Citat:
Ursprungligen postat av
KingsBishop
Nu vet jag ingenting om just Persborg. Men känns det inte olustigt att man klandrar någon för att ha gjort något någonstans och därmed förutsätter att ett brott ska begås.
Vill vi inte leva i ett samhälle där vi kan vistas vart vi vill, oavsett tid, och utan att räkna med att bli berövade på hälsa eller ägodelar?
Där ligger det farliga idag. Normaliseringen av våld/brott har accepterats så att skulden läggs på offret istället för förövaren.
Välkommen till verkligheten. Det samhälle du önskar att leva i existerar inte i stora delar av Malmö, och önsketänkande kommer inte att bringa det tillbaka.
För övrigt tillsätter jag inte "skuld" på personen, jag beskriver denne som oansvarig och dum, då denne rimligen bör ha koll på sina omständigheter för att undvika sådant här. Om en tjej
frivilligt går hem med fem främmande Somaliska män hon ej litar på och således blir gruppvåldtagen så tycker jag också att hon är oansvarig och korkad, då en förståndig person hade kunnat undvika att hamna i den situationen. Det finns ingen "skuld" kopplat till detta, endast en vädjan om att handla smartare i syfte att reducera risken att du blir offer. Inte att personen får 'skylla sig själv', bara att personen borde ha insett denna risken.
Du kanske bor i en trevlig liten stad, vad vet jag, men i Malmö
bör du räkna med att bli rånad i de flesta centrala delar om du åker runt själv med ett värdefullt lysande föremål på natten. Blinkande föremål (så som ambulanser) drar nämligen till sig aggressiva undermänniskor i Malmö som en katt dras till en laserpekare.
Kanske har du turen att bo på en bättre plats, men i Malmö kan du inte vistas var du vill, när du vill utan att räkna med att bli rånad och misshandlad. Hur mycket man än önskar att så vore fallet så är den tiden, om den ens funnits, borta och kommer att vara borta under en överskådlig framtid. Snarare troligare att det blir värre än bättre. Allt annat är önsketänkande, och du kommer snabbt få dig en blodig kalldusch om du i Malmö beter dig som om du befann dig i Sverige...
Just some friendly advice...