Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Idag gick jag igenom Seved, det är några månader sedan sist. På Sevedsplan var det mycket folk ute, loppis, en mindre scen med musik, men inte ett spår av gangstrar.
Jag noterade att det fanns många blekansikten av äldre sorten (pensionärer), säkert hälften, förvånande, skulle inte dessa vara hemma bakom igenbommade dörrar p.g.a. skräck?
Nej, bilden av Seved är varit för enfaldig med frosserier i kriminalitet och social misär, det finns andra sidor som aphögern inte vill eller kan se av fundamentalistiska skäl.
Södra Sofielund är vacker och brokig i stadsplaneringen, en gammal arbetarstadsdel som troligtvis kommer att gentrifieras tack vare den vackra miljön.
Jag har aldrig ens varit i Seved och har generellt ingen bild av hur det är att röra sig där på dagtid.
Det finns väl inte direkt hela områden i Sverige som är värst farliga att gå i på dagtid? Dina angrepp mot andra känns dock lite som en halmgubbe p.g.a. ditt hat mot vissa med annan politisk tillhörighet, för hur stor andel av "aphögern" (vad det nu innebär?) hävdar att det är i stort sett omöjligt att röra sig ute under dagtid? Själv är jag uppväxt i en Stockholmförort som redan under min senare uppväxt var ökänd som ett av Sveriges värsta problemområden. De senaste knappa 20 åren har dock problemen exalerat kraftigt. De problem som ofta tas upp idag existerar definitivt, då jag har kunnat allt från att läsa av statistik till att själv ha upplevt saker och hört vad personer som fortfarande lever kvar där upplever. I förorten bredvid, som aldrig har varit värst känd som en direkt problemförort, svarade över 50% av de boende att de helst inte vill röra sig ensamma vid centrumet efter klockan 21:00. Det innebär inte att det är farligt att röra sig på dessa ställen dagtid, men nog är det väl tragiskt att mer än hälften av de boende i området vill slippa behöva befinna sig vid sitt centrum under kvällstid, speciellt som alla som åker kollektivt måste korsa centrum när de kommer från tunnelbanan?
Enkla frågor att besvara:
1. Vilka är "aphögern"?
2. Existerar inte de sociala problem och den kriminalitet som de som är "aphögern" nu eventuellt har påtalat?
3. Varför skulle det finnas en massa "gangstrar" aktiva på dagtid, när de i regel utför sina hyss på nätterna? Sover de aldrig?
4. Frågade du dessa äldre vita personer vad de tyckte om området och hur trygga de känner sig? Känner de sig trygga med att gå ut sent på kvällen eller under natten i området?
Sedan vet jag inte hur mycket hopp områdets skönhet inger, fast det är så klart skillnad på om det finns attraktiva bostäder som ligger centralt. Min gamla förort tillhör miljonprogrammen, men mycket av den natur som finns så fort man kommer utanför centrum och höghusen tillhör de vackraste naturområdena i hela Stockholmsregionen. Tala om att ha förenat ett vackert område som boplats genom förorening med oönskade människotyper.
Edit: Den allra största skillnade mellan min förort en gång i tiden och idag är att idag angrips de allra svagaste grupperna systematiskt. En blind person fick mer eller mindre öppet höra från polisen att det var dags för honom att flytta därifrån. Då hade han blivit rånad för
tredje gången och denna gång blev han lätt skadad av att
han blev skjuten i nacken! Jag hörde
aldrig att någon gammal pensionär eller handikappad skulle ha blivit rånad när jag växte upp där. Jag har alltid varit av den empatiska typen, men ärligt talat skulle många av de som idag dväljer i min forna förort gärna få avhysas med eldkastare...