enkelt knep för att sänka temperaturen så mycket som möjligt utan att kosta allt för mycket? Just nu är mina plantor i vegg och hoppas verkligen inte jag har detta problemet när det är dags för dem att gå i blom.
Citera
2016-03-31, 09:59
Medlem
24-26 grader i lägenheten är mycket..

Sänk temperaturen i lägenheten och ditt problem är löst.
Citera
2016-03-31, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yung-kwa-ten
Vad finns det för snabba, enkla sätt att sänka temperaturen i mitt tält? Har en 250w HPS i 60x60 tält och det brukar ligga på 29 grader men kan gå upp till 32 grader i vissa fall. Kan tillägga att min ballast inte ligger i tältet, ljuset är på 20/4 men tiden den är släckt är på dagen, samt att jag klippt som fan i min öppna reflektor.

Största problemen är att jag bor i en 1a så tältet är inte avlägset i ett annat rum, men det är ca 24-26 grader utanför tältet och hoppas på att kunna ha ca 28 grader konstant inne i tältet. Enklaste är ju så klart att investera i cooltube och bättre fläkt (kör med TT100 och passivt insug) men detta går tyvärr inte för tillfället då ekonomin inte tillåter det

Provat att ha en flaska med is inne i tältet vilket knappt gör någon skillnad, har en liten clip-on fläkt som blåser på plantorna och en till som blåser på lampan/reflektorn då jag hört att det kan hjälpa som fan med att sänka temperaturen, utan resultat. Så finns det någon enkelt knep för att sänka temperaturen så mycket som möjligt utan att kosta allt för mycket? Just nu är mina plantor i vegg och hoppas verkligen inte jag har detta problemet när det är dags för dem att gå i blom.

det är inte nåt knep direkt men tar du in kallare luft genom insuget så sänks temperaturen i utrymmet. du har ett insug du kan sätta en slang på och välja var luften ska tas ifrån.
Citera
2016-03-31, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wailer
24-26 grader i lägenheten är mycket..

Sänk temperaturen i lägenheten och ditt problem är löst.
Njae det är väl normal rumstemperatur? 26 kanske är lite högt men ändå.

Citat:
det är inte nåt knep direkt men tar du in kallare luft genom insuget så sänks temperaturen i utrymmet. du har ett insug du kan sätta en slang på och välja var luften ska tas ifrån.
Nej jag har inget insug alls, läser du så ser du att jag skrev passivt insug, passivt = inte elektriskt/styrs av någonting, tänk dig kylflänsar på datordelar eller runt en cylinder på en äldre moped/motorcykel, det är passiv kylning.

Allt jag har gjort är att jag öppnat en av "hålen" i tältet för att luft ska kunnas sugas in tack vare utsuget, har kört med riktigt insug i största delen av min förra odling (inte längre då den billiga VKO-fläkten smälte) utan större skillnad, tror imho inte det är bättre heller då det är bättre om det blir lite undertryck i tältet

Mitt fönster är redan öppet så mycket det går + att jag bor i samma lägenhet (mindre 1a) som tältet (även om det förvisso står avlägset i en hall-garderob). Hoppas verkligen att jag kan lösa detta, vill verkligen inte att det ska vara för varmt under blom för då sitter man där med luftiga buds, roliga är att lampan är nästan en halvmeter ifrån plantorna så dem förlorar mycket ljus också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in