• 2
  • 3
2007-09-26, 09:48
Medlem
desreichesmachts avatar
Vadå "betraktas som självmord"? Om definitionen av självmord är så stelbent får vi väl helt enkelt ändra den när vi uppfinner teleportation? Ibland blir jag så trött på filosofiforum...
Citera
2007-09-26, 10:37
Medlem
Rosenrots avatar
Tycker det känns som en dum fundering i princip, kvittar om det är du eller en kopia som kommer ut på andra sidan eftersom den kommer ha exakt samma minnen utseende etc och ingen kan nånsin kunna avgöra så jag skulle vilja säga att det är alltid du som kommer ut på andra sidan.
Citera
2007-09-27, 22:56
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av desreichesmacht
Vadå "betraktas som självmord"? Om definitionen av självmord är så stelbent får vi väl helt enkelt ändra den när vi uppfinner teleportation? Ibland blir jag så trött på filosofiforum...

Men sätt dig in i situationen? Om du ser en kopia av dig själv bildas och ögonblicket efter känner du att du börjar förintas, är då inte teleportation då samma sak som självmord? Har du ingen kontakt med din perfekta kopia som skapas, är det ju en klon. Hur skiljer man på en klon och en teleportationskopia? Mitt svar är att man måste vid något ögonblick få existera på båda platserna samtidigt och det är först i detta ögonblick du kan släcka ner ena halvan av de två som i detta ögonblick är du. Finns inte detta korta ögonblick av existens på två platser, två kroppar samtidigt så dör du ju?

Jag tycker den här frågan är jävligt komplicerad.
Citera
2007-09-27, 23:18
Medlem
Reoshis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Men sätt dig in i situationen? Om du ser en kopia av dig själv bildas och ögonblicket efter känner du att du börjar förintas, är då inte teleportation då samma sak som självmord? Har du ingen kontakt med din perfekta kopia som skapas, är det ju en klon. Hur skiljer man på en klon och en teleportationskopia? Mitt svar är att man måste vid något ögonblick få existera på båda platserna samtidigt och det är först i detta ögonblick du kan släcka ner ena halvan av de två som i detta ögonblick är du. Finns inte detta korta ögonblick av existens på två platser, två kroppar samtidigt så dör du ju?

Det som gör det komplicerat tror jag är just att det är en "omöjlig" fråga.. Jag tror inte 'man' vid något ögonblick existerar på båda platserna. Pratar du om att skapa en klon så kommer orginalet som går in i "teleportören" eller kloningmaskinen som jag skulle kalla det då kommer fortsätta att vara just dig. Samtidigt som klonen kommer vara just dig vid tillfället du klonades. Efter det kommer den utvecklas precis som du skulle göra ifall du helt plötsligt gick in i en teleport, och sedan såg tillbaks på dig själv (din frågeställning right?). Ser du tillbaks på dig själv är du med andra ord en klon och kommer ha exakt identisk personlighet/minne etcetc. Men från och med teleportering/klonings ögonblicket utvecklas annorlunda..
Svårt att förklara, men du skulle fortfarade vara du, med en klon helt enkelt. Precis som klonen skulle se sig själv lika mycket som dig, med en klon.
Ehm, lite luddigt kanske.. Men iaf, jag uppfattar det som att en teleport skulle plocka ner dig och bygga upp dig, och att du inte skulle fungera under den processes. Dvs inte kunna se dig själv plockas isär.

Ehm, svarade jag på något nu?
Citera
2007-09-28, 00:10
Medlem
Paparobos avatar
Precis som i filmen "The Pestige". !! Fast jag tror inte det funkar så. (om det skulle funka)
Citera
2007-09-28, 20:55
Medlem
ibumetins avatar
jag upplever som om jag vaknar upp varje dag. men mina anhöriga har säkert varit med om att jag dött.
jag lever ju vidare i mitt liv o i tron av att jag aldrig dött. konstant hela tiden skapas ett nytt, hmmm va ska vi kalla det. ett nytt liv elelr universum, dimension kanske e bättre. finns tusen triljoner olika kombinationer varje dag som blir till helt olika öden
Citera
2007-09-28, 21:33
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Har funderat på det här med teleportation. Om man teleporterar sig - bör då inte ens medvetande för åtminstonde en kort stund existera på båda platser samtidigt för att det hela inte ska betraktas som självmord? Om jag förintas, sönderdelas eller hur man ska uttrycka sig på en plats och sedan återskapas på en annan plats, är det då verkligen JAG som är där? Det är ju i praktiken en klon av mig. Jag har ju upphört att existera?
Snack. Du blir ingen klon av dig själv. En teleportmaskin fungerar som så att den delar ner dina atomer och återkonstruerar dom på ett annat ställe - det är alltså inga "nya" atomer eller en klon av dig, det är du fast du har brutits ner och återbyggts. Så enkelt är det. Svaret på din fråga är ett bestämt nej.

