2016-07-17, 20:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av delta5
Slottsstaden/Ribersborg. Jag antar att du inte vågar röra dig i mina hoods

Vi som bor här gör gott i att erkänna att vi är priviligerade. Så galet som den där token beskriver det är det ju inte dock.
Citera
2016-07-17, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Vi som bor här gör gott i att erkänna att vi är priviligerade. Så galet som den där token beskriver det är det ju inte dock.
Malmö är inte den enda staden som beskrivs som helvetet på jorden på flashbacks. Läste nyss om någon som inte vågar stanna bilen i Uppsala. Men Malmö får onekligen ta mest stryk.
Citera
2016-07-18, 03:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelols
Jag håller helt och hållet med. Vet inte vart ni bor som skriver så illa om Malmö. Självklart finns här problem och de är till viss del ganska påtagliga. Jag bor i centrum och ser mig själv som ganska lyckad.

Det handlar om att vara smart som i alla andra städer, ta taxi hem från krogen om man bor en bit bort, rör dig inte på Möllan eller runt Möllan/ Nobel nattetid ensam etc etc.

Finns ingen stad som Malmö i Sverige. Jag bodde i Sthlm under ett år, gjort så i två omgångar och varje gång har jag flyttat hem igen. Flyttar jag från Malmö så blir det utomlands.

Alla svartingar, bidragspatrask och muslimer flockas till centrala Malmö. Att vara "smart" för att man tar taxi är sunt förnuft och räknas inte in i intellektuell kapacitet eller att vara "smart". att snacka skit om Malmö är välförtjänat och det är bara patrask som flockas till Malmö. Om man inte lyckas i Stockholm så är det tecken på någon slags av oförmåga eller låg kapacitet. I Malmö kan man vara en nolla och anse sig vara smart. I Stockholm krävs lite mer än att man själv anser sig vara slug, smart och listig.
Citera
2016-07-18, 03:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farfar

du har ju själv beskrivit i andra trådar här på Flashback om ditt missbruk och själv skrivit att du käkar/käkat psykmediciner. I samband med en granskning av psykavdelningen på MAS skrev du att du hade varit på avdelningen och kände till förhållandena. Så att mena på att någon annan är en "tok" av någon som själv skrivit att han är eller varit mental instabil är en spegling av verkligheten i Malmö.
Om det inte är en ansamling av bidragspatrask så är det kriminella eller psyksjuka. det finns en anledning till varför rollerderby laget i Malmö kallar sig för crime city rollers. Behöver man vara smart eller inte gå på psykmediciner för begripa något som är uppenbart?
Citera
2016-07-18, 03:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av delta5
Slottsstaden/Ribersborg. Jag antar att du inte vågar röra dig i mina hoods

När jag jämför mig med Malmöbor får de mindervärdeskomplex för att de tror att de lyckats med det lilla de skrapat ihop. Det du har har jag i minst kubik.
Citera
2016-07-18, 04:03
Medlem
Pungsvings avatar
"Vi som bor här gör gott i att erkänna att vi är priviligerade."

Så om A inte bor nära B så är A priviligierad? Är det inte bara så att B är jävligt jobbig att bo med?
Citera
2016-07-18, 05:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
"Vi som bor här gör gott i att erkänna att vi är priviligerade."

Så om A inte bor nära B så är A priviligierad? Är det inte bara så att B är jävligt jobbig att bo med?

Relativt sett. Man kan inte beskriva hela Malmö utifrån den situation som råder här.
Citera
2016-07-18, 05:49
Medlem
Rån Misshandel och kidnappning

En man misshandlades och togs mot sin vilja från ett trapphus på Teknikergatan vid 01-tiden. Polisen larmades till adressen och tog upp en anmälan om förmodat mäniskorov. Efter en stund kunde polisen lokalisera mannen som blivit bortförd till Statenastigen som ligger några kilometer bort. På platsen fann även polisen två misstänkta män. De misstänkta greps av polisen misstänkta för rån och misshandel och eventuellt mäniskorov. Den bortförda rånade mannen hade lättare skador och togs in i polisbilen för förhör. Vad som föranlett rånet och bortförandet kommer nu polisen att försöka utreda.

http://www.pppress.se/index.php?option=com_content&view=article&id=15334 :PPRANMISS1-20160718&catid=77&Itemid=435

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/tva-misstanks-for-manniskorov-i-malmo
Senast redigerad av ascheberg 2016-07-18 kl. 05:56.
Citera
2016-07-18, 16:00
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Flest bilar brinner i Rosengård

Över 300 bilar har brunnit i Sydsverige i år. Ungefär en procent av brotten klaras upp.– Normalt sett är det ju så att bevisen brinner upp. Därför är de jättesvårutredda de här, säger Mats Sundling, chef på utredningsjoursektionen i Malmö. Det brinner flest bilar i Rosengård.

