2009-04-03, 23:25
Medlem
jag tror det finns många fler färger än vad vi kan se. jag tror att människans ögon inte är tillräckligt utvecklade dock för att att se djupet i luften vem vet kanske syre har en färg. låt oss inte glömma rymden, ingen vet hur stor den är och det kan finnas hur mycket nya möjligheter som helst där ute
Citera
2009-04-04, 11:11
Medlem
Drakfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fost
jag tror det finns många fler färger än vad vi kan se. jag tror att människans ögon inte är tillräckligt utvecklade dock för att att se djupet i luften vem vet kanske syre har en färg. låt oss inte glömma rymden, ingen vet hur stor den är och det kan finnas hur mycket nya möjligheter som helst där ute

Om syre har en färg (molekylerna, antar jag) så måste vi ändå se det som en existerande färg. Detsamma gäller oupptäckta planeter och nebulosor i rymden med mera. Vi kommer se allting i redan existerande färger, eftersom att vi inte kan uppfatta fler våglängder som färg.
Citera
2009-04-04, 12:40
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drakfisk
Om syre har en färg (molekylerna, antar jag) så måste vi ändå se det som en existerande färg. Detsamma gäller oupptäckta planeter och nebulosor i rymden med mera. Vi kommer se allting i redan existerande färger, eftersom att vi inte kan uppfatta fler våglängder som färg.
Precis. Det enda möjliga sättet att upptäcka nya färger bör vara att ändra hjärnans kemi. Det finns inga nya färger att upptäcka "där ute", snarare "där inne".

"Who is the great master who makes the grass green?"
Citera
2009-04-04, 13:02
Medlem
Tebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Precis. Det enda möjliga sättet att upptäcka nya färger bör vara att ändra hjärnans kemi. Det finns inga nya färger att upptäcka "där ute", snarare "där inne".

"Who is the great master who makes the grass green?"
Då skapar man snarare färgupplevelsen än att upptäcka den. Upptäcka innebär ju att färgen redan finns men vi har inte sett den ännu.
Citera
2009-04-04, 13:06
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tebo
Då skapar man snarare färgupplevelsen än att upptäcka den. Upptäcka innebär ju att färgen redan finns men vi har inte sett den ännu.
Indeed so. Snarare kan man säga att man upptäcker det synaptiska mönster som ger upphov till färgupplevelse X, men ja, färgupplevelsen i sig skapar man.
Citera
2009-04-04, 13:10
Medlem
Är det möjligt att en människa ser röd som röd medans en annan människa ser röd som blå?

Man lär sig namnet på en färg på samma sätt som man lär sig ord och förståelsen för dessa. Om man alltid blivit intalad att den där färgen är röd, så kommer man alltid att kalla röd för röd. Personen i fråga ser dock vad vi kallar färgen blå men kallar färgen för röd eftersom han alltid fått höra att det är rött. Förstår ni vad jag menar? Är detta möjligt att människor uppfattar färger på olika sätt?

Ganska svårt att förklara men det skulle vara intressant att få höra vad ni anser. Jag förklarar gärna igen ifall ni inte förstår vad jag menar!
Citera
2009-04-04, 13:16
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av odavidsson
Är det möjligt att en människa ser röd som röd medans en annan människa ser röd som blå?

Man lär sig namnet på en färg på samma sätt som man lär sig ord och förståelsen för dessa. Om man alltid blivit intalad att den där färgen är röd, så kommer man alltid att kalla röd för röd. Personen i fråga ser dock vad vi kallar färgen blå men kallar färgen för röd eftersom han alltid fått höra att det är rött. Förstår ni vad jag menar? Är detta möjligt att människor uppfattar färger på olika sätt?

Ganska svårt att förklara men det skulle vara intressant att få höra vad ni anser. Jag förklarar gärna igen ifall ni inte förstår vad jag menar!
Kartan är inte området. De du talar om uppfattar inte färgerna på olika sätt, de har bara olika ord för dem. Jämför exempelvis "yellow" och "gul".

Att verkligen uppfatta färger olika finner jag osannolikt, då alla människor har samma typ av visuella system.
Citera
2009-04-04, 14:05
Medlem
Citat:
Kartan är inte området. De du talar om uppfattar inte färgerna på olika sätt, de har bara olika ord för dem. Jämför exempelvis "yellow" och "gul".

Att verkligen uppfatta färger olika finner jag osannolikt, då alla människor har samma typ av visuella system.

En färgblind uppfattar inte röd på samma sätt som jag gör. Finns det inta andra typer av "förvridningar" av färguppfattningen som kan vara oupptäckta?
Citera
2009-04-04, 14:08
Medlem
Citat:

Nja, kanske inte "samma", men "liknande" definitivt.

Perceptionen av världen förändras genom ens uppväxt/uppfostran/kultur. Vissa hör vissa ljud på ett sätt, andra hör andra ljud, och vidare andra hör samma ljud på ett annat sätt. Organen förändras till och med genom denna process. När man är liten kategoriserar man ingenting, och ingenting betyder någonting. Allteftersom man kategoriserar verkligheten, desto mer uppfattar man den på ett visst sätt. Där vissa ser en vas ser andra två ansikten i profil.
Citera
2010-04-20, 15:17
Medlem
färger

känner vi till alla färger? tror ni de finns färger vi aldrig har sett ute i universum? svårt att föreställa sig skulle vara svårt och beskriva oxå
Citera
2010-04-20, 15:23
Medlem
Saken är den att människans öga inte kan se väldigt mycket av all strålning som finns. Det synliga ljuset är bara en liten del av det elektromagnetiska spektrum vi upptäckt...

Men precis som med mycket annat tror jag det finns så mycket mer att upptäcka att människan aldrig kommer att lösa och förstå allt...
Citera
2010-04-20, 15:25
Medlem
såg att de fanns tråd... låååås!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här