Citat:
Ursprungligen postat av AllaOlikaAllaLika
Vadå "de"? Är du medveten om att vi talar om väldigt många olika sorters människor? Det är ingen homogen grupp som bor i förorten. Jag tycker att det är tråkigt att du stigmatiserar och skriver illa om alla människor som bor i förorten, bara för att du träffat några stycken som uppenbarligen haft vissa problem med att koncentrera sig i skolan så betyder inte det att alla som bor i förorten uppför sig på ett sådant sätt. Tvärtom så har jag träffat många engagerade barn som bor i förorten och som drömmer om att bli exempelvis läkare och ingenjör. Unga pojkar och flickor med stora drömmar men som får det tufft i livet eftersom att de bor i förorten och blir offer för sådana generaliseringar som du kommer med. Du trycker ner dessa barn, kanske inte direkt men indirekt eftersom att du accepterar detta förtryck, som i längden kan leda till en normalisering av främlings fientlighet i samhället, så bidrar du till att dina barn får leva i en mer brutal och hemsk verklighet.
Jag har förstått resultatet från Lindängen i Malmö som lyckat. Varför ska man då avsluta en framgångs saga som i förlängningen höjer skolbetygen och öppnar möjligheter för eleverna?
Jag har förstått resultatet från Lindängen i Malmö som lyckat. Varför ska man då avsluta en framgångs saga som i förlängningen höjer skolbetygen och öppnar möjligheter för eleverna?
Vilket förtryck och vem har påstått att alla människor i förorter skulle vara problematiska eller vara likadana? Inte jag. Däremot är det ett faktum att de så kallade utanförskapsomådena är präglade av en djup social problematik som yttrar sig på många sätt. Jag redogjorde för något jag upplevde som extraknäckande student under ett lärarvikariat på en mångkulturskola (ej Malmö) för mer än tio år sedan. Tydligen förekommer frukostservering inte bara på den skola jag var på utan på fler ställen- som Lindängen i Malmö.
Jag skulle vilja att du reflekterade en aning över var du sätter gränsen för Malmö stads offentliga åtagande. Vilka uppgifter är rimliga att det allmänna i Malmö åtar sig? Jag anser inte att det är Malmö stads uppgift att tillhandahålla frukost åt skolelever. Detta är och måste vara en uppgift för föräldrarna.
Jag gissar nu- det erkänner jag, men det tycks som att det inte finns någon egentlig gräns för hur mycket ansvar det offentliga ska ikläda sig. Det verkar som om att den gränsen i princip definieras av invånarnas tillkortakommanden och sociala patologi. Är det så att föräldrarna i Lindängen struntar i att servera middag ska fritids ta hand om det? Ska skolan ombesörja regelbunden tandborstning?
Du gör det vanliga misstaget att tro att det här handlar om pengar, fördelning och förvaltning. Det gör det inte. Det handlar primärt om värderingar, prioriteringar och sociokulturella praktiker hos ett flertal av människorna i området. Du kan vräka hur mycket pengar som helst på frukostserveringar, på-gångboxar, integrationskonsulter, socialbidrag, blomsterplanteringar och ommålningar. Det hjälper inte när attityderna och beteendena i områden som Lindängen, Rosengård och Seved ser ut som de gör. Det är inte ekonomisk nöd som gör att man skickar sitt barn till kiosken för att köpa en Redbull och en Japp till frukost på vägen till skolan. Det är inte avsaknad av pengar som gör att man inte borstar tänderna på sina barn och ger dem fluorskölj.
Problemet är att socialkonstruktivistiskt och poststrukturalistiskt sinnade personer verkar bli kränkta av själva verkligheten. Därför föredrar ni att tala om ideologier och principer och fördelning av resurser. Eller så förvandlas allt till enskildheter som inte går att generalisera- det finns ambitiösa och välartade barn i Rosengård. Det gör det säkert men det är väl inte de som är problemet?
Senast redigerad av NSO 2012-03-29 kl. 11:32.
Senast redigerad av NSO 2012-03-29 kl. 11:32.