2015-09-22, 13:17
Medlem
smellyproofs avatar
Rent hypotetiskt vad skulle var bäst i ett 60x60 utrymme? 1 planta med scrog eller 4 plantor med sog?
Senast redigerad av smellyproof 2015-09-22 kl. 13:32.
Citera
2015-09-22, 14:43
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smellyproof
Rent hypotetiskt vad skulle var bäst i ett 60x60 utrymme? 1 planta med scrog eller 4 plantor med sog?
6-8 plantor 12/12 från frö sog.
Citera
2015-09-22, 15:31
Medlem
smellyproofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 10L
6-8 plantor 12/12 från frö sog.
De låter awesome men hur tänker du nu? Skulle en 250 watt hps klara att ge ljus till 8 plantor? Antar att man måste ta väldigt små krukor också. Jag vet inte men de verkar som en dålig idè i praktiken.
Senast redigerad av smellyproof 2015-09-22 kl. 15:39.
Citera
2015-09-22, 15:52
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smellyproof
De låter awesome men hur tänker du nu? Skulle en 250 watt hps klara att ge ljus till 8 plantor? Antar att man måste ta väldigt små krukor också. Jag vet inte men de verkar som en dålig idè i praktiken.

Jag har 25st i en garderob under 150w HPS 12/12 från frö.
Plantorna blir nästan alltid såhär.

http://i58.tinypic.com/2wgf7g8.jpg

http://i62.tinypic.com/1zznwq9.jpg

http://i58.tinypic.com/256aays.jpg

http://i61.tinypic.com/2dt4nqd.jpg

http://i62.tinypic.com/11ts7j4.jpg
Citera
2015-09-22, 20:17
Medlem
Frågor till dig 10L

1. Med din teknik på 12/12 från frö till skörd sog, gäller det då bara regular frön? För är det bara femmade frön så vinner du ingen ny plats på hanar man plockar bort för att sätta dit nya?

2. Hur gör du med tex kurering när det blir att skörda så ofta? blir det ett föråd med burkar?

3. Saknar alternativ till torkning då jag bara har mitt 40x40x120 tält att odla,torka i.

Har läst dina senaste sidor med kommentarer och är väldigt sugen på att dra igång en sådan sog du har beskrivit. Ska även läsa på mer om ( perpetual sog & 12/12 NoMercy from seed ) som du nämnde längre bak.
Citera
2015-09-22, 20:40
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skt2
Frågor till dig 10L

1. Med din teknik på 12/12 från frö till skörd sog, gäller det då bara regular frön? För är det bara femmade frön så vinner du ingen ny plats på hanar man plockar bort för att sätta dit nya?

2. Hur gör du med tex kurering när det blir att skörda så ofta? blir det ett föråd med burkar?

3. Saknar alternativ till torkning då jag bara har mitt 40x40x120 tält att odla,torka i.

Har läst dina senaste sidor med kommentarer och är väldigt sugen på att dra igång en sådan sog du har beskrivit. Ska även läsa på mer om ( perpetual sog & 12/12 NoMercy from seed ) som du nämnde längre bak.

1. Jag kör regular hela tiden för det är kul och öppnar för stort urval. Vilka frön man sen väljer spelar mindre roll.
Grunden är att sog 12/12 ger åsnekukar och om du bara har ett skåp som alltid är fullt så är det bättre än skit i vegg. Blomma allt och kör frö, där kommer poängen att köra reg. Det går åt frön.
Med 25 i en garderob så snittar jag mellan 8-15g st. En enda cola 15-30cm. Lätt att trimma.

2. Torkar i källaren. Har tidigare torkat i källare, balkong, i growen, vind, toa you name it.

3. Torka i din grow när den är igång, klipp till nuggets och häng upp i klädnypor.

Jag är helt övertygad om att en välfylld rullande 12/12 från frö sog är oerhört effektivt, billigt och enkelt.
Citera
2015-09-22, 21:03
Medlem
Citat:
1. Jag kör regular hela tiden för det är kul och öppnar för stort urval. Vilka frön man sen väljer spelar mindre roll.
Grunden är att sog 12/12 ger åsnekukar och om du bara har ett skåp som alltid är fullt så är det bättre än skit i vegg. Blomma allt och kör frö, där kommer poängen att köra reg. Det går åt frön.
Med 25 i en garderob så snittar jag mellan 8-15g st. En enda cola 15-30cm. Lätt att trimma.

2. Torkar i källaren. Har tidigare torkat i källare, balkong, i growen, vind, toa you name it.

3. Torka i din grow när den är igång, klipp till nuggets och häng upp i klädnypor.

Jag är helt övertygad om att en välfylld rullande 12/12 från frö sog är oerhört effektivt, billigt och enkelt.

