2015-09-21, 10:17
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollockks
Plantera de ut 5 st NL femi i fiber krukor som jag sedan placerade i ett mini driv hus efter en dag så hade 2 stycken sträckt på sig men don andra hade fortfarande inte tittat fram dom står under 12 12 nu... har ett fat som är 34 x34 ... jag har vattnar underifrån och så sprutar jag även lite vatten runt om blommorna på toppen. Planterade ut dom igår i 3;6 L krukor (15x15) leca i botten och sen special mix från Professional Grow ... något annat jag bör tänka på? Eftersom tältet är.så litet med så blir det svin varmt i tältet. Räd att de skall ta eld? Hur stor är.risken för de? Även när jag klippte av hälften av reflektorn så började lampan hänga mer o stabilt i sockeln.

Hur har du klippt i reflektorn?
Hur varmt blir det?
Har du någon cirkulation?
Citera
2015-09-21, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10L
Hur har du klippt i reflektorn?
Hur varmt blir det?
Har du någon cirkulation?

Har klippt på sidorna längs med lampan om du förstår. Har både en inline fläkt som står o blåser in luft och även en vanlig fläkt som står. O blåser. Har inte velat koppla in fläkt o filter än då fläkten brötar rätt friskt .. men kanske skall göra de ändå? Kan ju bygga nån ljudisolerade låda runt den kanske. Tempen var uppe i 330 grader så de kanske inte.är.jättw farligt ändå men reflektorn går ju tvärs över tältet och jag kan inte "korta" den eftersom sockeln sitter i en plåtlist som går runt reflektorn... så den tar ju emot i tältet och där den tar emot.blir det svin varmt har jag tältet öppet är de inga problem med värmen men så fort jag stänger de 8 väntar 5 min så är tempen rätt frisk där inne
Citera
2015-09-21, 11:50
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Har klippt på sidorna längs med lampan om du förstår. Har både en inline fläkt som står o blåser in luft och även en vanlig fläkt som står. O blåser. Har inte velat koppla in fläkt o filter än då fläkten brötar rätt friskt .. men kanske skall göra de ändå? Kan ju bygga nån ljudisolerade låda runt den kanske. Tempen var uppe i 330 grader så de kanske inte.är.jättw farligt ändå men reflektorn går ju tvärs över tältet och jag kan inte "korta" den eftersom sockeln sitter i en plåtlist som går runt reflektorn... så den tar ju emot i tältet och där den tar emot.blir det svin varmt har jag tältet öppet är de inga problem med värmen men så fort jag stänger de 8 väntar 5 min så är tempen rätt frisk där inne

På med fläkt och filter. Det blir mycket tystare om du gör som jag skrev och blåser ut genom filtret.
Du behöver få ner värmen.
Citera
2015-09-21, 11:53
Medlem
Citat:
På med fläkt och filter. Det blir mycket tystare om du gör som jag skrev och blåser ut genom filtret.
Du behöver få ner värmen.

Will do men när de kommer till don andra 2 som inte tittat upp än är de bara vänta o se ... jag menar dom andra 2 har ju tittat upp och är.väl 3 cm långa
Citera
2015-09-21, 12:00
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Will do men när de kommer till don andra 2 som inte tittat upp än är de bara vänta o se ... jag menar dom andra 2 har ju tittat upp och är.väl 3 cm långa
Ta ut dom som ej kläckts och ställ dom där det är +20c annars kommer de ruttna. Hög värme och hög fukt ger ruttna frön.
Citera
2015-09-21, 13:18
Medlem
Citat:
Ta ut dom som ej kläckts och ställ dom där det är +20c annars kommer de ruttna. Hög värme och hög fukt ger ruttna frön.

Körde pappersmetiden innan jag plantera dom i krukan så risken är.väl kanske att dom redan dött då kanske! (Planterade dom med svans neråt den 19e ) men skall göra som du säger så får vi se om de händer nåt
Citera
2015-09-21, 17:55
Medlem
kangas92s avatar
Tjena alla glada! Jag har en fråga angående belysning till odling, då jag har väldigt höga elkostnader där jag tänkte odla, så är HPS inte ett alternativ, då elräkningen kommer bli SVINDYR!

