Citat:
Ursprungligen postat av Tebo
Eh, vad menar du egentligen här? Vi kan med olika hjälpmedel observera sånt som våra sinnen inte kan uppfatta.
Hundar har färgseende, om än sämre än vårat.
Jag menar bara att om vi rent teoretiskt alla skulle vara färgblinda från födseln, ovetande om färgers existens, så antar jag att tiden som lagts ner på allt färgrelaterat genom historien varit rätt begränsad. Alltså att de våglängderna i spektrat inte direkt prioriterats, på samma sätt som allt utanför människors tunna strimma av intryck från det närmast oändliga spektrat av våglängder inte direkt prioriteras i samma utsträckning som det vi kan "se".
Det visste jag inte, har alltid fått höra att hundar bara ser i gråskala.
Men hur verifierar man med utomstående teknologi att vår bild av verkligheten är korrekt, då alla dessa hjälpmedel är baserade på våra sinnens funktioner?
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsSparta
Självklart finns det en objektiv verklighet, men vi uppfattar den olika. Länge så uppfattade människan Jorden som platt, det betyder inte det inte fanns och finns en objektiv sanning om Jordens form.
Dåligt formulerat av mig, jag ber om ursäkt. Vad jag menar är bara att om man ser till våra sinnen som skapade av evolutionen för ett speciellt syfte, att återge omgivningen "någotsånär" bra för att säkra vår överlevnad, så kan man aldrig se sina sinnesintryck som objektiv sanning.
Det var för övrigt väldigt länge sen jag postade här, jag har blivit rostig i dessa tankebanor..