Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-02-28, 15:00
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gonsa
Har problem med att färsen inte blir så saftig, vad gör jag för fel?

Ska man ha ett tunnt lager med färs runt hela formen? Ska man ha en massa kol i färsen?

Ja, hur får man själva färsen lite saftigare? Lite sirap kanske?
Förmodligen har du för lite vätska i. Det skall som bekant vara så pass med mjölk eller mjölk/grädde att smeten är som trögflytande lava.

För att ytterligare förstärka porösheten så kan du ha i kokt ris eller havreflingor (ej kokta!). Även ströbröd gör smeten porösare men den bör då blötläggas i mjölk. Potatismjöl gör det hela fastare!

~Paul~
Citera
2012-02-28, 15:09
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Förmodligen har du för lite vätska i. Det skall som bekant vara så pass med mjölk eller mjölk/grädde att smeten är som trögflytande lava.

För att ytterligare förstärka porösheten så kan du ha i kokt ris eller havreflingor (ej kokta!). Även ströbröd gör smeten porösare men den bör då blötläggas i mjölk. Potatismjöl gör det hela fastare!

~Paul~
Jag har alltid kokt potatis i min färs (ungarna tyckte det var äckligt med ris i färsen när de var små, så jag bytte med stor framgång till kall, kokt, gaffelmosad potatis), och den blir hur saftig som helst. Precis som du säger dock, så skall smeten vara väldigt lös, och lika viktigt är att man använder finmald färs. Alltså inte den där grovmalda skiten som vissa butiker envisas med att sälja. Slutligen, så skall man naturligtvis använda sig av blandfärs, och inte av snustorr nötfärs.
Citera
2012-02-28, 15:21
Medlem
dePauls avatar
Du har så rätt. Glömde nämna potatisen!

Jag kör ofta dessutom på ister i smeten. Man får dock inte överdriva eftersom det gärna blir för fett. Om man vill så kan man köra på rökt ister .

~Paul~
Citera
2014-06-13, 10:37
Medlem
Californias avatar
Nu tror jag faen vi drar fart i tråden igen!

Nu vill jag höra om era värsta kålpuddingar!
Citera
2014-06-16, 08:56
Medlem
nonentityno1s avatar
Jag blandar alltid i mjukstekt gul lök i färsen, det passar min mun

Ang riset så torde det vara en budgetsak, vet att juggarna blandar ris i sina Sarma (deras variant på dolmar)
Brukar även göra en variant där man slipper ugnen. Kubad vitkål steks i stekgryta utan sirap, när kålen börjar bli fin drar jag i köttfärs och lök. När färsen är klar så häller jag på vatten upp till ca hälften, köttbuljong efter behag och givetvis peppar. Puttra under lock i 20 - 25 min och avslutar med en burk majs.
Serveras med potatis och lingon
Senast redigerad av nonentityno1 2014-06-16 kl. 09:08.
Citera
2014-06-16, 18:18
Medlem
klybans avatar
Jag kör 2 typer av kålpudding, där jag har ris i botten på den ena och den andra inte.
Citera
2016-05-18, 08:18
Medlem
Bumpar tråden lite.

Är det någon som har tips på vad man kan ersätta kålen med i kålpudding om man inte äter kål? Jag följer FODMAP-dieten och försöker därför undvika kål i all form.
Citera
2016-05-18, 09:40
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cealus
Bumpar tråden lite.

Är det någon som har tips på vad man kan ersätta kålen med i kålpudding om man inte äter kål? Jag följer FODMAP-dieten och försöker därför undvika kål i all form.

Enligt den här sidan: http://kurera.se/har-ar-maten-du-ska-valja-och-undvika-vid-ibs/, är inte grönkål ett problem vid IBS. Som plan B, skulle jag välja mangold.
Citera
2016-05-18, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Enligt den här sidan: http://kurera.se/har-ar-maten-du-ska-valja-och-undvika-vid-ibs/, är inte grönkål ett problem vid IBS. Som plan B, skulle jag välja mangold.

Tack för tipset!

Grönkål är ju dessutom en av de mest näringsrika grönsakerna så det skulle vara kanon om det fungerade som ersättning. Får ta och testa detta.
Citera
2016-08-13, 23:21
Medlem
Är det någon som provat att göra olika lager.

Tänkte mig skivad potatis varvat med vitkål och köttfärsen.
Sen mycket grädde i.

Vad tror ni om detta?
Citera
2016-08-14, 00:10
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsigt
Är det någon som provat att göra olika lager.

Tänkte mig skivad potatis varvat med vitkål och köttfärsen.
Sen mycket grädde i.

Vad tror ni om detta?

Normalt sett så blir det ju kål i botten och sen köttfärs+ris och kål på toppen om jag vill göra det i lager. Slänger du ett lager kål i mitten så blir det lite tätt anar jag, så då får du hälla grädden i omgångar. Så du får grädde på bägge sidor om "tätskiktet".

Men varför chansa, receptet är ju gott som det är och serverat med lingon så kan livet inte bli mycket bättre. Däremot kan havregryn vara nåt att använda tillsammans med riset.
Citera
2021-01-21, 12:32
Medlem
Scalpings avatar
Tänkte ge mig på en kålpudding i helgen. Aldrig varit nån favorit direkt, men blev sugen efter att ha sett Mannerströms https://www.youtube.com/watch?v=wPdzsvsoDow

Jag tänkte göra ungefär som han, men med vitkål och lök tänkte jag och sen sirap istället för råsocker. Han ratar riset vilket jag kan förstå, så jag avstår det också. Tar lite kokt potatis och ströbröd och ägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in