2015-10-11, 02:17
Medlem
kangas92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AschbergersSyndrom
Är det dags att skörda utomhus nu eller kan man köra lite längre?

Var tvungen o skörda mina sista jag hade utomhus i fredags, har varit -5 på nätterna några dagar nu i södra sverige, märktes direkt att tjejerna frös
Citera
2015-10-11, 04:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jomennogardetsa
Hur ska vi veta? Landet är avlångt långt.
Bor du i Lappland har snön kommit och full vinter i antågande.
Bor du i Skåne kanske du har lite värme kvar.

Det avgör du nog bäst själv!
Det är på lat. ~58° N och det är som kallast några plusgrader på morgonen.
Citera
2015-10-11, 13:22
Medlem
När man kollar på färdiga kits på tex pgs hemsida så får man bara en fläkt och ett kolfilter men behöver man inte en fläkt för insug också?
Citera
2015-10-11, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drumbeat
När man kollar på färdiga kits på tex pgs hemsida så får man bara en fläkt och ett kolfilter men behöver man inte en fläkt för insug också?
Tält? Det fungerar utmärkt med en vanlig öppning där luft kan komma in utan någon insugningsfläkt (passivt insug).
Citera
2015-10-11, 14:20
Medlem
Citat:
Tält? Det fungerar utmärkt med en vanlig öppning där luft kan komma in utan någon insugningsfläkt (passivt insug).

Precis! Glömde säga tält.
Kommer det inte komma in ljus igenom hålet? Måste man avskärma hela rummet som tältet står i?
Citera
2015-10-11, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drumbeat
Precis! Glömde säga tält.
Kommer det inte komma in ljus igenom hålet? Måste man avskärma hela rummet som tältet står i?

Passivt insug är väl det simplaste. Kommer det in ljus när du rycker bort "lapparna" på tältet så måste rummet vara svart i övrigt, ja. Du svarar ju i princip på din egen fråga.
Eftersom alla som börjar odla bör ha läst på i minst 4-5 timmar, kollat ordentligt med videos/guider, så framkommer det rätt omgående att dina damer inte får störas i sin nattsömn av något ljus, inte om du vill att de ska må bra och inte bli stressade i onödan. Kan även leda till hermisar, vilket inte är så skoj, om man inte vill ha frön då.

https://www.youtube.com/watch?v=pxBHCyXruXM <--- En förbannat bra början! Är du så trög så du inte förstår någorlunda hur du ska göra efter denna, kolla 5 gånger till och läs någon go guide!

Edit: Sen är erfarenhet något som kommer med tiden, ingen är pro-odlare direkt. Visst, naturbegåvning som jag själv kan man vara, men inget kommer gratis. Odla, odla och odla! Efter din första gång så förstår du så mycket mer, gäller bara att sätta några frön och komma igång så man förstår helheten mer.
Senast redigerad av Jr.Gong 2015-10-11 kl. 16:24.
Citera
2015-10-11, 16:39
Medlem
Citat:
Det är på lat. ~58° N och det är som kallast några plusgrader på morgonen.

Strain vore bra att veta då vissa är mer tåliga mot kyla, mögel och sådant. Förhoppningsvis vet du svaret lika bra som oss om du läser på lite om dina frön, samt kollar ordentligt på dina damer. Ser de inte ut att må bra och du kan utesluta andra sjukdomar/problem, så skulle jag ta in lingonbuskarna.
Citera
2015-10-11, 16:52
Medlem
Jaecps avatar
Kort fråga: Räcker det med tre st 3077 lm LE för en planta i en garderob (för veg)? Endast en planta och är inte ute efter stordåd.
Citera
2015-10-11, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jomennogardetsa
Tack för ditt svar!

Jag är i valet och kvalet ang. val av lampa, kanske det blir en HPS ändå.. men har för mig att dom alstrar betydligt mer värme, och då blir det ju ännu mer kostnader för att sänka temperaturen i mitt odlingsutrymme. Just nu har jag perfekt temperatur även med dörren stängd och bara en av fläktarna igång. Antar att HPS:en skulle göra så att jag hade behövt köpa någon slags nedkylningsanordning då utrymmet är väldigt väldigt litet.

Du säger cirka 10-15cm från blomman, men grejen är ju den att det inte är något ännu alls, utan endast ett grott frö i jorden, som ej ännu har hunnit kika fram ut dess jordskorpa. Men jag har iallafall haft lampan på sedan jag körde ned fröet i jorden, och har vattnat (sprayat) rätt frekvent under nattens gång då jag upplever att jorden blir torr nästintill direkt. Nära inpå 1,5 timme mellan varje sprayning för att jorden ej skall torka ut.

