2012-03-29, 11:28
Medlem
NSOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllaOlikaAllaLika
Vadå "de"? Är du medveten om att vi talar om väldigt många olika sorters människor? Det är ingen homogen grupp som bor i förorten. Jag tycker att det är tråkigt att du stigmatiserar och skriver illa om alla människor som bor i förorten, bara för att du träffat några stycken som uppenbarligen haft vissa problem med att koncentrera sig i skolan så betyder inte det att alla som bor i förorten uppför sig på ett sådant sätt. Tvärtom så har jag träffat många engagerade barn som bor i förorten och som drömmer om att bli exempelvis läkare och ingenjör. Unga pojkar och flickor med stora drömmar men som får det tufft i livet eftersom att de bor i förorten och blir offer för sådana generaliseringar som du kommer med. Du trycker ner dessa barn, kanske inte direkt men indirekt eftersom att du accepterar detta förtryck, som i längden kan leda till en normalisering av främlings fientlighet i samhället, så bidrar du till att dina barn får leva i en mer brutal och hemsk verklighet.

Jag har förstått resultatet från Lindängen i Malmö som lyckat. Varför ska man då avsluta en framgångs saga som i förlängningen höjer skolbetygen och öppnar möjligheter för eleverna?

Vilket förtryck och vem har påstått att alla människor i förorter skulle vara problematiska eller vara likadana? Inte jag. Däremot är det ett faktum att de så kallade utanförskapsomådena är präglade av en djup social problematik som yttrar sig på många sätt. Jag redogjorde för något jag upplevde som extraknäckande student under ett lärarvikariat på en mångkulturskola (ej Malmö) för mer än tio år sedan. Tydligen förekommer frukostservering inte bara på den skola jag var på utan på fler ställen- som Lindängen i Malmö.

Jag skulle vilja att du reflekterade en aning över var du sätter gränsen för Malmö stads offentliga åtagande. Vilka uppgifter är rimliga att det allmänna i Malmö åtar sig? Jag anser inte att det är Malmö stads uppgift att tillhandahålla frukost åt skolelever. Detta är och måste vara en uppgift för föräldrarna.

Jag gissar nu- det erkänner jag, men det tycks som att det inte finns någon egentlig gräns för hur mycket ansvar det offentliga ska ikläda sig. Det verkar som om att den gränsen i princip definieras av invånarnas tillkortakommanden och sociala patologi. Är det så att föräldrarna i Lindängen struntar i att servera middag ska fritids ta hand om det? Ska skolan ombesörja regelbunden tandborstning?

Du gör det vanliga misstaget att tro att det här handlar om pengar, fördelning och förvaltning. Det gör det inte. Det handlar primärt om värderingar, prioriteringar och sociokulturella praktiker hos ett flertal av människorna i området. Du kan vräka hur mycket pengar som helst på frukostserveringar, på-gångboxar, integrationskonsulter, socialbidrag, blomsterplanteringar och ommålningar. Det hjälper inte när attityderna och beteendena i områden som Lindängen, Rosengård och Seved ser ut som de gör. Det är inte ekonomisk nöd som gör att man skickar sitt barn till kiosken för att köpa en Redbull och en Japp till frukost på vägen till skolan. Det är inte avsaknad av pengar som gör att man inte borstar tänderna på sina barn och ger dem fluorskölj.

Problemet är att socialkonstruktivistiskt och poststrukturalistiskt sinnade personer verkar bli kränkta av själva verkligheten. Därför föredrar ni att tala om ideologier och principer och fördelning av resurser. Eller så förvandlas allt till enskildheter som inte går att generalisera- det finns ambitiösa och välartade barn i Rosengård. Det gör det säkert men det är väl inte de som är problemet?
Senast redigerad av NSO 2012-03-29 kl. 11:32.
Citera
2012-03-29, 11:49
Bannlyst
Vet inte riktigt vad man ska tycka om Ilmars lilla encounter med blattarna i Seved. Visst är det lite komiskt att han får smaka på vad han själv skapat, men han bor ju nära och jag har sett honom i Nallens livs i Seved flera gånger så det är inget nytt. Imponerande är det att han aldrig fegar ur.

Nu gillar jag inte Ilmar alls, men han är ingen hycklare a la Reinfeldt som konstant bygger upp ett mångkulturellt Sverige medan han själv bor långt bort ifrån problemområdena.
Citera
2012-03-29, 12:04
Medlem
0Thor0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarafel
Du är så tragisk när du skevar runt i ditt vi mot er/dem tänk. Samt så tror du på fullaste allvar att det är någon slags rasbiologisk revolution på gång, vilket är så sorgligt att det är skrattretande. Ni är ett litet gäng förvirrade snorungar och en handfull, allmänt obildade och därmed i avsaknad av perspektivistiska tankemönster, vuxna som sitter och jagar upp er själva/varandra på ett internetforum. Det är ingenting i Sverige som är så illa som ni beskriver det och framförallt måste du ta dig ur illusionen att du är delaktig i något större än vad jag just beskrev.