Okej har ett gäng frön man fått tag på så tänkte köra på alla dom och se hur det går. Men med feminiserade frön så får du väl ingen rullande sog då du inte tar bort några hanar och fyller på med nya frön? Eller ska man lägga in tex, 2 krukor, vänta 2 veckor in med 2 till och fortsätta så tills det är fullt? för då får man in olika åldrar och kan skörda olika tider ( detta med endast feminiserade frön ). Tänkte angående kureringen hur gjorde du då? Eftersom du skördar ofta så måste det gå åt en del burkar för kureringen.
Citera
2015-09-23, 07:18
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skt2
Okej har ett gäng frön man fått tag på så tänkte köra på alla dom och se hur det går. Men med feminiserade frön så får du väl ingen rullande sog då du inte tar bort några hanar och fyller på med nya frön? Eller ska man lägga in tex, 2 krukor, vänta 2 veckor in med 2 till och fortsätta så tills det är fullt? för då får man in olika åldrar och kan skörda olika tider ( detta med endast feminiserade frön ). Tänkte angående kureringen hur gjorde du då? Eftersom du skördar ofta så måste det gå åt en del burkar för kureringen.

Om du tänker att 3/5 av ditt utrymmer bör vara till plantor som stretchat klart. 1/5 frökläckning + visa kön. 1/5 stretch. då har du en rätt vettig fördelning av din yta.

Du kan få till rullet enkelt genom att ta olika strains med olika blomtid.

I det här hushållet slängs inga galasburkar. Har alltid skit hängande på tork. Brukar någon gång om året rensa igenom burkarna och det som ej lockat på ett år brukar jag slänga.
Citera
2015-09-23, 08:20
Medlem
Citat:
Om du tänker att 3/5 av ditt utrymmer bör vara till plantor som stretchat klart. 1/5 frökläckning visa kön. 1/5 stretch. då har du en rätt vettig fördelning av din yta.

Du kan få till rullet enkelt genom att ta olika strains med olika blomtid.

I det här hushållet slängs inga galasburkar. Har alltid skit hängande på tork. Brukar någon gång om året rensa igenom burkarna och det som ej lockat på ett år brukar jag slänga.
Okej men då förstod jag det rätt. Då är de som du säger oxå skit samma vad för typ av frön det är. Då är det bara börja bunkra burkar framöver. Men då får man införskaffa 1L krukor, fat dom kan stå på och köra igång så småningom om. Avundas din kunskap men övning ger erfarenhet. Tack för all hjälp
Citera
2015-09-23, 18:56
Medlem
Jag har lite nybörjarfrågor här från en förstagångare

1.Funkar det att odla en planta på ett utrymme med 60x60x70(H)
Och är det lönt att odla enbart en?

2.Går det att avända Halogen lampor för att dra upp en planta?
Tänker att de är så prisvärda, Men värmen blir kanske för mycket?
http://www.clasohlson.com/se/Halogenlampa-Classic-Superstar/36-3787

3.Går det att ha odlingsutrymmet helt förslutet med en fläkt där inne?
Citera
2015-09-23, 19:22
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JKrown
Jag har lite nybörjarfrågor här från en förstagångare

1.Funkar det att odla en planta på ett utrymme med 60x60x70(H)
Och är det lönt att odla enbart en?

2.Går det att avända Halogen lampor för att dra upp en planta?
Tänker att de är så prisvärda, Men värmen blir kanske för mycket?
http://www.clasohlson.com/se/Halogenlampa-Classic-Superstar/36-3787

3.Går det att ha odlingsutrymmet helt förslutet med en fläkt där inne?

1. Ja
2. Nej. Kör på PLL (googla).
3. Ja det går men det är avancerat (kylning, extra co2, avfuktare osv) Kolfilter och fläkt är ett måste imo.
Citera
2015-09-24, 18:53
Medlem
PippiDrengs avatar
Upptäckte till min stora fasa att fläkten hade stannat och av någon anledning hade slangen t.o.m. slitits isär och värmen hade därför ökat. Vad som kan ha orsakat det vette fan. Fick igång den igen, men vet inte om jag vågar lita nåt mer på den.
Det kan ju ta några dagar innan man fått tag på en ny fläkt, så vad kan man hitta på lite temporärt för att hålla nere temperaturen i rimliga nivåer ifall den skulle stanna igen?
Kan man lösa det utan att behöva ha tältet öppet?
I tältet finns även två små cirkulationsfläktar.

Tips på prisvärda fläktar mottages gärna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in