2012-03-28, 13:36
Medlem
Det kommer ta ett antal år men sedan är det nuvarande Malmö normen för varje medelstor svensk stad.
Då kommer naturligtvis flertalet politiker/journalister även någon gång ha stött på verkligheten och dagens urfåniga debatter om diskriminering och rasism kommer sakta men säkert dö ut.
Det kommer såklart vara alldeles för sent att göra något åt den 'exploderande kriminaliteten' och 'det moraliska förfallet' som en del säkert kommer tala om men tja, som man bäddar får man ju ligga.
Citera
2012-03-28, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martin79
Ilmar och Janne blir kulturberikade:
http://m.expressen.se/kvp/har-blir-reepalu-hotad-mitt-under-tv-intervjun/

Hahaha! Så underbart! En dos av verkligheten rakt i det Socialdemokratiska ansiktet.
Citera
2012-03-28, 19:23
Bannlyst
Hur många somalier väntas Malmö ta emot i sommar då ?
Citera
2012-03-28, 20:42
Medlem
AllaOlikaAllaLikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NSO
En gång i tiden när jag studerade på universitetet (länge sedan nu) så drygade jag ut kassan genom att hoppa in som lärarvikarie. Det var bl.a. på en mångkulturell skola i ett mångkulturområde. Samma där- föräldrarna struntade i att servera frukost och eleverna studerade på fastande mage. I bästa fall kom eleverna släntrande över skolgården med en läsk i ena handen och en Snickers i den andra på morgonen. Den skolan började också servera frukost åt eleverna.

Sammanfattningsvis kan man säga att föräldrarna struntade i allt. De struntade i frukost åt barnen, de struntade i att hjälpa dem med läxor, de struntade i kvartssamtal, de struntade i att deras barn mobbade andra, de struntade i att deras barn blev mobbade, de struntade i sina barns galopperande karies. I många fall var förlädrarnas sociala attityder och inställning till samhället faktiskt själva problemet. Det var kort sagt en surrealistisk erfarenhet.

Det ledde mig fram till insikten att sådana här problem i princip inte kan korrigeras med pengar. Det handlar om värderingar, prioriteringar och kulturella praktiker. Redan i dagsläget subventioneras skolor i invandrartäta problemområden med enorma belopp- se t.ex. denna artikel i DN:

http://www.dn.se/sthlm/vi-vill-inte-ha-era-pengar

Så AllaOlikaAllaLika- det här handlar inte om att föräldrarna inte har råd med frukost. Arbetar de inte så har de nämligen försörjningsstöd. De väljer att inte ställa fram frukost. Den bredare frågan är förstås om det verkligen är rimligt att göra frukost till skolbarn till ett offentligt åtagande för kommunen och hur det kommer sig att dessa utanförskapsområden har blivit till sådana sociala härdsmältor. Vad beror det på? Vad orsakar den omtalade segregationen i Malmö?
Vadå "de"? Är du medveten om att vi talar om väldigt många olika sorters människor? Det är ingen homogen grupp som bor i förorten. Jag tycker att det är tråkigt att du stigmatiserar och skriver illa om alla människor som bor i förorten, bara för att du träffat några stycken som uppenbarligen haft vissa problem med att koncentrera sig i skolan så betyder inte det att alla som bor i förorten uppför sig på ett sådant sätt. Tvärtom så har jag träffat många engagerade barn som bor i förorten och som drömmer om att bli exempelvis läkare och ingenjör. Unga pojkar och flickor med stora drömmar men som får det tufft i livet eftersom att de bor i förorten och blir offer för sådana generaliseringar som du kommer med. Du trycker ner dessa barn, kanske inte direkt men indirekt eftersom att du accepterar detta förtryck, som i längden kan leda till en normalisering av främlings fientlighet i samhället, så bidrar du till att dina barn får leva i en mer brutal och hemsk verklighet.

Jag har förstått resultatet från Lindängen i Malmö som lyckat. Varför ska man då avsluta en framgångs saga som i förlängningen höjer skolbetygen och öppnar möjligheter för eleverna?
Citat:
Ursprungligen postat av 0Thor0
.

http://www.dt.se/nyheter/falun/1.3394690-frukost-i-skolan-for-battre-resultat

http://sv.wikipedia.org/wiki/Grundskolan_i_Sverige

Lite lätt ickevetenskaplig räkning och då bara med data från landstinget i Dalarna, får då på ett ungefär:

891 000 tusen elever i Sverige, varav ~50% lågt räknat äter frukost(se landstinget i Dalarna).
Vilket blir omkring 396 495 000kr per läsår i enbart råvarukostnad(se Dalarnas beräkning på 5kronor per måltid) dvs NOLL kr i personal och omkostnader, vilket naturligtvis ökar denna summa avsevärt.