Haha du min gode "HEN", är uppenbart helt rubbad.
Jag tror definitivt inget, om "någon slags rasbilogisk revolution". Faktum är dock att merparten av Malmös/Sveriges problem handlar om just utomnordisk immigration.
Jag tror däremot att du måste komma ur din hjärntvättade kulturmarxistiska vardag, där du tror dig vara förmer en oss andra.
Jag tycker mig minnas att vi diskuterat detta med inbördes socioekonomiska faktorer mm och vill minnas att det var du som inte ville diskutera utbildning, jobb etc då svaren du fick inte riktigt passade in i din världsbild.

Malmö är definitivt på väg mot att bli norra Europas värsta avlopp, men är inte där ännu.
Det finns ju några andra städer som är med i den "tävlingen".
Jag kan nog tycka att du inte bör yttra dig om saker du varken förstår eller har en aning om.
Då jag med egna ögon sett vad ex barn på den lokala skolan råkat ut för, pga den groteskt vansinniga immigrationspolitik som bedrivs, då man släpper in folkslag som beteer sig som djur mot sina medmänniskor.
Sådant har en tendens att bilda/ge negativa associationer till dessa "människor".
Citera
2012-03-29, 12:27
Medlem
tarafels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0Thor0
Haha du min gode "HEN", är uppenbart helt rubbad.
Jag tror definitivt inget, om "någon slags rasbilogisk revolution". Faktum är dock att merparten av Malmös/Sveriges problem handlar om just utomnordisk immigration.
Jag tror däremot att du måste komma ur din hjärntvättade kulturmarxistiska vardag, där du tror dig vara förmer en oss andra.
Jag tycker mig minnas att vi diskuterat detta med inbördes socioekonomiska faktorer mm och vill minnas att det var du som inte ville diskutera utbildning, jobb etc då svaren du fick inte riktigt passade in i din världsbild.

Malmö är definitivt på väg mot att bli norra Europas värsta avlopp, men är inte där ännu.
Det finns ju några andra städer som är med i den "tävlingen".
Jag kan nog tycka att du inte bör yttra dig om saker du varken förstår eller har en aning om.
Då jag med egna ögon sett vad ex barn på den lokala skolan råkat ut för, pga den groteskt vansinniga immigrationspolitik som bedrivs, då man släpper in folkslag som beteer sig som djur mot sina medmänniskor.
Sådant har en tendens att bilda/ge negativa associationer till dessa "människor".

Jag tycker att jag förhållandevis ofta ser dig relatera till våldsamma lösningar som kommer genomföras ifall saker och ting inte förändras, men jag kanske missuppfattat dig?

Jag pratar gärna om utbildning, jobb osv vidare om du tror att det är avgörande faktorer. Själv anser jag inte att de är avgörande i förhållning till en persons bildning som för mig har med förmåga till perspektivism att göra.

Huruvida jag har någon aning eller inte vet du ju heller inget om. Självklart kan jag inte dela just dina erfarenheter, men att ha arbetat många år inom skolan i flera både mindre och större städer, även invandrartäta, borde bidra med en viss insikt. Om du nu vill att jag ska kunna yttra mig angående just dina erfarenheter, vad är det då du sett barn i skolan råka ut för just pga invandringspolitiken?

Märk väl när du skriver med mig att jag inte (!) på något sätt är "kulturmarxist" eller
"vänsterliberal" hur många gånger någon än påstår det. Mitt tänkande utgår från helt andra, mer relativistiska, grunder. Inte heller anser jag invandringen eller vandringspolitiken vara "det bästa som hänt Sverige". Något som jag ofta blir beskylld för.

Jag har bara hakat upp mig på den retorik och de uttrycksmedel som många här inne, däribland du, använder, då ni verkar ha som mål att ge sken av insikt och erfarenhet, vilka för en van läsare låter genomskinliga och kanske en smula överdrivna.
Citera
2012-03-29, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gäddan
Nja, bilderna är från den 27 och programmet sändes igår, den 28.

Än sen de vet ju sedan innan att hon utalat sig till media eftersom de "tog henne på bar gärning". Tänk innan du skriver.
Citera
2012-03-29, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akvamarin
Än sen de vet ju sedan innan att hon utalat sig till media eftersom de "tog henne på bar gärning". Tänk innan du skriver.

Du menar att det kriminella slöddret anade att hon skulle uttala sig i programmet som skulle sändas nästa dag ?
Citera
2012-03-29, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tirfing1
Du menar att det kriminella slöddret anade att hon skulle uttala sig i programmet som skulle sändas nästa dag ?

