Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Har funderat på det här med teleportation. Om man teleporterar sig - bör då inte ens medvetande för åtminstonde en kort stund existera på båda platser samtidigt för att det hela inte ska betraktas som självmord? Om jag förintas, sönderdelas eller hur man ska uttrycka sig på en plats och sedan återskapas på en annan plats, är det då verkligen JAG som är där? Det är ju i praktiken en klon av mig. Jag har ju upphört att existera?
Snack. Du blir ingen klon av dig själv. En teleportmaskin fungerar som så att den delar ner dina atomer och återkonstruerar dom på ett annat ställe - det är alltså inga "nya" atomer eller en klon av dig, det är du fast du har brutits ner och återbyggts. Så enkelt är det. Svaret på din fråga är ett bestämt
nej.
Däremot kan det diskuteras hur säkert det är att teleportera sig om vi förutsätter att människan någonsin lyckas skapa en fullt fungerande teleportmaskin. Vissa molekyler kanske inte riktigt hamnar på rätt ställe, viss energi kanske extraheras åt ett annat håll osv. Svaret på dessa frågor blir givetvis att vi inte kan veta förräns vi kan testa de olika teleportationsmöjligheterna.
edit: Angående kloning så är det en fråga som är
mycket intressantare. Det fanns någon film där bovarna klonade sig så fort dom dog och på så sätt kunde fortsätta jaga efter hjälten i filmen. Tror det var någon actionrulle med Schwarzenegger. Det där fick mig att tänka efter - varje klon som dör är ju fortfarande en levande människa som dör? Att den ersätts av en exakt likadan klon är ju inte samma sak som att leva vidare, utan att dö och ersättas av en kopia vilket är långt ifrån samma sak.
Offtopic. Starta gärna en ny tråd om detta.