2007-09-23, 18:19
Medlem
Falkenhayns avatar
Det är väl ingen som tror att det är skottlosning i varje gathörn, men om exemplen nedan stämmer så är situationen allvarlig nog.

Citat:
Exempel: Etniska svenska familjer flyr Malmö, svenska tjejer trackasseras i skolan av den muslimska majoriteten och kallas för horor för att de inte bär slöja... etc etc...
Citera
2007-09-23, 19:23
Medlem
Svampfests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nate Black
Folk som uttalar sig om krigszoner och liknande har ju garanterat aldrig varit i Rosengård eller ens Malmö.

Förvisso är allt prat om krigzon osv rejält överdrivet men samtidigt så är det en del av Sverige som dras med enorma problem som man gärna talar tyst om, det är ingen som förnekar att problemen finns direkt men det är heller ingen som talar om dem och de långtgående konsekvenserna i andra ordalag än att felet ligger hos Sverige och svenskarna som försatt dessa människor i denna situation. Jag skulle vilja se en nyansering av debatten där invandrarnas egna ansvar för sina hem, jobb m.m tas upp i högre grad. Detta existerar inte idag.

Ett bra exempel var ju senaste Uppdrag Granskning där fusket inom SFI togs upp, i paneldebatten senare stod en äldre skäggig muslismk herre upp och frågade rakt ut vad Sverige hade för plan för invandrarna efter att de fått uppehållstillstånd, utbildning, SFI, socialbidrag etc. Här skulle jag velat att någon svarade "Tja vad sägs om samma plan som för resten av invånarna i landet, det är upp till dig själv att fixa ett jobb och klara av vardagen".

Citat:
Dessa gånger som byggnader brunnit osv har detta blåsts upp så enormt i media så det bara finns inte. Om någon lägenhet/återvinningsstation/affär brunnit i någon annan storstads-förort hade det knappt nämnts. Men sker det i Rosengård så är det direkt de tungt kriminella 13-åriga araberna som ställer till ett sjujävla helvete.

Det är väl ändå en rejäl skillnad på en säg enstaka villa eller lägenhetsbrand som börjar brinna av en olycka jämfört mot en systematisk pyromanivåg? Där i ena stunden ungdomar står och gnäller i tv om att det inte finns något att göra om kvällarna och dagarna för att i nästa stund elda ner fritidsgården i Rosengård, eller där moskeén blir påtuttad och folksamlingen kastar sten när brandkåren anländer för att försöka släcka. Klart som fan att det är ett högre nyhetsvärde i det!
Citera
2007-09-23, 20:54
Medlem
Bor man inte här så kan man inte föreställa sig problemet. Jag kan ju bara ge mina egna erfarenheter och tankar om situationen vilket jag måste säga är inte en speciellt upplyftande historia. Som exempel så kan man inte direkt hämta ut pengar i den närliggande automaten längre då polarn blev rånad där mitt på ljusa dan av nysvenskarna, åtskilliga hot och rånförsök har man fått utstå och aldrig en enda gång har det varit en etnisk svensk som står för detta.

Under 1 år som jag bott i min nya lägenhet där det är ca 50% invandare eller något sådant, så har det varit 2 anlagda bränder som var anlagda av hör och häpna nu, invandaregäng i ung ålder.

Malmö är en extremt segregerad stad och jag ser inte att det är på väg att förbättras, det finns mycket aggression under ytan gentemot våra "besökare" likså har dom lika mycket gentemot oss och jag tror att det kommer fortsätta även långt efter det är en majoritet av muslimer i staden och liknande och svenskarna flyr ut från storstäderna.
Citera
2007-09-24, 08:46
Medlem
ufomongos avatar
Fördelen med Malmö är att det är den stad i Sverige som mest uppenbart drabbats av white flight.

Det var inte direkt en hemlighet när Sydsvenskan gjorde sin undersökning av utflyttande barnfamiljer.

http://sydsvenskan.se/malmo/article77540.ece

Intressant, själva artikeln med enkäten verkar vara bortplockad.

Intressant är också att skatteunderlaget flyttar och bidragstagare flyttar in i Malmö. Nästa lågkonjunktur om 2-3 år blir synnerligen intressant för Malmö.

Själv skäms jag att erkänna att jag faktiskt betalar skatt i Malmö kommun. Hade gärna flyttat om jag inte var så lat (och gav överpris för min lägenhet )
Citera
2007-09-24, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av De Ambris
Jag spenderar en viss del av min tid i Malmö. Situationen är inte särskilt allvarlig, absolut inte som så att man kan likna staden vid en demilitariserad zon eller benämna den som särskilt kriminell. Visst så finns det arabiska gatugäng som är mycket brutala och lättretade. Men inte är det som så att svenskar förföljs öppet för sin etnicitet.

Ännu! Om du som svensk eller rättare sagt - icke arab, drar ut en kväll i Malmö är risken betydligt högre att du råkar ut får ett personrån eller blir ett arabgängs underhållning (sparkpåse) för kvällen, än om du skulle vara invandrare från mellanöstern.
Citera
2007-09-24, 10:26
Medlem
humperdicks avatar
Att man kan gå i dessa förorter lång stund utan att bli påhoppad är en sak men vi vill att hela Sverige ska bli som dessa områden vilket nu håller på att hända, våra politiker ser verkligen inte ett dugg.