Det län som sticker ut allra mest är Skåne, som står för 234 av bränderna, över 70 procent. Hårdast drabbat är Malmö med 112 bränder, sen Helsingborg med 30 stycken. Kristianstad har elva, Landskrona och Lund nio stycken var.
https://petterssonsblogg.se/2016/07/18/flest-bilar-brinner-i-rosengard/#more-172285
Citera
2016-07-18, 16:44
Medlem
InteFascistMens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heidiho
Tack för tipset ska kolla Har sett att det finns en del ettor runt Nydala för 4-500 K med låg avgift. Är det ett dåligt område? Totala kostanden per månad skulle bli ca 3500-5000 om räntan går upp några procent också. Allstå lika mycket som för ett rum i princip.

Ja. Fast man brukar kunna köpa hasch vid videobutiken.

Malmö är galet och väldigt mysigt på ett nedgånget vis.
När jag växte upp fick man stryk om man var en idiotajävel, idag får man stryk om man har otur. Synd att det gått utför.
Snart är det så illa att inte ens falafeln och marijuanan väger upp.
Citera
2016-07-18, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L0daren
Jag är Stockholmare och förvisso uppväxt i ett multikultiområde med dess problem osv.

Ändå ser jag på fasa med det som händer i Malmö med omnejd. Såvitt jag förstår så äger blatteriet rum överallt, både i förorter och i innerstan där de tydligen är etablerade i till skillnad från Stockholms innerstad som fortfarande är hyffsat homogen.

Hur fan står man ut i Malmö? Jag tänker på att vistas i stan, när man går ut på helger, ens nära och kära som går i skolan, arbetsplatser etc etc.
Halva staden är numera kulturberikad varav hälften av dessa är från MENA-områdena. Gängkrig pågår ständigt med brutala mord mitt inne i stan på ljusan dagen, beskjutningar, osv

Jag är nyfiken om det är så illa som man föreställt sig?

Det som skiljer Malmö från Stockholm är framförallt att det inte finns några förorter. Det ser annorlunda ut och regionen är mer åt det amerikanska hållet med villaförorter och pendla in till staden.

Det finns några områden i Malmö, t ex västra hamnen, som håller en andel höginkomsttagare som boende. (Och det var därför V Hamnen byggdes).

Så bor man i öresundsregionen (Malmö/Lund) så skaffar man villa om man kan... Bjärred, Staffanstorp, Vellige... så jobb-pendlar man. Det funkar annorlunda och ser annorlunda ut.

Bor man inne i staden så får man leva med ett visst busliv, men det påverkar oftast inte vardagen. Jag har själv bott i södra innerstaden i många år. Knarket är värst, det man får problem med är pundarna.

Invandrarna hade jag egentligen aldrig problem med, såvida de inte var pundare då förstås.

Malmö är en tung narkotikastad, och framförallt om du rör dig söderut från Triangelen så märker du det ganska snabbt.
Citera
2016-07-18, 18:38
Medlem
En sak jag inte begriper är varför så många vill lasta Malmö stads politiker för att "det kommer för många invandrare till Malmö". Det kom många invandrare till Malmö en gång i tiden, precis som det gjorde till andra industristäder i Sverige. Först kom det folk för att arbeta, senare hamnade många invandrare i de tomma lägenheterna som fanns när människor flyttade från städerna där industrin avvecklades. I dagens läge flyttar invandrarna dit det bor landsmän. Vad ska politikerna lokalt göra åt detta, tycker folk?

Det finns ju inte direkt heller något incitament för kommuner med mindre andel invandrad befolkning att försöka locka till sig fler. De som blir "fördelade" till mindre invandringstäta kommuner kommer ju i stor utsträckning ändå förr eller senare att söka sig till en kommun där det bor fler landsmän.

Jag bor för tillfället i Malmö och tillhör de pragmatiska realisterna. Jag förstår att många lockas av det livliga stadslivet, det geografiska läget och bitvis av nytänket som finns här. Dock inser jag att läget är jättesvårt.

Den främsta skillnaden mellan Stormalmö och Storstockholm samt Storgöteborg är att i Stormalmö är det i princip bara Malmö kommun som är urban till sin utformning. Kommunerna som omgärdar Stockholm och Göteborg är mer av förortskaraktär, och är ofta mångkulturella(om än hårt segregerade mellan "vita" villaområden och invandrartäta hyresrättsområden). Kommunerna som ligger runt Malmö (möjligen med undantag för Burlöv och de egna städerna Lund och Trelleborg) är i princip monokulturella samhällen, som nästan är att betrakta som byar. Där finns som regel mycket få hyresrätter och hade det funnits det så upplevs nog samhällena av många från tättbefolklade mellanösternländer ändå som alltför tysta och lugna. Kvar blir Malmö kommun som i denna del av landet får ta nästan allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in