2007-09-23, 00:16
Medlem
terrieterries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ann-O-Ny-man
Absolut får du fråga, jag vill däremot inte se ännu en tråd som spårar ur alldeles från sitt huvudämne och därför måste låsas, vill du?

//Mod
OK! förlåt, jag reagerade överkänsligt där...
mvh
tt
Citera
2007-09-23, 01:03
Medlem
Galenpennas avatar
Situationen i Malmö är mycket allvarlig men den skulle kunna rättas till med drastiska åtgärder. Det första man skulle göra var att jämna delar av Rosengård, Hermodsdal och en del andra nedgångna områden med marken och sprida ut de som bor där nu i övriga landet. Som det är nu kan man tyvärr säga att amerikanerna har fått bilden klar för sig.
Citera
2007-09-23, 07:46
Medlem
Ett litet djurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terrieterrie
Jag är medlem på en hemsida för en amerikans sci-fi författare som jag avgudar. Döm om min förvåning när det nu har uppkommit en diskussion på denna sida om dels Lars Vilks och dödshoten emot honom, dels om situationen i Malmö med dess enorma muslimpopulation!

Det som förvånar mig är att dessa amerikaner har en uppfattning om hur det ser ut i Rosengård och denna uppfattning är allt annat än positiv. Man kallar Malmö för en av Europas "muslimska enklaver". Man skriver om hur ambulansen t ex inte törs åka in i vissa områden utan poliseskort, hur tegelstenar kastas genom ambulansfönstren etc. Man ger också länkar till olika bloggar och hemsidor där situationen i Malmö beskrivs som fullständigt utom kontroll.

Exempel: Etniska svenska familjer flyr Malmö, svenska tjejer trackasseras i skolan av den muslimska majoriteten och kallas för horor för att de inte bär slöja... etc etc...

Min fråga: ÄR det verkligen så här illa?? Varför hör vi så lite om det i så fall?
HUR politiskt korrekt och toppstyrd är egentligen svensk media??

mvh
tt
Törs man fråga om en länk till det forumet, skulle vara intressant att läsa
Citera
2007-09-23, 08:24
Medlem
Falkenhayns avatar
Hur illa är det egentligen i Bagdad? Förmodligen rejält illa, men det betyder inte att du blir sprängd i bitar, skjuten eller kidnappad så fort du kliver utanför dörren. (Inte för att jag har varit där eller någonsin vill åka dit).
Citera
2007-09-23, 09:16
Medlem
ÜberJürgens avatar
Det undrar jag med, efter att ha sett den här shockerande bilden. http://img207.imageshack.us/img207/4360/pict2812nq8.jpg

Jag menar, jag har inte något emot invandrare (som sköter sig) men när det inte längre känns som Sverige då har det gått för långt.
Citera
2007-09-23, 10:31
Bannlyst
http://www.youtube.com/watch?v=QIaEQR9alD8&mode=related&search=
http://www.youtube.com/watch?v=h2M0nZx670Q&mode=related&search=
Citera
2007-09-23, 11:38
Medlem
Nate Blacks avatar
Folk som uttalar sig om krigszoner och liknande har ju garanterat aldrig varit i Rosengård eller ens Malmö. När jag är i Malmö om nätterna känner jag mig alltid trygg, det finns alltid en massa folk omkring som jag vet är normala, hederliga människor, så sent som igår gick jag en runda till Rosengård till en gammal vän iklädd skjorta och kajav. Så ut som vilken svensk kontorsråtta somhelst, behöver jag nämna vilka brott jag blev utsatt för?

Folk som ligger på den yttre högerkanten och som aldrig satt sin fot i Skåne överdriver så jävla gärna för att späda på xenofobin och rasismen, det är väldigt lätt att skrämma upp människor med historier om gatugäng som drar runt och misshandlar varenda svensk de ser i Malmö eller om kravaller varannan dag i Rosengård. Jag förnekar inte att det varit en hel del skit i Rosengård genom tiderna, men aldrig så att jag undvikit stället. Dessa gånger som byggnader brunnit osv har detta blåsts upp så enormt i media så det bara finns inte. Om någon lägenhet/återvinningsstation/affär brunnit i någon annan storstads-förort hade det knappt nämnts. Men sker det i Rosengård så är det direkt de tungt kriminella 13-åriga araberna som ställer till ett sjujävla helvete.
Citera
2007-09-23, 11:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nate Black
Folk som uttalar sig om krigszoner och liknande har ju garanterat aldrig varit i Rosengård eller ens Malmö. När jag är i Malmö om nätterna känner jag mig alltid trygg, det finns alltid en massa folk omkring som jag vet är normala, hederliga människor, så sent som igår gick jag en runda till Rosengård till en gammal vän iklädd skjorta och kajav. Så ut som vilken svensk kontorsråtta somhelst, behöver jag nämna vilka brott jag blev utsatt för?

