2008-07-11, 18:04
Medlem
wellermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bodysnatchers
Jag tror att jordens alla färger har upptäckts - men att människan helt enkelt inte kan se alla.

Sen så vet jag att det finns ljud som som vi inte kan höra. T.ex. några timmar innan tsunamin, så blev elefanter och andra djur väldigt konstiga och oroliga och gick upp mot bergen.

Ljus är elektromagnetiska vågor och ljud är tryckvågor mellan atomerna. Våra sinnen är inställda på att läsa av ett smalt frekvensband i dessa. Tolkningen sitter i huvudet så det finns inget att upptäcka.
Hurvida djuren hade någon speciell tsunamiradar ställer jag mig myyycket tveksam till tills jag sett tydliga bevis som går att repetera.
Citera
2009-03-17, 13:42
Bannlyst
Har inte läst tråden, men djur med andra eller annolunda sinnesorgan måste väl uppleva världen helt olikt vad vi gör? Världen är alltså en illussion? Vi upplever det som våra sinnesorgan tar in, andra varelser kanske upplever världen helt annolunda för att deras sinnesorgan skiljer sig och tar in helt annan information än oss?

Edit: Alltså kan det finns fler och "nya" färger för andra varelser, som vi inte ens kan fantisera om hur dom skulle se ut?
Senast redigerad av Lustgasad 2009-03-17 kl. 13:45.
Citera
2009-03-17, 14:03
Medlem
Drakfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lustgasad
Har inte läst tråden, men djur med andra eller annolunda sinnesorgan måste väl uppleva världen helt olikt vad vi gör? Världen är alltså en illussion? Vi upplever det som våra sinnesorgan tar in, andra varelser kanske upplever världen helt annolunda för att deras sinnesorgan skiljer sig och tar in helt annan information än oss?

Edit: Alltså kan det finns fler och "nya" färger för andra varelser, som vi inte ens kan fantisera om hur dom skulle se ut?

Jag trodde att det var ett allmänt vedertaget faktum att det inte finns någon objektiv verklighet, bara en outtalad överenskommelse om att det vi tar in då våra sinnen fungerar normalt under opåverkade förhållanden är "verkligt". Världen är ingen illusion, men det vore helt fel att säga att den existerar precis som våra sinnen presenterar den.

Hundar ser till exempel i svartvitt. Hela deras värld är färglös. Enligt andra varelsers bild av verkligheten så kan det mycket riktigt finnas andra färger, men det hela blir isåfall en fråga om hur man definierar färg.
Citera
2009-03-17, 14:14
Medlem
BRFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lustgasad

Enligt hinduismen lever vi ju i en "dimma", Maya, så det är ingen ny tanke.

Edit: Bin och getingar ser ju fler färger än vi människor, till synes vita och tråkiga blommer är färglada för dem.
Citera
2009-03-17, 14:46
Medlem
Tebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drakfisk
Jag trodde att det var ett allmänt vedertaget faktum att det inte finns någon objektiv verklighet, bara en outtalad överenskommelse om att det vi tar in då våra sinnen fungerar normalt under opåverkade förhållanden är "verkligt". Världen är ingen illusion, men det vore helt fel att säga att den existerar precis som våra sinnen presenterar den.
Eh, vad menar du egentligen här? Vi kan med olika hjälpmedel observera sånt som våra sinnen inte kan uppfatta.

Citat:
Hundar ser till exempel i svartvitt. Hela deras värld är färglös. Enligt andra varelsers bild av verkligheten så kan det mycket riktigt finnas andra färger, men det hela blir isåfall en fråga om hur man definierar färg.
Hundar har färgseende, om än sämre än vårat.
Citera
2009-03-17, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drakfisk
Jag trodde att det var ett allmänt vedertaget faktum att det inte finns någon objektiv verklighet

Självklart finns det en objektiv verklighet, men vi uppfattar den olika. Länge så uppfattade människan Jorden som platt, det betyder inte det inte fanns och finns en objektiv sanning om Jordens form.
Citera
2009-03-17, 16:44
Medlem
Drakfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tebo
Eh, vad menar du egentligen här? Vi kan med olika hjälpmedel observera sånt som våra sinnen inte kan uppfatta.

Hundar har färgseende, om än sämre än vårat.

Jag menar bara att om vi rent teoretiskt alla skulle vara färgblinda från födseln, ovetande om färgers existens, så antar jag att tiden som lagts ner på allt färgrelaterat genom historien varit rätt begränsad. Alltså att de våglängderna i spektrat inte direkt prioriterats, på samma sätt som allt utanför människors tunna strimma av intryck från det närmast oändliga spektrat av våglängder inte direkt prioriteras i samma utsträckning som det vi kan "se".

Det visste jag inte, har alltid fått höra att hundar bara ser i gråskala.