Nej läs om om du kan...de tog henne på bar gärning MEDANS hon uttalade sig till media! Det kan man SE i programmet. Vad är det du inte förstår?
Citera
2012-03-29, 17:46
Medlem
0Thor0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarafel
1) Jag tycker att jag förhållandevis ofta ser dig relatera till våldsamma lösningar som kommer genomföras ifall saker och ting inte förändras, men jag kanske missuppfattat dig?

Jag pratar gärna om utbildning, jobb osv vidare om du tror att det är avgörande faktorer. Själv anser jag inte att de är avgörande i förhållning till en persons bildning som för mig har med förmåga till perspektivism att göra.

2) Huruvida jag har någon aning eller inte vet du ju heller inget om. Självklart kan jag inte dela just dina erfarenheter, men att ha arbetat många år inom skolan i flera både mindre och större städer, även invandrartäta, borde bidra med en viss insikt. Om du nu vill att jag ska kunna yttra mig angående just dina erfarenheter, vad är det då du sett barn i skolan råka ut för just pga invandringspolitiken?

3) Märk väl när du skriver med mig att jag inte (!) på något sätt är "kulturmarxist" eller
"vänsterliberal" hur många gånger någon än påstår det. Mitt tänkande utgår från helt andra, mer relativistiska, grunder. Inte heller anser jag invandringen eller vandringspolitiken vara "det bästa som hänt Sverige". Något som jag ofta blir beskylld för.

4) Jag har bara hakat upp mig på den retorik och de uttrycksmedel som många här inne, däribland du, använder, då ni verkar ha som mål att ge sken av insikt och erfarenhet, vilka för en van läsare låter genomskinliga och kanske en smula överdrivna.

Citat:
Vi börjar med dig, jag gissar på att du är socionom, lärare eller fritidspedagog, med en medioker lön.
Du är ultraliberal sosse eller kommunist, hur mycket fakta du än får, oavsett källan, så kommer du att bestrida den, om den går emot din världsbild, eftersom din bild är rätt och alla andras fel.
Du vill uppriktigt visa de som "tycker fel" hur fel de har, blir det en diskussion så kan du ju lätt avfärda din debattör eftersom din källa är korrekt och hans/hennes är fel.
Du gör allt och tycker så här, eftersom du är en av de goda, kanske den godaste av människor, alla är vi människor, det finns inga olikheter och är det något som kan tolkas som ett problem i en invandrar relaterad fråga så är det någon form av rasism utförd av etniska svenskar som är orsaken.
Är man emot dagens migrationspolitik(inte tycker som du) så är man rasist, troligen även nazist och pedofil och det är just detta du tänker göra allt i din makt för att bota.
Alla som inte tycker som du röstar ju SD och eftersom SD är nazister så är de ju by default även rasister, självklart.

Hittade vår förra konversation, ser ut som att jag hade lite rätt iaf, troligen i det mesta
Du hade tyvärr just då, en släng av tillfällig amnesia, då du glömt bort att du jobbade som lärare. Skönt att se att du idag minns.

1) Du har med all säkerhet missuppfattat mig. Fick jag bestämma så kan jag tyvärr inte längre utesluta lösningar som innehåller ett visst inslag av moderna maktmedel, NÄR saker och ting börjar att förändras, för det kommer det att göra, det är bara en tidsfråga.
Jag tror tyvärr att det kan bli så att Sveriges och Europas problem inte kommer att kunna lösas med enbart politiska medel.

Nu är det ju så att jag inte får bestämma, så kan jag tänka mig plan B.
Man ser redan idag att förändringens vindar har börjat att blåsa, människor med verklighetsanknytning gör sig allt mer hörda, både i Sverige och utomlands, till er verklighetsfrånvändas stora förtret.
Med lite tur behöver nog inte jag engagera mig alls, jag kan nog med stor sannolikhet luta mig tillbaka och beskåda de förändringar som påbörjats, eftersom jag vet att det leder till något bättre en vansinnet som nu råder.

2) Etniskt svenska barn är i princip förföljda på bla min sons skola, skola/rektor/myndigheter gör INGET.

Saker som i vuxen världen genererar ~flera års fängelse, har hänt upprepade gånger, förövarna alltid av utomeuropeisk påbrå.
Förövarna går även kvar, vilket naturligtvis är helt fruktansvärt för deras offer.

Min son mm har upprepade gånger misshandlats. Det gick så långt att han inte längre vågade/ville gå till skolan.
Det är dock inte längre ett problem.
Eftersom han sedan länge tränar muay thai/styrketräning flera kvällar i veckan.

