Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-09-23, 20:44
  #1
Medlem
Pr3sts avatar
Vad kan man vänta sig första gången man ska träffa en psykdoktor? Min husläkare har remmiterat mig till psyk nu pga att jag svarar dåligt på hans val av SSRI och SNRI-prep för behandling av depression och ångestproblematik.

Låg tidigare på 225mg efexor per dag men trappade ut detta helt när jag fick otrevliga biverkningar. Svetten bara rann om mig hela tiden. Annars var jag nöjd med preparatet.

Har även provat zoloft och och remeron med dåligt resultat. Även kort kort behandling med xanor och sobril mot ångesten men min läkare tycker inte om att skriva ut dessa prep. till unga människor så jag har fått nöja mig med atarax. Han påpekade dock att det var en fråga att ta upp med psykdoktorn om benso-behandling skulle sättas in.

Just nu är jag medicinfri förutom stilnoct och ev propavan till natten. Nån atarax ibland -funkar dock dåligt. Känner dock att jag skulle behöva något för sinnesstämningen igen.

Men vad kommer hända? Kommer jag få sitta och fylla i alla dessa formulär så han ser hur många "poäng" jag får eller kommer jag få sitta som hos psykologen och försöka förklara vad som är fel på mig?
Citera
2007-09-23, 20:49
  #2
Medlem
Det som brukar hända är att man träffas, sitter i ett rum och får svara på en del frågor om hur man mår o sv. Brukar inte vara så farligt,som man kanske föreställer sig när man ska dit.
Citera
2007-09-23, 20:53
  #3
Medlem
Pr3sts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meetoo
Det som brukar hända är att man träffas, sitter i ett rum och får svara på en del frågor om hur man mår o sv. Brukar inte vara så farligt,som man kanske föreställer sig när man ska dit.

Det är jag jag som börjar noja... Tycker det värsta som finns är när en psykolog böjer ner hakan, tittar mig sjupt i ögonen och säger "-Varför känner du så?" Jag vet inte!!
Citera
2007-09-23, 20:56
  #4
Avstängd
När jag talat med mina psykiatriker, har haft flera stycken, så brukar samtalet börja med att följa upp mitt mående den senaste månaden. Hur medicinen har fungerat, biverkningar och min sociala situation för att se vad jag skall arbeta på själv för att må bättre. Därefter fyller jag i ett skattningsformulär, läkaren förklarar att min depression är av en mycket svår typ. Han höjer medicineringen såtillsvida jag inte rakt ut säger att hans tabletter är värdelösa. Då får jag testa en annan sorts tabletter. ECT-behandling diskuteras, jag går hem eller så blir jag inlagd.
Citera
2007-09-24, 01:03
  #5
Medlem
Gravity2s avatar
Beror på vilken männska du får träffa.
En del tycker säkert att du ska sitta och göra en hel jävla DSM-utredning medan andra tycker att det räcker med att de "får en bild av dig" genom att prata.

Jag tycker inte att du ska oroa dig, men däremot så bör du defintivt säga att du behöver benzo om du tycker att du gör det.
Citera
2007-09-24, 07:56
  #6
Medlem
Knivs avatar
Jadu, atarax
Har också haft mycket problem med medicineringen, men genom lite forskning på internet/fb så självdiagnoserade jag mig själv vad jag behövde.
Sen när jag fick träffa min psykriatiker la jag fram det på ett fint och bra sätt.
Jag fick vad jag bad om och idag mår jag toppen!
Medicinerna heter: Efexor Depot och Xanor, fick även zoplikon mot sömn men dom går det bara att mysa på så ska försöka få stilnoct idag.
(Nej inte i flumsyfte.)
Citera
2007-09-24, 15:52
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pr3st
Det är jag jag som börjar noja... Tycker det värsta som finns är när en psykolog böjer ner hakan, tittar mig sjupt i ögonen och säger "-Varför känner du så?" Jag vet inte!!

Ha inte ögonkontakt? Funkar hur bra som helst för mig. Har iofs aldrig ögonkontakt med nån, men prova.
Citera
2007-09-25, 22:30
  #8
Medlem
Pr3sts avatar
Tycker ni jag ska be denne läkaren om recept på insomningstabletter som husläkaren hållt med tidigare? Känns liksom smart att samma läkare har koll på all medicin. Husläkaren har skrivit ut 20mg stilnoct till natten, ni tror inte att psykdoktorn rynkar på näsan när jag ber honom om dubbla standarddosen på första träffen?

Hur ska jag på ett fint sätt lägga upp att jag vill ha något ångestdämpande utan att han drar öronen åt sig? Ska jag låta det bero helt och låta honom ta upp det?

Ska be att få prova en ny antidepp. Nån som har tips? Ska jag ge Efexor ett försök till??
Citera
2007-09-25, 22:54
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pr3st
Tycker ni jag ska be denne läkaren om recept på insomningstabletter som husläkaren hållt med tidigare? Känns liksom smart att samma läkare har koll på all medicin. Husläkaren har skrivit ut 20mg stilnoct till natten, ni tror inte att psykdoktorn rynkar på näsan när jag ber honom om dubbla standarddosen på första träffen?

Hur ska jag på ett fint sätt lägga upp att jag vill ha något ångestdämpande utan att han drar öronen åt sig? Ska jag låta det bero helt och låta honom ta upp det?

Ska be att få prova en ny antidepp. Nån som har tips? Ska jag ge Efexor ett försök till??
Varför spekulera i vad mötet rent formellt kommer innehålla, och fundera på vad vi tycker att du ska pröva för mediciner samt vad för strategier du ev. skall använda för att få dessa utskrivna?

Det viktiga är väl att du funderar över vad du vill få ut av besöket och kontakten i övrigt?
Citera
2007-09-26, 00:00
  #10
Medlem
Vad skulle man få ut i övrigt? Jag är ärligt nyfiken och inte sarkastisk..
Citera
2007-09-26, 00:05
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D Roger.
Vad skulle man få ut i övrigt? Jag är ärligt nyfiken och inte sarkastisk..
Psykoterapi? Hjälp med att förstå sina problem på ett bättre sätt? INte vet jag vad han önskar få ut av sin doktor..
Citera
2007-09-26, 00:29
  #12
Medlem
Jag har sällan fått ut annat än mediciner.
Visst har jag fått terapi, men all terapiforksning visar att det är a och o att ha en bra relation med sin teraput vilket ju är ganska sällsynt.
Psykoterapin är ersatt med småduttar och "avsnackare".

Vad gäller att be om meds osv:

Jag kan ju inte tipsa dig på det lilla du har berättat, hur är din ångest, var kommer den ifrån, när är den värst, hur illa är den?
Detsamma med depressionen.

Sen får man ju fråga sig hur du är, fet, smal tex. Fontex är bra för man blir inte fet, den har en bred verkan och är långsam. Hur är din kosthållning, äter du vitamin b-komplex och omega3 till?
Motionen?
Hur har du det med tänkandet? Läser du? Diskuterar du? Bildar du dig vad gäller filosofi, politik, konst teknik och medicin?

Jag skulle nog köra 15 mg stilnoct, 45mg sobril (15*3 eller 10+10 +25)och 20 mg fontex/dag.
Atarax och propavan om du får ut ngt av dem.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback