Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-09-21, 09:03
  #1
Medlem
Hompos avatar
Alliansen har gjort allting rätt. Sverige går bra och framtiden ser ljus ut... OM Alliansen får fortsätta leda Sverige.

Vad tycker ni att de ska fortsätta segertåget med?

Citat:
Enligt en egen vitbok från i måndags är regeringen på väg att infria 90 procent av sina vallöften. Tidningen Riksdag & Departement räknade nyss till 80 procent.

Citat:
På det hela taget genomför dock den borgerliga regeringen ett antal reformer som "med mycket stor sannolikhet" kommer att leda till "en bättre" arbetsmarknad och högre sysselsättning på sikt.

Citat:
Om socialdemokraterna skulle komma tillbaka till makten efter nästa val skulle de ha ett guldläge om de utnyttjade det rätt, det vill säga om de kan avstå från alltför stora återställare. De skulle då kunna dra fördel av att den borgerliga regeringen fått arbetsmarknaden att fungera bättre ungefär som Blair drog nytta av Thatchers reformer som bara ändrades marginellt.

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_17130027.asp
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_17130506.asp
Citera
2007-09-21, 09:26
  #2
Medlem
ormbitens avatar
[quote=Hompo]Alliansen har gjort allting rätt. Sverige går bra och framtiden ser ljus ut... OM Alliansen får fortsätta leda Sverige.

Vad tycker ni att de ska fortsätta segertåget med? QUOTE









Jag är hyfsat nöjd med alliansens arbete men för att jag ska bli supernöjd så tycker jag att dom borde se till att sänka det "TOTALA" skattetrycket i landet & inte bara omfördela skatterna...

Men det är väl omöjligt, landet är väl tvunget att ha ett av dom högsta skattetrycken i världen...

Sedan borde dom kunna fixa till det lite bättre för pensionärerna, det är nog inte lätt att leva på 5000kr i månaden som en del pensionärer gör...

.
Citera
2007-09-21, 09:35
  #3
Medlem
Grundpension är 7300:- före skatt. De har sedan rätt till bostadstillägg som täcker 93 procent av hyran upp till 5000:- per månad. Men nej, det är inte speciellt fett det heller.
Citera
2007-09-21, 09:37
  #4
Medlem
Ja, jag tycker också att den tillfälliga regeringen gör allt rätt, med den politik som de för så kommer det efter nästa val dröja minst 12 år till innan de får makten igen.
Citera
2007-09-21, 09:41
  #5
Medlem
Hompos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashboy
Ja, jag tycker också att den tillfälliga regeringen gör allt rätt, med den politik som de för så kommer det efter nästa val dröja minst 12 år till innan de får makten igen.

Ja, tyvärr är det så. Sosse-packet kommer få det alldeles för enkelt och Svensson kommer inte förstå vem som lade grunden för framgången. Precis som tidigare alltså.
Citera
2007-09-21, 09:43
  #6
Medlem
Hompos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashboy
Grundpension är 7300:- före skatt. De har sedan rätt till bostadstillägg som täcker 93 procent av hyran upp till 5000:- per månad. Men nej, det är inte speciellt fett det heller.

Tja, Det är väl kanske lite lite. Men det som behövs är ju en 100 procentig ombyggnad av dagens pensionssystem. Vi får väl antagligen acceptera någon form av övergångsperiod men efter ca 10-20 år skulle vi väl kunna ha städat upp dettat S-misslyckande också?
Citera
2007-09-21, 09:47
  #7
Medlem
WerteXs avatar
Hur du kan vinkla detta, så att du kan slutsumera att alliansen gör allt rätt förstår jag inte... men å andra sidan är man ju bara en studerande ..
Citera
2007-09-21, 09:50
  #8
Medlem
Härnäst tycker jag de ska infria den del av Bankerydsöverenskommelsen som de helt har ignorerat, dvs att göra det lättare att starta företag, rensa upp i regeldjungeln och framför allt göra det mer lönsamt att vara företagare. Ingångssteget är ju att starta en enskild firma, men det är precis lika krångligt som det alltid varit (krångligare t.o.m. eftersom alla fr.o.m. taxeringsår 2008 måste göra bokslut, det behövdes inte tidigare om man tjänade under ett visst belopp) och precis lika dyrt. Staten håvar fortfarande in 60% i skatt och avgifter. Enmansföretagare som inte tar ut lön utan lever på överskottet har inte fått del av jobbavdraget. Därmed har alliansen i praktiken höjt tröskeln för att våga gå från en anställning till att starta eget, för vem vill släppa en trygg lön när skatten nu har sänkts så pass för att istället ge sig in på ett vingligt projekt där skatte- och avgiftsnivåerna ligger kvar på Göran Persson-nivå?