Inte så farligt kan tyckas, antar att du menar att man bör kraftigt strypa invällningen så man har råd med även denna reform, eller har jag missförstått dig?
Vi snackade nyss om en liten skola i Malmö och du börjar räkna på hur många elever det finns i Sverige. Likaså antar du att det skulle finnas en personal och administrationskostnad, på Lindängenskolan är det frivilliga som serverar frukostarna så kostnaderna är, om ens befintliga, så ytterst marginella.
Citera
2012-03-28, 21:10
Medlem
charkovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagedu
Hur många somalier väntas Malmö ta emot i sommar då ?
Va, finns det verkligen fler somalier kvar i Somalia? För var man går eller är i Malmö så bara vimlar det av dom överallt.

Vafan gör det OM det nu skulle finnas några kvar så ta hit resten också. No problem!
Citera
2012-03-29, 00:48
Medlem
0Thor0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllaOlikaAllaLika
Du trycker ner dessa barn, kanske inte direkt men indirekt eftersom att du accepterar detta förtryck, som i längden kan leda till en normalisering av främlings fientlighet i samhället, så bidrar du till att dina barn får leva i en mer brutal och hemsk verklighet.

Nej, helt fel. Det är enbart du och dina likar som driver och bidrar till detta.
Faktum är att det är NI som är orsaken. Jag tror dessutom att du har rätt, det kommer bli en mycket mer brutal och synnerligen otrevlig verklighet mina barn får växa upp i.
Citat:
Vi snackade nyss om en liten skola i Malmö och du börjar räkna på hur många elever det finns i Sverige. Likaså antar du att det skulle finnas en personal och administrationskostnad, på Lindängenskolan är det frivilliga som serverar frukostarna så kostnaderna är, om ens befintliga, så ytterst marginella.

Ledsen att jag missförstod dig, jag trodde ju i min enfald att det var något du ville ge alla barn.
Jag borde ju ha förstått att du prioriterade bort de svenska barnen. Sådant är ju bra om man vill motarbeta ex främlingsfientlighet.
Sen är det ju så att jag inte antog någonting, jag utgick ifrån vad Dalarna skulle/ville/kommer att ha/behöva. I verkligheten där jag, men inte du, befinner mig så kan man nog tryggt utgå ifrån att kostnaderna kommer att vara likartade.

Nu är det ju iof så att jag faktiskt tröttnat, du och dina likar driver oss snabbt mot avgrunden och jag är inte längre säker på att det ens går att lösa, utan inslag av väldigt.. otrevliga maktmedel i stor skala.
Senast redigerad av 0Thor0 2012-03-29 kl. 00:55.
Citera
2012-03-29, 02:22
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Kommunens gatujour fick vid 23-tiden rycka ut till Rasmusgatan på Seved för att samla in byggstaket och annat som ungdomar kastat mot ett av hyreshusen. Kommunens personal eskorterades in i området av polisen strax efter klockan 23. Ute på Ystadsvägen stod sex polisbilar på vänt om oroligheterna i Sevedsområdet skulle eskalera. Vad som utlöst kvällens oroligheter är i nuläget oklart.

Inte rad om detta i Sydsvenskan. Undrar varför...

http://www.pppress.se/bilder/main.php?g2_itemId=342242
Citera
2012-03-29, 03:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Inte rad om detta i Sydsvenskan. Undrar varför...

http://www.pppress.se/bilder/main.php?g2_itemId=342242

Undrar om det har koppling till "Evas" uttalande i uppdrag granskning ikväll. Hon bor ju i Seved och har uttalat sig till media vilket är "förbjudet" i Seved av gängen som bestämmer där. Jag tror hon har gjort det förr och fått massa skit för det samt hot mm.mm.
Citera
2012-03-29, 07:30
Medlem
AllaOlikaAllaLikas avatar
Citat:
Nej, helt fel. Det är enbart du och dina likar som driver och bidrar till detta.
Faktum är att det är NI som är orsaken. Jag tror dessutom att du har rätt, det kommer bli en mycket mer brutal och synnerligen otrevlig verklighet mina barn får växa upp i.

Ledsen att jag missförstod dig, jag trodde ju i min enfald att det var något du ville ge alla barn.
Jag borde ju ha förstått att du prioriterade bort de svenska barnen. Sådant är ju bra om man vill motarbeta ex främlingsfientlighet.
Sen är det ju så att jag inte antog någonting, jag utgick ifrån vad Dalarna skulle/ville/kommer att ha/behöva. I verkligheten där jag, men inte du, befinner mig så kan man nog tryggt utgå ifrån att kostnaderna kommer att vara likartade.
Jag prioriterar inte bort svenska barn, det går faktiskt svenska barn på Lindängenskolan. Dock så förstår jag att resurserna (statens budget) är begränsad och därför så tycker jag att man ska prioritera satsningen till förorterna för att jag tror att det är där satsningen kan göra mest nytta.

Man bygger ju inte t.ex järnvägar och motorvägar som inte är samhällsekonomiskt lönsamma.

Jaså, du bor i dalarna. Då tycker jag att det är märkligt att du klagar så mycket på Malmö. Har du någon besökt Malmö någon gång? Bilden av Malmö som stad är nämligen väldigt negativ, det skrivs ofta i Malmö om hur destruktiva gäng terroriserar staden. Men själv tycker jag att det är en väldigt överdriven och förenklad bild som sprids om Malmö. Malmö är en mysig stad, så länge man inte springer in på motorcykel kubbarna.
Citat:
Nu är det ju iof så att jag faktiskt tröttnat, du och dina likar driver oss snabbt mot avgrunden och jag är inte längre säker på att det ens går att lösa, utan inslag av väldigt.. otrevliga maktmedel i stor skala.
Jag får nazi associationer av den texten. Min kommentar är att jag inte tror att ni kan få igenom ett maktbyte på det viset igen. Västvärlden har lärt sig, både regeringen och befolkningen vet hur man ska agera i ett nödläge orsakat av terrorister.
Senast redigerad av AllaOlikaAllaLika 2012-03-29 kl. 07:33.
Citera
2012-03-29, 07:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Akvamarin
Undrar om det har koppling till "Evas" uttalande i uppdrag granskning ikväll. Hon bor ju i Seved och har uttalat sig till media vilket är "förbjudet" i Seved av gängen som bestämmer där. Jag tror hon har gjort det förr och fått massa skit för det samt hot mm.mm.

Nja, bilderna är från den 27 och programmet sändes igår, den 28.
Citera
2012-03-29, 09:58
Medlem
0Thor0s avatar
Citat:
1) Man bygger ju inte t.ex järnvägar och motorvägar som inte är samhällsekonomiskt lönsamma.

2) Jaså, du bor i dalarna. Då tycker jag att det är märkligt att du klagar så mycket på Malmö. Har du någon besökt Malmö någon gång? Bilden av Malmö som stad är nämligen väldigt negativ, det skrivs ofta i Malmö om hur destruktiva gäng terroriserar staden. Men själv tycker jag att det är en väldigt överdriven och förenklad bild som sprids om Malmö. Malmö är en mysig stad, så länge man inte springer in på motorcykel kubbarna.

3) Jag får nazi associationer av den texten. Min kommentar är att jag inte tror att ni kan få igenom ett maktbyte på det viset igen. Västvärlden har lärt sig, både regeringen och befolkningen vet hur man ska agera i ett nödläge orsakat av terrorister.

1) Med kulturmarxistisk logik, så blir det väll då att helt enkelt svälta ut ungarna, istället för att som nu ge frukost, då de barn med icke-europeisk påbrå knappast kommer från "lönsamma" familjer.

Personligen föredrar jag att man gör en sådan reform tillgänglig för ALLA barn i Sverige.

2) Jag bor inte i Malmö, det är helt korrekt.
Jag har dock släktingar som bor kvar där och jag själv tillbringade förr mycket tid i Malmö.
Jag är väldigt säker på att du och jag har olika uppfattning om hur "mysigt" Malmö är idag.

På tal om var vi bor.. jag är rätt säker på att jag tidigare frågade dig om du lever som du lär, dvs bor i ett multikultursområde, men av någon konstig anledning så glömde du bort att svara?

3) Så tråkigt att du får sådana associationer, det kan inte vara lätt för rabiat vänsterpack och feminister att se dödsnazister under varje sten, men det är ju symptomatiskt för er, delar man inte er störda världsbild så är man ju per automatik "nazist".
Västvärlden/Sverige har tyvärr inte lärt sig, då hade man ju redan rensat Malmö, inte sant?
Senast redigerad av 0Thor0 2012-03-29 kl. 10:05.
Citera
2012-03-29, 10:25
Medlem
tarafels avatar
Citat:
1) Med kulturmarxistisk logik, så blir det väll då att helt enkelt svälta ut ungarna, istället för att som nu ge frukost, då de barn med icke-europeisk påbrå knappast kommer från "lönsamma" familjer.

Personligen föredrar jag att man gör en sådan reform tillgänglig för ALLA barn i Sverige.

2) Jag bor inte i Malmö, det är helt korrekt.
Jag har dock släktingar som bor kvar där och jag själv tillbringade förr mycket tid i Malmö.
Jag är väldigt säker på att du och jag har olika uppfattning om hur "mysigt" Malmö är idag.

På tal om var vi bor.. jag är rätt säker på att jag tidigare frågade dig om du lever som du lär, dvs bor i ett multikultursområde, men av någon konstig anledning så glömde du bort att svara?

3) Så tråkigt att du får sådana associationer, det kan inte vara lätt för rabiat vänsterpack och feminister att se dödsnazister under varje sten, men det är ju symptomatiskt för er, delar man inte er störda världsbild så är man ju per automatik "nazist".
Västvärlden/Sverige har tyvärr inte lärt sig, då hade man ju redan rensat Malmö, inte sant?

Du är så tragisk när du skevar runt i ditt vi mot er/dem tänk. Samt så tror du på fullaste allvar att det är någon slags rasbiologisk revolution på gång, vilket är så sorgligt att det är skrattretande. Ni är ett litet gäng förvirrade snorungar och en handfull, allmänt obildade och därmed i avsaknad av perspektivistiska tankemönster, vuxna som sitter och jagar upp er själva/varandra på ett internetforum. Det är ingenting i Sverige som är så illa som ni beskriver det och framförallt måste du ta dig ur illusionen att du är delaktig i något större än vad jag just beskrev.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in