Det börjar bli dags att säga ifrån på skarpen.
Citera
2007-09-24, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nate Black
Jo men vännen, nu är det så att jag är där ofta, ungefär varannan dag. Jag fruktar aldrig för min eller min mobils säkerhet. Gäller att bara veta vad man gör, givetvis ska det inte behöva vara så. Och ja, visst är det skillnad på bilden media ger av Rosengård och Rosengård på riktigt. Får man fråga, du är självklart bosatt där? När jag går där ser jag ungar som lirar boll, de lite äldre tjuvröker cigg eller pysslar med sina mopeder. Exakt samma grejer som jag sysslade med när jag var yngre, skillnaden är att de är invandrare.

Det som skiljer sig i Rosengård jämfört med andra förorter är att det extrema utanförskapet som skapats där leder till att rötäggen som finns i alla samhällsskikt och befolkningsgrupper gör mer extrema saker. Istället för att loska på bilar eller kasta kottar när man är lack så kan man klottra och vandalisera.

Jag bor i Malmö och är medlem i den ålderskategori där medlemmarna löper störst risk att misshandlas och rånas jämfört med andra. Alltså jag är Malmöbo och ung, i kontrast till din flint och 40-års kris. Ja du fattar, det är stor skillnad mellan hur de ser på dig, och hur det ser på mig.

Precis vart i Rosengård, brukar du så obekymrat spankulera? Bostadsrättskomplexet vid utkanten? Genom huvudleden Amiralsgatan som är vältrafikerad? Det finns Rosengård och Rosengård, som jag försökte klargöra tidigare. Förresten brukar du besöka zigenargårdarna?

Tror du förresten att de värsta rötäggen i Rosengård, RG, Rosetown (kärt barn har många namn) stannar kvar där på kvällarna? DU kanske var kvar hemma och sög på mammas tutte, men en > 16 åring, idag är fan ute på stan och krigar. "En av killarna i rapporten förklarar att när han och hans kompisar är ute på stan så krigar de. De krigar mot svenskarna."

Länk till artikeln: http://sydsvenskan.se/malmo/article266940.ece

Aus Nabil säger: Jag har bott på Rosengård i två år och har inte tyckt att det var farligt. Håller man låg profil hamnar man inte i problem.
- No shit, du är arab, go figure.

Vänta, vänta, Du kanske är Arab. Det skulle förklara ganska mycket. Eller så är du bara ännu en Svensson som fallit offer för diverse mysretorik från vänsterblocket, som försöker sopa problemen under mattan, samtidigt som de proklamerar att Zlatan växte ju upp i Rosengård.

Suck.
Citera
2007-09-24, 12:06
Medlem
Giggis avatar
Jag trivs i Malmö men känner mig inte särskilt trygg en sen kväll ensam på stan. Och då ska tilläggas att jag inte är lättskrämd utan kan stå upp för mig själv i de flesta situationer.

Häromdagen hade jag varit och käkat med en vän på Davidshall, skulle gå till bilen som stod ett kvarter bort. Var tvungen att korsa gågatan. När jag gjorde det kom det tre utländska killar i 15-års åldern cyklande. Eftersom de felaktigt cyklade på en gågata saktade jag varken in eller stannade för att släppa fram dem. Jag fick då tillmätet hora skriket efter mig. När jag svarar tillbaka med en förvånad min och -Ursäkta vad sa du? får jag då istället -Passa dig din fitta! i ansiktet! Jag tycker sånt bemötande är sjukt tråkigt och har svårt att tänka mig att jag fått samma reaktion från tre svenska killar.

Ett flertal av mina vänner har blivit påhoppade och rånade av gäng med grabbar i 15-18års åldern. Inte sällan har det dessutom funnits en kniv med i leken.

Förra veckan ringde jag polisen då två killar "roade" sig med att slå in rutor på parkerade bilar utanför min lgh. De hade säkert krossat rutor på tio bilar innan jag fick syn på dem och givetvis var polisen inte på plats i tid för att sätta dit dem.

Jag kan räkna upp hundra likande grejer och situationer till.
Det är många småsaker som drabbar de flesta av oss Malmöbor och som till slut får bägaren att rinna över.
Citera
2007-09-24, 12:17
Medlem
Engelbrektssons avatar
Jag har flera vänner som lämnat Malmö efter allt från några månader till några år efter att ha blivit rånade, överfallna och känt sig otrygga. De har bott eller hängt kring möllan, alltså knappast några "högerextrema xenofober".
Citera
2007-09-24, 12:23
Medlem
Carl Serungs avatar
Malmö är inte värre en Stockholm eller Göteborg.. Men som vanligt utmålas Malmö som rena gangsterstaden,, BULLSHIT! säger jag..
Infödd Malmöbo, så den diskussionen behöver ni inte ta)

Visst finns det gott om svartskallr, men var finns det inte det??

Edit:å andra sidan så bor jag i ett väldigt exklusivt område numera så mitt svar känns kanske lite konstigt..
Citera
2007-09-24, 12:30
Medlem
Såna där personliga historier med "jag har minsann inte råkat ut för något, det gäller bara att se sig för ..." är ju nära nog värdelösa. Det går att säga samma strunt om man faktiskt befinner sig i en krigszon, bokstavligt talat.

Under andra världskriget överlevde 90 procent av den tyska befolkningen. Betyder det att världskrig inte är så farligt?
Citera
2007-09-24, 12:31
Medlem
De gångerna jag har varit malmö förundrades jag av mängden araber, och även pitbullhundar. Gjorde misstaget att gå in på Lidl, majoriteten av varorna kom från nåt konstigt öststatsland, det luktade kloak och de enda kunderna var araber och white trash.
Ofredad blev jag väl aldrig direkt, men en arabkille ropade Vad glor du på bögjävel!?, efter mig, det var tydligen provocerande för honom att jag gick på gatan och skötte mitt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in