Folk som ligger på den yttre högerkanten och som aldrig satt sin fot i Skåne överdriver så jävla gärna för att späda på xenofobin och rasismen, det är väldigt lätt att skrämma upp människor med historier om gatugäng som drar runt och misshandlar varenda svensk de ser i Malmö eller om kravaller varannan dag i Rosengård. Jag förnekar inte att det varit en hel del skit i Rosengård genom tiderna, men aldrig så att jag undvikit stället. Dessa gånger som byggnader brunnit osv har detta blåsts upp så enormt i media så det bara finns inte. Om någon lägenhet/återvinningsstation/affär brunnit i någon annan storstads-förort hade det knappt nämnts. Men sker det i Rosengård så är det direkt de tungt kriminella 13-åriga araberna som ställer till ett sjujävla helvete.

Har varit i Malmö 10-20 ggr de senaste 6-7 åren och jag har en väldigt annorlunda bild. Är man ute på stan en vardagskväll känner man sig fan inte särskilt säker. Åtminstone inte om man jämför med tex Sthlm. Har sett vandalisering och personrån i Malmö c.a 5-10 ggr genom åren (alltid svartskallar givetvis) vilket jag kanske sett lika många gånger i Stockholm där jag bott och gått ut hela mitt liv.

Sen är bilden av Rosengård en aning överdriven ja, det är ju inte någon demilitariserad zon direkt. Därmed inte sagt att stadsdelen i synnerhet och Malmö i allmänhet inte är en skam för Sverige.
Citera
2007-09-23, 12:45
Medlem
Gudmunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Har varit i Malmö 10-20 ggr de senaste 6-7 åren och jag har en väldigt annorlunda bild. Är man ute på stan en vardagskväll känner man sig fan inte särskilt säker. Åtminstone inte om man jämför med tex Sthlm. Har sett vandalisering och personrån i Malmö c.a 5-10 ggr genom åren (alltid svartskallar givetvis) vilket jag kanske sett lika många gånger i Stockholm där jag bott och gått ut hela mitt liv.

Sen är bilden av Rosengård en aning överdriven ja, det är ju inte någon demilitariserad zon direkt. Därmed inte sagt att stadsdelen i synnerhet och Malmö i allmänhet inte är en skam för Sverige.

Och det handlar inte bara om omfattningen i nuläget , utan hur saker utvecklats över tid. Om det är lite stökigt men stadigt minskar , inget direkt problem , men nu är det så att problemen är stadigt ökande sen många år och ingen ändring är i sikte.
Citera
2007-09-23, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nate Black
så sent som igår gick jag en runda till Rosengård till en gammal vän iklädd skjorta och kajav. Så ut som vilken svensk kontorsråtta somhelst, behöver jag nämna vilka brott jag blev utsatt för?

En gång pratade jag med en kille som var med i Hells Angels. Jag blev varken mördad, misshandlad eller rånad.

Slutsats: Alla i Hells Angels är hederliga och snälla människor.

Det är en stor skillnad mellan Rosengård och Rosengård.
Citera
2007-09-23, 17:51
Medlem
Nate Blacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inadvertans
En gång pratade jag med en kille som var med i Hells Angels. Jag blev varken mördad, misshandlad eller rånad.

Slutsats: Alla i Hells Angels är hederliga och snälla människor.

Det är en stor skillnad mellan Rosengård och Rosengård.
Jo men vännen, nu är det så att jag är där ofta, ungefär varannan dag. Jag fruktar aldrig för min eller min mobils säkerhet. Gäller att bara veta vad man gör, givetvis ska det inte behöva vara så. Och ja, visst är det skillnad på bilden media ger av Rosengård och Rosengård på riktigt. Får man fråga, du är självklart bosatt där? När jag går där ser jag ungar som lirar boll, de lite äldre tjuvröker cigg eller pysslar med sina mopeder. Exakt samma grejer som jag sysslade med när jag var yngre, skillnaden är att de är invandrare.

Det som skiljer sig i Rosengård jämfört med andra förorter är att det extrema utanförskapet som skapats där leder till att rötäggen som finns i alla samhällsskikt och befolkningsgrupper gör mer extrema saker. Istället för att loska på bilar eller kasta kottar när man är lack så kan man klottra och vandalisera.
Citera
2007-09-23, 18:12
Medlem
judaass avatar
Bilden på hur illa det är i rosengård är sjukt överdriven, jobbat som parkeringsvakt och varit där ute ensam och lappat bilar både mitt på dagen och sent på kvällen. Inte har jag blivit misshandlad eller påhoppad för att jag gett någon en lapp, visst blir dom arga men det blir ju alla som måste betala böter. Dock skriker dom kanske lite mer och lite hårdare saker hehe :P

Men visst finns där många idioter, kanske mer än i andra område.. Dock kan vi inte jämna det med marken för dom har sveriges godaste kebab
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in