Det jag undrar är, ifall jag skall låta lampan vara avstängd tills plantan har tittat fram ur jorden och visat sig? Och DÅ slå på lampan med cirka 10-15cm avstånd från dess topp?

Mvh...
- En som ej vill misslyckas!

Har det tittat fram något litet mysigt ovan jordskorpan ännu? Ett tips för framtiden är att du ställer dina sådder, oavsett om du kläcker de i ett glas vatten eller rakt ner i jord, mörkt och varmt. Inget ljus alls alltså innan de tittat upp, och inte för mycket för nära när de tittat upp. Tror dock det blir svårt för dig med din lampa att ge för mycket. Tänk på att inte ha den för långt ifrån dock för då får du en helsikes stretch på kärringarna. Ingen fläkt behöver du heller, absolut inte riktad mot krukorna/jorden. Tänkte på det att jorden torkade ut så snabbt för dig. Spraya på rikligt en till två ggr per dag, skär en pet flaska på mitten och sätt över eller om du kan få på plastfolie eller något, det gör att jorden inte torkar ut och att de kommer må prima när de tittar upp. Fuktigheten som blir där inne gör att de får en optimal start så fort de kikar fram. De trivs så mycket bättre med 90-100% RF första 3-7 dagarna plus att om du har petflaska över så reducerar den även en del av ditt ljus, vilket är bra de dagarna med.

Förstår att du ej vill misslyckas, men tänk som så här: Misslyckas jag nu, så lär jag mig också hur jag inte ska göra. Misslyckas man så lär man. Det jag vill säga är att var inte så förbannat rädd för att misslyckas, för det är bara att börja om och då vet du att du inte ska göra si eller så. Feel me?
Senast redigerad av Jr.Gong 2015-10-11 kl. 17:19.
Citera
2015-10-11, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaecp
Kort fråga: Räcker det med tre st 3077 lm LE för en planta i en garderob (för veg)? Endast en planta och är inte ute efter stordåd.

Tar gärna lite mer info för att kunna hjälpa här då jag inte är insatt i LE, spectrum till en början?
Det du ska tänka på är att ge din planta det ljus den vill ha.

PLL är annars ett bra alternativ, 3x55w PLL, 2st 2700k och ett 6500k. 200-300 sek kanske och då är allt med. De klarar du dig på från frö till blom, bara tuta och köra.

En fråga, har du lampa till blom btw? Eftersom du bara frågar om lampor i veg.
Senast redigerad av Jr.Gong 2015-10-11 kl. 17:23.
Citera
2015-10-11, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaecp

Ska du odla så gör det ordentligt eller lägg ner på en gång, imo. Ska du bara köra en planta så gör allt du kan för att för att få den så bra som möjligt. Antar att det är åt dig själv du odlar, alltså inte kommersiellt, och då ska du väl sitta där efter 3+ månader och känna dig förbannat nöjd över det du ska röka, eller hur? Du kommer ångra dig när du är klar om du känner att du kunde lagt ner bara lite mer tid och energi på att få det så mycket bättre. Sköter du dig rätt så får du ju ut 50+ gram, och då vill man ju ha kvalité, inte nå dugligt standard.
Citera
2015-10-11, 18:07
Medlem
Jaecps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jr.Gong
Tar gärna lite mer info för att kunna hjälpa här då jag inte är insatt i LE, spectrum till en början?
Det du ska tänka på är att ge din planta det ljus den vill ha.

PLL är annars ett bra alternativ, 3x55w PLL, 2st 2700k och ett 6500k. 200-300 sek kanske och då är allt med. De klarar du dig på från frö till blom, bara tuta och köra.

En fråga, har du lampa till blom btw? Eftersom du bara frågar om lampor i veg.

Det är 45 w 4000 k från Biltema. Vad jag har kunnat läsa mig till så är väl 9000 lm ok för endast en planta? Kan vara helt fel ute.

Tanken med min lilla odling är främst att testa mig fram och lära mig mer, nämligen mitt första försök. Se vad som funkar med ljus, jord, vattning, näring osv. Om det inte blir så mycket att skörda så är det inte hela världen, vill som sagt mest lära mig samt att det är kul att odla samt har bra tillgång från annat håll.

Med det sagt så vill jag inte lägga ut för mycket pengar så här första gången. Det kan vara så att jag tröttnar eller inte tycker det är kul. Men om första funkar bra så får det bli bättre grejer till nästa gång.

Ska kolla på PLL, tack för tipset!

Till blom har jag inte bestämt mig än. Men vill inte lägga ut 800kr+. Några tips? För jag antar att två tre LED 1500 lm inte räcker?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in