2008-02-01, 22:26
Medlem
bramseruds avatar
okej då kör vi...

Beskriv skillnaden mellan att vara kurir och vanlig "dödlig" distributionschaufför (paket, pall och liknande, blomsterbud/taxibud?). Fördelar / nackdelar?

Är det som man tror bara att springa med ett dokument i handen, hur stort ansvar har du osv ?
Citera
2008-02-02, 03:25
Medlem
Probelimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bramserud
Beskriv skillnaden mellan att vara kurir och vanlig "dödlig" distributionschaufför (paket, pall och liknande, blomsterbud/taxibud?). Fördelar / nackdelar?

Är det som man tror bara att springa med ett dokument i handen, hur stort ansvar har du osv ?
Den stora skillnaden mellan Kurir och budbilschaufför är att en kurir gör väldigt mycket mer än en budbilskille och har ett stressigare arbete. Vi ska ta hand om tulldeklarationer så allt stämmer, dessutom har vi ett fast distrikt. Vi har också express etc som vi ska hålla reda på samt hämtningar. Det gör att vi tjänar betydligt bättre än vanliga dödliga budbilschaufförer. Generellt sätt kräver kurirjobbet en större nogranhet än att bara åka runt med fruktkorgar.
Citera
2008-02-02, 03:45
Medlem
Beskriv en typisk arbetsdag, hur mkt en normal lön ligger på och vilka de störta firmorna är...
Citera
2008-02-02, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Probelime
Den stora skillnaden mellan Kurir och budbilschaufför är att en kurir gör väldigt mycket mer än en budbilskille och har ett stressigare arbete. Vi ska ta hand om tulldeklarationer så allt stämmer, dessutom har vi ett fast distrikt. Vi har också express etc som vi ska hålla reda på samt hämtningar. Det gör att vi tjänar betydligt bättre än vanliga dödliga budbilschaufförer. Generellt sätt kräver kurirjobbet en större nogranhet än att bara åka runt med fruktkorgar.

jag kör budbil, det företaget jag jobbar åt kör åt både UPS och DHL, jag får själv också hantera tullhandlingar, hålla reda på hämtningar...tro det eller ej, vi har även ett fast distrikt också
Citera
2008-02-02, 12:45
Medlem
Probelimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kent_Kerstin
Beskriv en typisk arbetsdag, hur mkt en normal lön ligger på och vilka de störta firmorna är...
UPS ligger etta och kommer snart ha över 21.000 som grundlön plus en massa övertid.
Fedex är tvåa med nästan 20.000 i grundlön
DHL har väl olika beroende på om du kör dokument eller paket. Paketkillarna brukar tjäna en bra bit bättre vad jag vet.

Arbetsdagen ser ut på DHL och Fedex att du först lastar och sen kör ditt distrikt. Med tillkommande expresser som du måste avvika din körrutt från. Du får också hämtningar ofta som du cokså måste avvika ifrån. Så det gäller att träna upp sinnet och ej bli förvirrad.
Citera
2008-02-02, 13:01
Medlem
ray-mans avatar
den här tråden passar mig perfekt!

jag har mejlat en del fraktföretag men inte fått någon större hjälp.

jag ska importera ett bord från kina, och jag undrar om det går att fixa transport från stockholm och hem till mig med er. avståndet är ca. 40 mil.
vikten på bordet är ca.100 kg
säljaren skulle skicka varan med båt till stockholms hamn.
bordet är färdig emballerat, fraktsedel vet jag ej om det finns, det går iallafall inte att spåra paketet, bordets volym är 0.64CBM enligt säljaren,
vad skulle det isåfall kosta?
kan jag skicka varan till eran företagsadress så ni kan hämta ut den vid hamnen utan problem?

Tack !
Citera
2008-02-02, 14:14
Medlem
bramseruds avatar
stressigare? tror icke det...

Citat:
Den stora skillnaden mellan Kurir och budbilschaufför är att en kurir gör väldigt mycket mer än en budbilskille och har ett stressigare arbete.

Tror inte generellt sett att man kan säga att bara för att ni kanske har bredare uppgifter än enbart utkörning så innebär det att det är stressigare än vanlig paketchaufför eller liknande.

