2007-09-20, 20:55
Medlem
Ni som vill teleportera er. Se till att inte en fluga kommer in i samma teleportör när ni är där. Fråga fysikern Seth Brundle.....
Citera
2007-09-20, 21:30
Medlem
Dan-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frazze77
Kan man teleportera kroppen så borde ju medvetandet oXå bli D?
Alltså medvetandet flyttas samtidigt som kroppen.
Det beror ju på vad man menar med teleportering, om man bryter ned kroppen i mindre beståndsdelar så finns det ju inga garantier för att det är samma person som kommer fram, atomer är bara atomer och ingenting annat och har ingenting med ditt medvetande att göra.
Men om vi däremot lär oss att utnyttja hål i rymden, om det nu finns något sådant, så är det däremot med största sannolikhet samma person som kommer fram.
Citera
2007-09-20, 21:49
Medlem
Lolipops avatar
Har också funderat på det här, men har hitills inte kommit fram till något :9

Kan varmt rekomendera filmen The Prestige föresten, vilken jag antar Reoshi syftar på
Citera
2007-09-20, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dan-Banan
Det beror ju på vad man menar med teleportering, om man bryter ned kroppen i mindre beståndsdelar så finns det ju inga garantier för att det är samma person som kommer fram, atomer är bara atomer och ingenting annat och har ingenting med ditt medvetande att göra.
Men om vi däremot lär oss att utnyttja hål i rymden, om det nu finns något sådant, så är det däremot med största sannolikhet samma person som kommer fram.

Aldrig hört utrycket:
-Free your mind and your ass will follow..

Nä, men om medvetandet består av atomer så delas de ju upp? för att sättas tebax (på samma plats) precis som resten av kroppen, om det nån gång blir verklighet.
Citera
2007-09-21, 10:50
Medlem
Lösningen på problemet torde vara att överföra all hjärnaktivitet till en dator, utföra kopieringen av kroppen, förstöra originalet och återskapa kopian på en annan plats med direktuppkoppling till "hjärndatorn". Tänk er att man utvidgar hjärnan med hjälp av en dator, och sedan abrupt avbryter all aktivitet i originaldelarna.

Med denna teknik skulle inga dubbla "jag" uppstå.
Citera
2007-09-21, 12:15
Medlem
r0cc0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Har funderat på det här med teleportation. Om man teleporterar sig - bör då inte ens medvetande för åtminstonde en kort stund existera på båda platser samtidigt för att det hela inte ska betraktas som självmord? Om jag förintas, sönderdelas eller hur man ska uttrycka sig på en plats och sedan återskapas på en annan plats, är det då verkligen JAG som är där? Det är ju i praktiken en klon av mig. Jag har ju upphört att existera?

Håller med till 100%
Om man uppfann en teleporter där man upplöses när man går in och sätts samman när man kommer ut.

Så skulle jag personligen anse att den som går in begår självmord.
inte för att det påverkar den som kommer ut på något sätt, men iaf :P
Citera
2007-09-24, 00:21
Medlem
browneyes avatar
Gick ju någon film i lördags kväll om två killar som lyckas bygga något liknande. Allt blev helt stört till slut, deras kloner hade tagit över deras liv så dom fick sticka utomlands. Låter som en skitfilm men den var oerhört välgjord och jäkligt svår att begripa...
Citera
2007-09-24, 00:43
Medlem
Det är väl antagligen på grund av filmen som OP kom i dessa tankar ?

I vilket fall som helst borde det ju återskapas en exakt kopia men helt utan minnen o dyl. Det om jag antar att "själen" existerar som något obereonde av kroppen.
Citera
2007-09-24, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qubisteis
I vilket fall som helst borde det ju återskapas en exakt kopia men helt utan minnen o dyl. Det om jag antar att "själen" existerar som något obereonde av kroppen.

Se http://flashback.info/showthread.php?t=547012 för vidare spekulationer kring själens förhållande till människan.
Citera
2007-09-25, 10:57
Medlem
Mankishs avatar
För att teleportera så måste väl alla partiklar FLYTTAS, och inte återskapas.
Återskapas partiklarna och det gamla förstörs, så kommer ju en exakt kopia av sig själv ut med samma minnen, beteenden osv, men man dör väl själv?
Däremot om man flyttas, så behåller man medvetandet.

Nu om man har en själ, vilket jag inte vet om man har eller inte. Så kan det vara så att den söker sig tillbaka till kroppen.
Citera
2007-09-25, 23:21
Medlem
Nefuss avatar
Jag har haft samma tanke flera gånger, och kom fram till att eftersom jag är ateist, så existerar vi inte på det sättet vi tror eftersom allt i vår kropp bytas ut efter hand.
Citera
2007-09-26, 01:48
Medlem
Ssjoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Har funderat på det här med teleportation. Om man teleporterar sig - bör då inte ens medvetande för åtminstonde en kort stund existera på båda platser samtidigt för att det hela inte ska betraktas som självmord? Om jag förintas, sönderdelas eller hur man ska uttrycka sig på en plats och sedan återskapas på en annan plats, är det då verkligen JAG som är där? Det är ju i praktiken en klon av mig. Jag har ju upphört att existera?

Samma resonemang går ju att använda på många andra saker som kanske inte involverar något så avancerat som teleportering.

Tex djup koma eller medvetslöshet - visst det förekommer viss hjärnaktivitet men jag skulle inte kalla det hela för medvetande. (Därmed så kan man anse att du "inte existerar" under en tidsperiod även här)

Min lösning på din frågeställning är att "insikten" att jaget eller identiteten finns och är kontinuerlig genom tiden är en illusion skapad av oss själva av psykologiska anledningar.

Rent filosofiskt ser jag inget hinder för att du skulle kunna klonas och existera på två ställen samtidigt. Uppenbarligen skulle din omgivning inte vara likadan och därmed skulle dina två "kloner" inte agera exakt likadant eller dyl. och deras uppelvese av världen kommer vara skiljd.

Vem är då du av dessa två kloner? -Ingen i den bemärkelse som man intutivt föreställer sig för "du" finns inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in