Vad bör jag köra istället? Är LED-lågenergi nånting att ha? Jag kommer att odla 4 plantor åt gången. MVH
Citera
2015-09-21, 18:07
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kangas92
Tjena alla glada! Jag har en fråga angående belysning till odling, då jag har väldigt höga elkostnader där jag tänkte odla, så är HPS inte ett alternativ, då elräkningen kommer bli SVINDYR!

Vad bör jag köra istället? Är LED-lågenergi nånting att ha? Jag kommer att odla 4 plantor åt gången. MVH

Watt som watt. 150w HPS drar lika mycket som 150w LED.
Du kan dock spara ström på att köra 12h ljus 5.5h mörker 1h ljus 5.5h mörker i vegg och 11/14 i blom.
Frågan är hur många w du har råd att bränna? Sen väljer du bäst ljuskälla för efter dina förutsättningar.

Edit: 0.15kw (150w) x 11h x 30 dagar x 1.5kr/kWh =80kr-ish/mån
= inte svindyrt
Senast redigerad av 10L 2015-09-21 kl. 18:10.
Citera
2015-09-21, 18:54
Medlem
kangas92s avatar
Citat:
Watt som watt. 150w HPS drar lika mycket som 150w LED.
Du kan dock spara ström på att köra 12h ljus 5.5h mörker 1h ljus 5.5h mörker i vegg och 11/14 i blom.
Frågan är hur många w du har råd att bränna? Sen väljer du bäst ljuskälla för efter dina förutsättningar.

Edit: 0.15kw (150w) x 11h x 30 dagar x 1.5kr/kWh =80kr-ish/mån
= inte svindyrt

Det har du ju rätt i, inte så el-kunnig själv, läste bara i nån guide att HPS drog mycket mer än LED och Lågenergi.. Men det har ju såklart med Watten o göra!
Vad kan du rekommendera för lampor till garderobsodling 90x100x200? ska ju som sagt bara odla till eget bruk, så jag strävar ju inte efter maximal skörd.

Alla guider jag läst skriver helt olika angående vilka lampor man ska ha.. Svårt o välja vilka lampor man ska köpa
Senast redigerad av kangas92 2015-09-21 kl. 19:02.
Citera
2015-09-21, 19:31
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kangas92
Det har du ju rätt i, inte så el-kunnig själv, läste bara i nån guide att HPS drog mycket mer än LED och Lågenergi.. Men det har ju såklart med Watten o göra!
Vad kan du rekommendera för lampor till garderobsodling 90x100x200? ska ju som sagt bara odla till eget bruk, så jag strävar ju inte efter maximal skörd.

Alla guider jag läst skriver helt olika angående vilka lampor man ska ha.. Svårt o välja vilka lampor man ska köpa

Köp ett 60x60 tält och en dimmbar 250w HPS. Då får du fina skördar och inget problem med värme.
250w räcker gott för att vara stenad 24/7 om man så önskar.
Skit i vegg och mosa in frön allteftersom det blir ledigt (googla perpetual sog & 12/12 NoMercy from seed).

250w i blom 11/14 kostar 125kr i mån om strömmen kostar 1.5kr/kWh.
Citera
2015-09-21, 20:05
Medlem
kangas92s avatar
Citat:
Köp ett 60x60 tält och en dimmbar 250w HPS. Då får du fina skördar och inget problem med värme.
250w räcker gott för att vara stenad 24/7 om man så önskar.
Skit i vegg och mosa in frön allteftersom det blir ledigt (googla perpetual sog & 12/12 NoMercy from seed).

250w i blom 11/14 kostar 125kr i mån om strömmen kostar 1.5kr/kWh.

Alright mannen, tack för du tog tid o svara på mina frågor. Ska ta upp detta med polarn jag tänkt köra med
Citera
2015-09-22, 11:59
Medlem
smellyproofs avatar
felpost
Senast redigerad av smellyproof 2015-09-22 kl. 12:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in