Har själv kört paket på ett åkeri som körde DHL paket, dock inte flygfrakt/spetsprodukter. Jobbar/de på poståkeriet som paketchaufför, där är det stressigt emellanåt kan jag lova! Vi som kör stadsvakter lastar en iveco daily från golv till tak och förväntas vara klara innan lunch, då nya distrikt väntar på em. Så jag tror nog att vi som kör paket har det minst lika stressigt fast på ett annat sätt, större volymer m.m. Det räcker ju att konstatera att kurirföretag som UPS mfl. har "bokhyllesystem" i sina små bilar --> säger ganska mkt om hur stora volymer det handlar om :P
Citera
2008-02-02, 17:13
Medlem
Citat:
UPS ligger etta och kommer snart ha över 21.000 som grundlön plus en massa övertid.
Fedex är tvåa med nästan 20.000 i grundlön
DHL har väl olika beroende på om du kör dokument eller paket. Paketkillarna brukar tjäna en bra bit bättre vad jag vet.

Arbetsdagen ser ut på DHL och Fedex att du först lastar och sen kör ditt distrikt. Med tillkommande expresser som du måste avvika din körrutt från. Du får också hämtningar ofta som du cokså måste avvika ifrån. Så det gäller att träna upp sinnet och ej bli förvirrad.
Vad rä då skillnaden mot att köra budbil?
Citera
2008-02-03, 12:09
Medlem
Probelimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bramserud
Tror inte generellt sett att man kan säga att bara för att ni kanske har bredare uppgifter än enbart utkörning så innebär det att det är stressigare än vanlig paketchaufför eller liknande.

Har själv kört paket på ett åkeri som körde DHL paket, dock inte flygfrakt/spetsprodukter. Jobbar/de på poståkeriet som paketchaufför, där är det stressigt emellanåt kan jag lova! Vi som kör stadsvakter lastar en iveco daily från golv till tak och förväntas vara klara innan lunch, då nya distrikt väntar på em. Så jag tror nog att vi som kör paket har det minst lika stressigt fast på ett annat sätt, större volymer m.m. Det räcker ju att konstatera att kurirföretag som UPS mfl. har "bokhyllesystem" i sina små bilar --> säger ganska mkt om hur stora volymer det handlar om :P
Förstår inte vad du menar. Kör du för poståkeriet så har du stressigt. Poståkeriet tillhör ju samma kurirkategori som DHL, UPS, Fedex.

Jag menar att paket/kurirer har stressigare än de budbilschaufförer som t.e.x ligger i jour eller kör ut fruktkorgar och liknande exempelvis box delivery, asa, lille bud etc.
Citera
2008-02-03, 13:24
Medlem
bramseruds avatar
aha

Citat:
Förstår inte vad du menar. Kör du för poståkeriet så har du stressigt. Poståkeriet tillhör ju samma kurirkategori som DHL, UPS, Fedex.

Jag menar att paket/kurirer har stressigare än de budbilschaufförer som t.e.x ligger i jour eller kör ut fruktkorgar och liknande exempelvis box delivery, asa, lille bud etc.

tror att jag missförstod dig lite isåfall, sorry
på så vis håller jag med dig!

Det finns så många olika benämningar i branschen. Kurir är i mina ögon strikt småpaket/dokument med extrema leveransvillkor/garantier. ???

Men en fråga då, hur många företag/kunder besöker du på en dag? Vad för typ av kunder handlar det om? Hur pass stora distrikt rör det sig om? Hur höga är kraven på att uppfylla produktvillkoren, leverans i tid osv. ?
Citera
2008-05-19, 18:03
Medlem
TNT har sedan i höstas egna chaufförer i västsverige. Fungerar i stort sätt som DHL och UPS dvs. Chaufförer som är anställda av UPS, TNT Express, DHL Express
äger inte sina bilar utan jobbar vanliga tider 8-17 oftast till en fast månads lön.
Pirror, kläder, och andra hjälpmedel tillhandahålls av arbetsgivaren. Vissa mer generösa än andra. UPS sitter inne på dom striktaste reglerna vad gäller utseende och arbetsbörda. (det är och det enda Amerikanska företaget av dom tre).

Jag har jobbat på både UPS och TNT så har ni fler frågor, fråga på..
Citera
2008-05-30, 15:24
Medlem
Probelimes avatar
Alla kurirföretag har fast lön. Dvs Poståkeriet, DHL, UPS, Fedex och tnt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in