Jag vet att det är opinionsmässigt impopulärt att underlätta för "dom där jävla företagarsvinen", men jag tycker de ska släppa sargen och se till vad som är bra för Sverige.
Citera
2007-09-21, 09:54
  #9
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Härnäst tycker jag de ska infria den del av Bankerydsöverenskommelsen som de helt har ignorerat, dvs att göra det lättare att starta företag, rensa upp i regeldjungeln och framför allt göra det mer lönsamt att vara företagare. Ingångssteget är ju att starta en enskild firma, men det är precis lika krångligt som det alltid varit (krångligare t.o.m. eftersom alla fr.o.m. taxeringsår 2008 måste göra bokslut, det behövdes inte tidigare om man tjänade under ett visst belopp) och precis lika dyrt. Staten håvar fortfarande in 60% i skatt och avgifter. Enmansföretagare som inte tar ut lön utan lever på överskottet har inte fått del av jobbavdraget. Därmed har alliansen i praktiken höjt tröskeln för att våga gå från en anställning till att starta eget, för vem vill släppa en trygg lön när skatten nu har sänkts så pass för att istället ge sig in på ett vingligt projekt där skatte- och avgiftsnivåerna ligger kvar på Göran Persson-nivå?

Jag vet att det är opinionsmässigt impopulärt att underlätta för "dom där jävla företagarsvinen", men jag tycker de ska släppa sargen och se till vad som är bra för Sverige.

Helt enligt vad jag skulle vilja se!
Citera
2007-09-21, 09:58
  #10
Medlem
CoolTrasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hompo
Ja, tyvärr är det så. Sosse-packet kommer få det alldeles för enkelt och Svensson kommer inte förstå vem som lade grunden för framgången. Precis som tidigare alltså.
Tyvärr är det så att "Svensson" glömmer ganska fort...Bildts regering 1991-1994 gjorde ju ett helt fantastiskt jobb...lika f-n vann såsse-packet valet 1994..
Citera
2007-09-21, 10:00
  #11
Medlem
Hompos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WerteX
Hur du kan vinkla detta, så att du kan slutsumera att alliansen gör allt rätt förstår jag inte... men å andra sidan är man ju bara en studerande ..

Läste du länkarna jag skickade med?

Någonstans mellan 80-90% av vallöften infriade. De skapar förbättringar som kommer gynna Sverige på lång sikt, osv.
Citera
2007-09-21, 10:12
  #12
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Härnäst tycker jag de ska infria den del av Bankerydsöverenskommelsen som de helt har ignorerat, dvs att göra det lättare att starta företag, rensa upp i regeldjungeln och framför allt göra det mer lönsamt att vara företagare. Ingångssteget är ju att starta en enskild firma, men det är precis lika krångligt som det alltid varit (krångligare t.o.m. eftersom alla fr.o.m. taxeringsår 2008 måste göra bokslut, det behövdes inte tidigare om man tjänade under ett visst belopp) och precis lika dyrt. Staten håvar fortfarande in 60% i skatt och avgifter. Enmansföretagare som inte tar ut lön utan lever på överskottet har inte fått del av jobbavdraget. Därmed har alliansen i praktiken höjt tröskeln för att våga gå från en anställning till att starta eget, för vem vill släppa en trygg lön när skatten nu har sänkts så pass för att istället ge sig in på ett vingligt projekt där skatte- och avgiftsnivåerna ligger kvar på Göran Persson-nivå?

Jag vet att det är opinionsmässigt impopulärt att underlätta för "dom där jävla företagarsvinen", men jag tycker de ska släppa sargen och se till vad som är bra för Sverige.


Där håller jag med dig.

Jag har själv drivit företag sedan 96 & egentligen så känns det varken svårare eller lättare idag...Same shit different days, som man brukar säga...


.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback