Citat:
Ursprungligen postat av
L0daren
Jag är Stockholmare och förvisso uppväxt i ett multikultiområde med dess problem osv.
Ändå ser jag på fasa med det som händer i Malmö med omnejd. Såvitt jag förstår så äger blatteriet rum överallt, både i förorter och i innerstan där de tydligen är etablerade i till skillnad från Stockholms innerstad som fortfarande är hyffsat homogen.
Hur fan står man ut i Malmö? Jag tänker på att vistas i stan, när man går ut på helger, ens nära och kära som går i skolan, arbetsplatser etc etc.
Halva staden är numera kulturberikad varav hälften av dessa är från MENA-områdena. Gängkrig pågår ständigt med brutala mord mitt inne i stan på ljusan dagen, beskjutningar, osv
Jag är nyfiken om det är så illa som man föreställt sig?
Det som skiljer Malmö från Stockholm är framförallt att det inte finns några förorter. Det ser annorlunda ut och regionen är mer åt det amerikanska hållet med villaförorter och pendla in till staden.
Det finns några områden i Malmö, t ex västra hamnen, som håller en andel höginkomsttagare som boende. (Och det var därför V Hamnen byggdes).
Så bor man i öresundsregionen (Malmö/Lund) så skaffar man villa om man kan... Bjärred, Staffanstorp, Vellige... så jobb-pendlar man. Det funkar annorlunda och ser annorlunda ut.
Bor man inne i staden så får man leva med ett visst busliv, men det påverkar oftast inte vardagen. Jag har själv bott i södra innerstaden i många år. Knarket är värst, det man får problem med är pundarna.
Invandrarna hade jag egentligen aldrig problem med, såvida de inte var pundare då förstås.
Malmö är en tung narkotikastad, och framförallt om du rör dig söderut från Triangelen så märker du det ganska snabbt.