Mitt första problem och invändning är att det inte ska vara så här, barn har rätt till en trygg och lycklig uppväxt, de ska INTE behöva tränas i kampsport för att våga gå till skolan.

Mitt andra problem och invändning är att lärarna nu ogillar att han försvarar sig och att jag ibland behöver pga detta uppsöka rektorn för att diskutera olika "incidenter" då min son mf blivit tvingade att förklara på ett mycket grundläggande sett, hur olämpligt det är att uppföra sig som en blatte om man är en blatte.
Känns iof bättre en att som tidigare ofta hämta honom med plåster/bandage i ansiktet.

3) Tyvärr så stämmer allt in på dig, trots dina förklaringar. Möjligen med undantag av den vänsterliberala delen, Du kan ju själv välja vilket ord du vill ha innan "liberal".

4) Skönt att höra att du inte drabbas. Det brukar ju som tur är inte fastna på er hen, som har ett von oben perspektiv som utgångspunkt för all diskussion.
Senast redigerad av 0Thor0 2012-03-29 kl. 18:17.
Citera
2012-03-29, 23:51
Medlem
0Thor0s avatar
Nytt innovativt tänkande, blivande kemister(raketforskare?) prövar teoretiska kunskaper praktiskt.
http://www.sydsvenskan.se/malmo/fratande-vatska-mot-tonaring
Citera
2012-03-30, 07:34
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:

......

2) Etniskt svenska barn är i princip förföljda på bla min sons skola, skola/rektor/myndigheter gör INGET.

Saker som i vuxen världen genererar ~flera års fängelse, har hänt upprepade gånger, förövarna alltid av utomeuropeisk påbrå.
Förövarna går även kvar, vilket naturligtvis är helt fruktansvärt för deras offer.

Min son mm har upprepade gånger misshandlats. Det gick så långt att han inte längre vågade/ville gå till skolan.
Det är dock inte längre ett problem.
Eftersom han sedan länge tränar muay thai/styrketräning flera kvällar i veckan.

Mitt första problem och invändning är att det inte ska vara så här, barn har rätt till en trygg och lycklig uppväxt, de ska INTE behöva tränas i kampsport för att våga gå till skolan.

Mitt andra problem och invändning är att lärarna nu ogillar att han försvarar sig och att jag ibland behöver pga detta uppsöka rektorn för att diskutera olika "incidenter" då min son mf blivit tvingade att förklara på ett mycket grundläggande sett, hur olämpligt det är att uppföra sig som en blatte om man är en blatte.
Känns iof bättre en att som tidigare ofta hämta honom med plåster/bandage i ansiktet.
....

Det har jag oftast stött på , både min dotter o min son.
Det är inte okey, när en elev kallar invandrare för "blatte" men när blir det ombytta roller. När blatten kalla min dotter för "svennehora" så är det väl inte så farligt.
Har fått en del om det på möten(utveckligsamtal) , att jag får inte påverka henne negativt. Att man är olämplig som pappa(är en SD:are), som påverka sin dotter(son) att få främlingsfientliga tendenser. Men de får ju sina egna erfarenheter, i skolan. Ute i samhället osv...

Min dotter känner sig trängd många gånger av dessa personer. Sedan att hon ska acceptera det? Att bara ta emot?. Hon ger igen nu, då blir hon anmäld. Så det har blivit några diskussioner i skolan.

Samma gäller min son i skolan. Att han ska få stå ut med repressalier, men ger han igen. Så ringer de på pekar om det. Han tränar också kampsport nu, pågrund han behöver öka sin självförtroende. Kunna försvara sig, emot blattar vill "låna" saker osv... Nu har det lugnat sig.. som tur är. Sedan blir det privat skola sedan, där ingen så hög % av utländsk härkomst.

Jag är glad att jag inte bor i malmö, då hade jag fått panik. Är ofta där och ser hur det har förändrats på några år (10 år) Så att det är inte så farligt i malmö är skitsnack. Då får de gå ut och titta mer och skaffa glasögon.
Citera
2012-03-30, 15:55
Bannlyst
Är det någon mer i Malmö som har märkt hur ofta man hör polis/ambulans/brandbilsirener? Jag får ofta höra att jag överreagerar när jag nämner detta, men jag bor precis vid Augustenborg (för er som inte vet så är det mittemot Seved) och jag hör fan sirener varannan dag, ibland varje dag i tio dagar i sträck
Citera
2012-03-30, 16:02
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av URBANARTS89
Är det någon mer i Malmö som har märkt hur ofta man hör polis/ambulans/brandbilsirener? Jag får ofta höra att jag överreagerar när jag nämner detta, men jag bor precis vid Augustenborg (för er som inte vet så är det mittemot Seved) och jag hör fan sirener varannan dag, ibland varje dag i tio dagar i sträck

Du bor ju bredvid en ambulansstation...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in