Men hur verifierar man med utomstående teknologi att vår bild av verkligheten är korrekt, då alla dessa hjälpmedel är baserade på våra sinnens funktioner?

Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsSparta
Självklart finns det en objektiv verklighet, men vi uppfattar den olika. Länge så uppfattade människan Jorden som platt, det betyder inte det inte fanns och finns en objektiv sanning om Jordens form.

Dåligt formulerat av mig, jag ber om ursäkt. Vad jag menar är bara att om man ser till våra sinnen som skapade av evolutionen för ett speciellt syfte, att återge omgivningen "någotsånär" bra för att säkra vår överlevnad, så kan man aldrig se sina sinnesintryck som objektiv sanning.

Det var för övrigt väldigt länge sen jag postade här, jag har blivit rostig i dessa tankebanor..
Citera
2009-03-17, 18:59
Medlem
followingthesuns avatar
Jag vill bara säga att jag inte har läst hela tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av Reptilia
Har undrat rätt länge på det, finns det någon färg som inte har framställts eller upptäckts? Då menar jag inte nyanser, utan en helt ny färg, såsom röd, grön, blå, gul etc.Vad tror ni?

Jag är ganska övertygad att dom i de högsta "dimensionerna" av verklighet, det vill säga de ställena som är överst i hierarkin i det stället nära-döden upplevare berättar om, har tillgång till absolut alla färger som finns och kan finnas.

Med det sagt, tror jag att vi här i denna existens, här på jorden, har VÄLDIGT få färger att leka med, likaså ljud.

För att citera en rätt känd nära-döden upplevare, Howard Storm:

"Then he called out in a musical tone to the luminous entities who surrounded the great center. Several came and circled around us. During what follows some came and went but normally there were five or six and sometimes as many as eight with us.

I was still crying. One of the first things these marvelous beings did was to ask, all with thought, "Are you afraid of us?"

I told them I wasn't.

They said that they could turn their brilliance down and appear as people, and I told them to stay as they were. They were the most beautiful, the most ...

As an aside, I'm an artist. There are three primary, three secondary, and six tertiary colors in the visible light spectrum. Here, I was seeing a visible light spectrum with at least 80 new primary colors. I was also seeing this brilliance. It's disappointing for me to try and describe, because I can't – I was seeing colors that I had never seen before."

Källa: http://www.near-death.com/experiences/storm02.html

Detta borde besvara de flesta frågor

Peace
Citera
2009-03-17, 21:06
Medlem
TheOrigins avatar
Nu är ju vår förnimmelse av färger en abstrakt och högst subjektiv sak som egentligen inte har något att göra med fotoner och våglängder. Därav kan man anta att det finns ett oändligt antal andra färger potentialt, men de kommer vi knappast få uppleva.
Citera
2009-04-03, 01:11
Medlem
Meeraks avatar
"Finns det oupptäckta färger?"

Haha, påminner mig om min gamla klasskompis som frågade våran
teknik lärare om han kunde ge några exempel på saker som inte har uppfunnits än!
Citera
2009-04-03, 02:30
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meerak
Haha, påminner mig om min gamla klasskompis som frågade våran
teknik lärare om han kunde ge några exempel på saker som inte har uppfunnits än!
Materiereplikatorn, warpmotorn, tänkande maskiner osv. Icke-uppfunna uppfinningar tycks mig något enklare att föreställa sig än icke-upptäckta färger.

Hursomhelst håller jag nog med TheOrigin. Upplevelsen av färg uppstår inte ur fotoner med olika våglängd, utan ur elektrokemiska kopplingsmönster i hjärnbarken - samma typ av mönster som ger upphov till kärlek, självmedvetenhet och drömmar. I fallet färgupplevelse förändras visserligen dessa mönster beroende på vilka våglängder av ljus som träffar vilka punkter på näthinnan. Detta spelar dock ingen roll, ty kopplingsmönstrena bygger inte på digitala mappningar av det elektromagnetiska spektrumet, utan på analoga associationer - associationer vilka inte är statiska utan kan variera och förändras. Genom att ändra sin elektrokemi medelst psykedelia kan man rentav få olika visuella upplevelser av samma våglängd.
Citera
2009-04-03, 02:38
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wellerman
Ljus är elektromagnetiska vågor och ljud är tryckvågor mellan atomerna. Våra sinnen är inställda på att läsa av ett smalt frekvensband i dessa. Tolkningen sitter i huvudet så det finns inget att upptäcka.
Hurvida djuren hade någon speciell tsunamiradar ställer jag mig myyycket tveksam till tills jag sett tydliga bevis som går att repetera.
Trams. Det är i hjärnan vi har mest att upptäcka. Exempelvis vore det ganska fascinerande att ta reda på hur en färgupplevelse uppstår, och därefter på teknisk väg kunna skapa en upplevelse av en helt ny färg - en "oupptäckt" färg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in