Citat:
Ursprungligen postat av Nate Black
Jo men vännen, nu är det så att jag är där ofta, ungefär varannan dag. Jag fruktar aldrig för min eller min mobils säkerhet. Gäller att bara veta vad man gör, givetvis ska det inte behöva vara så. Och ja, visst är det skillnad på bilden media ger av Rosengård och Rosengård på riktigt. Får man fråga, du är självklart bosatt där? När jag går där ser jag ungar som lirar boll, de lite äldre tjuvröker cigg eller pysslar med sina mopeder. Exakt samma grejer som jag sysslade med när jag var yngre, skillnaden är att de är invandrare.
Det som skiljer sig i Rosengård jämfört med andra förorter är att det extrema utanförskapet som skapats där leder till att rötäggen som finns i alla samhällsskikt och befolkningsgrupper gör mer extrema saker. Istället för att loska på bilar eller kasta kottar när man är lack så kan man klottra och vandalisera.
Jag bor i Malmö och är medlem i den ålderskategori där medlemmarna löper störst risk att misshandlas och rånas jämfört med andra. Alltså jag är Malmöbo och ung, i kontrast till din flint och 40-års kris. Ja du fattar,
det är stor skillnad mellan hur de ser på dig, och hur det ser på mig.
Precis vart i Rosengård, brukar du så obekymrat spankulera? Bostadsrättskomplexet vid utkanten? Genom huvudleden Amiralsgatan som är vältrafikerad?
Det finns Rosengård och Rosengård, som jag försökte klargöra tidigare. Förresten brukar du besöka zigenargårdarna?
Tror du förresten att de värsta rötäggen i Rosengård, RG, Rosetown (kärt barn har många namn) stannar kvar där på kvällarna? DU kanske var kvar hemma och sög på mammas tutte, men en > 16 åring, idag är fan ute på stan och krigar.
"En av killarna i rapporten förklarar att när han och hans kompisar är ute på stan så krigar de. De krigar mot svenskarna."
Länk till artikeln:
http://sydsvenskan.se/malmo/article266940.ece
Aus Nabil säger:
Jag har bott på Rosengård i två år och har inte tyckt att det var farligt. Håller man låg profil hamnar man inte i problem.
- No shit, du är arab, go figure.
Vänta, vänta,
Du kanske är Arab. Det skulle förklara ganska mycket. Eller så är du bara ännu en Svensson som fallit offer för diverse mysretorik från vänsterblocket, som försöker sopa problemen under mattan, samtidigt som de proklamerar att Zlatan växte ju upp i Rosengård.
Suck.