Däremot kan det diskuteras hur säkert det är att teleportera sig om vi förutsätter att människan någonsin lyckas skapa en fullt fungerande teleportmaskin. Vissa molekyler kanske inte riktigt hamnar på rätt ställe, viss energi kanske extraheras åt ett annat håll osv. Svaret på dessa frågor blir givetvis att vi inte kan veta förräns vi kan testa de olika teleportationsmöjligheterna.

edit: Angående kloning så är det en fråga som är mycket intressantare. Det fanns någon film där bovarna klonade sig så fort dom dog och på så sätt kunde fortsätta jaga efter hjälten i filmen. Tror det var någon actionrulle med Schwarzenegger. Det där fick mig att tänka efter - varje klon som dör är ju fortfarande en levande människa som dör? Att den ersätts av en exakt likadan klon är ju inte samma sak som att leva vidare, utan att dö och ersättas av en kopia vilket är långt ifrån samma sak.

Offtopic. Starta gärna en ny tråd om detta.
Citera
2007-09-28, 21:59
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
Snack. Du blir ingen klon av dig själv. En teleportmaskin fungerar som så att den delar ner dina atomer och återkonstruerar dom på ett annat ställe - det är alltså inga "nya" atomer eller en klon av dig, det är du fast du har brutits ner och återbyggts. Så enkelt är det. Svaret på din fråga är ett bestämt nej.

Däremot kan det diskuteras hur säkert det är att teleportera sig om vi förutsätter att människan någonsin lyckas skapa en fullt fungerande teleportmaskin. Vissa molekyler kanske inte riktigt hamnar på rätt ställe, viss energi kanske extraheras åt ett annat håll osv. Svaret på dessa frågor blir givetvis att vi inte kan veta förräns vi kan testa de olika teleportationsmöjligheterna.

edit: Angående kloning så är det en fråga som är mycket intressantare. Det fanns någon film där bovarna klonade sig så fort dom dog och på så sätt kunde fortsätta jaga efter hjälten i filmen. Tror det var någon actionrulle med Schwarzenegger. Det där fick mig att tänka efter - varje klon som dör är ju fortfarande en levande människa som dör? Att den ersätts av en exakt likadan klon är ju inte samma sak som att leva vidare, utan att dö och ersättas av en kopia vilket är långt ifrån samma sak.

Offtopic. Starta gärna en ny tråd om detta.

Offtopic: The prestige tar upp dilemmat med kloning/teleportation på sättet du nämner. Klart sevärd.

http://www.imdb.com/title/tt0482571/
Citera
2007-09-28, 22:06
Medlem
gullgubbens avatar
Vi tänker oss att någon blir klonad.

Originalmänniskan lär uppleva att han står och blir avläst av några sensorer, för att sedan se hur en kopia av sig själv formas i ett stort glasrör.

Kopian minns att han gick till doktorn, stog och blev avläst och nu står han här i ett stort glasrör.

Vem är egentligen den riktiga versionen? Båda naturligtvis, men originalpersonens medvetande, "själen" om man så vill, är kvar i den kroppen. Ta exemplet att man klonar någon utan att personen vet om det, och sedan dödar klonen. Det skulle inte påverka oss ett dugg. Ponera istället att du blir klonad i hemlighet, och sedan dödad. Det ger exakt samma effekt som att bara bli dödad.
Citera
2007-09-29, 00:02
Medlem
desreichesmachts avatar
Citat:

Nu är inte jag doktor i medicin men det lär ju vara samma sak som att blunda eller i alla fall vara medvetslös en liten stund, inget dramatiskt. Nervcellerna på ens nya ställe kommer återskapas som de var precis innan man "förintades" och vet ingenting om att ha varit på två ställen samtidigt.
Citera
2010-08-16, 01:01
Medlem
Bästa videon: http://www.youtube.com/watch?v=pdxucpPq6Lc
Tar upp typ alla frågor ni ställer
Citera
2010-08-16, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reoshi
låter som The illusionist lr vad filmen hette
The prestige. Väldigt underhållande film!!

edit: märkte att jag var jätte seg
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in