Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-09-20, 09:22
  #1
Medlem
Ja, jag erkänner. Jag såg Uppdrag granskning igår. Det var rätt komiskt, speciellt de ögonblick två muppar från moderaterna gör bort sig (läs kommunalråd hämtar en grön post-it-lapp med en lagparagraf som inte stämmer med SkL som denne dessutom hänvisar till) och den andre ryggradslösa kvinnan som inte kan säga att hela Täby-affären var baserad på buffel och båg (stå upp för dig själv människa!). Affären var inte ratifierad av de andra allianspartierna, utan moderaterna säljer av en kommunal gymnasieskola för en struntsumma (9 miljoner "för inventarier" -- när skolans värde uppgår enligt annan initierad moderat till åtminstonde 35-40 miljoner. Sedan att detta dessutom skett bakom ryggen på elever och lärare är ju bara det rätt "lustigt"...

Kvinnan fortsätter vara lustig när hon påstår att östmalmseleverna söker sig till gymnasieskolor i förorten för att sedan komma med fnoskler om att "det spelar ingen roll om skolan är privat eller kommersiell bara den är bra".

Nog för att Uppdrag granskning har ett öppet bias och att de granskade människorna kanske inte representerar den generella åsikten på högerkanten om hur skolan ska formas. Filippa Reinfeldt var i varje fall inte intresserad av att lämna kommentarer (har hon ens koll?). Den moderat de talade med om kommunala skolors marknadsvärde är jag övertygad om skulle kunna ge en intressant infallsvinkell.

Det jag ser som problematiskt är hur kommersiell vinst och "utbildningsvinst" ska förenas. När företagen driver skolor för att få överskott på skolpeng, är det inte då att försumma elevernas egna resurser för att själva ha hittat ett legitimt sätt att tvätta skattebetalarnas pengar? Vi kan ju tänka oss hur det kommer se ut i knappa tider, då företagen måste ta av sina egna vinster till skolans förnöd -- kommer detta ens ske?

Ja, inte vet jag, men jag tycker i varje fall att det finns uppenbara nackdelar med att privatisera utbildningsväsendet á McDonalds-modell med utländsk kapital och annat fjanteri. Utbildning är otroligt viktigt, och de experiment vi gör idag kommer ge förödande effekter i framtiden.
Citera
2007-09-20, 09:43
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilsL
Det jag ser som problematiskt är hur kommersiell vinst och "utbildningsvinst" ska förenas. När företagen driver skolor för att få överskott på skolpeng, är det inte då att försumma elevernas egna resurser för att själva ha hittat ett legitimt sätt att tvätta skattebetalarnas pengar? Vi kan ju tänka oss hur det kommer se ut i knappa tider, då företagen måste ta av sina egna vinster till skolans förnöd -- kommer detta ens ske?
Jag ser snarare ett större problem i att man slösar skattebetalarnas pengar på de kommunala skolorna, när friskolor klarar att gå runt på mindre. Att man sedan skjuter till extra pengar till de kommunala skolorna (för nej, de klarar ofta inte ens att gå runt på skolpengen, än mindre få något över) är det väl inget annat än att elda upp invånarnas pengar?
Jag ser det snarare som att det är i knappa tider som eleverna kan kräva som mest, då det svider som mest om de röstar med fötterna då. Självklart spelar detta ingen roll så länge det inte är friskolor de lämnar, för den kommunala skolan klarar sig ju även om den så skulle ha tre elever totalt.
Citera
2007-09-20, 10:12
  #3
Medlem
JemyMs avatar
Förmågan att kunna sträva mot samhällsuppbyggande lösningar kräver en social erfarenhet i en miljö där oliktänkande människor ur skiljda samhällsgrupper möts. Skolan bör vara en sådan miljö. Jag är övertygad om att människor ur friskolor och religiösa skolor inte får bemöta den verklighet de lever i, utan förleds i en indoktrinerad illusion av världen och tafatt förståelse för människans komplexa natur. Vad spelar det för roll ifall bokkunskapen är hög ifall man inte samtidigt får de erfarenheter som krävs för att använda den för positiva ändamål? Vår demokrati, trygghet och frihet bygger på en väl fungerande skola för alla. Varje nerskärelse av den skolan är på sikt ett slag mot vår demokrati och föder seggregering, isolering, intolerans och konflikter som vi inte behöver.
Citera
2007-09-20, 10:49
  #4
Medlem
Krösus Sorks avatar
Jag är själv uppvuxen i Täby och gick på Tibbles systerskola Åva gymnasium (som fortfarande är kommunal), dessa skolor hade (kanske fortfarande har) ett mycket nära samarbete och jag har därmed läst vissa utvalda kurser på Tibble.
Det jag kan säga är att maken till flumskola får man leta efter, man ansågs som en riktigt ambitiös elev om man gjorde sina läxor. Det räckte i stort sett med att dyka upp på lektionerna så var man garanterad ett VG på kursen.

Vad jag försöker säga är att det knappast kan bli sämre och jag hoppas verkligen att de privata aktörerna kan styra upp skolan.

Jag vill också ta upp en annan skola i Täby, nämligen Bergtorpsskolan (en årskurs 6-9 skola), när jag gick i låg- och mellan-stadiet ansågs Bergtorpsskolan vara en ganska usel skola. Alla som orkade bry sig sökte sig till andra skolor när det var dags att välja högstadium. Den privatiserades för ett antal år sedan och skolan har helt plötsligt fått ett bra rykte och håvar in utmärkelse efter utmärkelse. Även i detta fall kan noteras att elever och lärare var emot privatiseringen...
Citera
2007-09-20, 10:57
  #5
Medlem
TTKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilsL
Det jag ser som problematiskt är hur kommersiell vinst och "utbildningsvinst" ska förenas. När företagen driver skolor för att få överskott på skolpeng, är det inte då att försumma elevernas egna resurser...

Nu har jag inte hängt med i hur regleringen gått till sedan jag slutade gymnasiet men när jag var i den åldern så fanns det inget tvång för kommuner att att finansiera de kommunala skolorna med samma mängd pengar som de var tvungna att betala till utomstående utbildare (friskolor eller andra kommuner). Det ledde i flera fall till att kommuner gav väldigt måttligt med pengar till sina egna skolor och använda "resten" till att stoppa i andra hål i kommunbudgeten. Så den hemska "vinst" du pratar om har i praktiken tagits ut av kommunen tidigare (vilket lett till sämre kvalité, sämre rykte och elevflykt vad gäller den kommunala skolan). Såklart drev också kommunerna opinion mot friskolor och rätten att välja andra kommuners kommunala skolor eftersom det betyder att eleven tar hela skolpengen med sig. En av de största fördelarna med friskolor, som jag ser det, är att de i egenskap av enskilda juridiska personer är mycket enklare att granska än om de bara är en del av den kommunala förvaltningen.

Du pratar om skräckscenarier med experiment vad gäller elever och så vidare, men det system vi haft och har är långtifrån perfekt. Elever kan glida igenom ett kommunalt gymnasium och efter tre år sakna betyg i svenska, engelska och matte. Det är det största problemet med gymnasieskolan som jag ser det. Att man sen försöker sopa den problematiken under mattan genom att demonisera friskolor är, som jag ser det, bara politik.
Citera
2007-09-20, 11:11
  #6
Medlem
Friskolor, Ha, förutom de där det finns en utbildningsideologi i bakgrunden, Waldorf å sånt, är bara ett sätt för smarta "entreprenörer" att fylla fickorna med skattepengar. Har för flera år sen sett hur Stockholms friskolor inte hade nån lust att vara med i enkäter om hur mycket droger eleverna använder. (Nåt att dölja? Kanske). Likaså att det är betygsinflation, har till och med läst ett flertal gånger att lärare förbjudits att sätta IG, (dålig reklam). heder åt Major Björklund som tydligen vill ha hårdare koll av det här. han tycks vara en av de få borgerliga politiker som inte är komplett idiot och en testuggande papegoja. (Staten ska inte driva företag, bättre att Putin eller nån närstående oligark äger telenätet. Känns de "logiska" resonemangerna igen? )
Citera
2007-09-20, 11:30
  #7
Medlem
TTKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knallhatten
Likaså att det är betygsinflation,

De anklagelserna dog väl ut ganska snabbt när friskoleeleverna fick högre poäng på högskoleprovet också? Alltså bevisades det väl ganska effektivt att friskoleelevrna presterar bättre och förtjänar bättre betyg - inte att friskolelärarna gav bättre betyg bara för att det råkar vara en friskola.

Citat:
har till och med läst ett flertal gånger att lärare förbjudits att sätta IG, (dålig reklam).

Har du läst det flera gånger så har du inget problem att komma med källa så att vi andra kan läsa det också?
Citera
2007-09-20, 11:40
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
Jag är själv uppvuxen i Täby och gick på Tibbles systerskola Åva gymnasium (som fortfarande är kommunal), dessa skolor hade (kanske fortfarande har) ett mycket nära samarbete och jag har därmed läst vissa utvalda kurser på Tibble.
Det jag kan säga är att maken till flumskola får man leta efter, man ansågs som en riktigt ambitiös elev om man gjorde sina läxor. Det räckte i stort sett med att dyka upp på lektionerna så var man garanterad ett VG på kursen.

Vad jag försöker säga är att det knappast kan bli sämre och jag hoppas verkligen att de privata aktörerna kan styra upp skolan.

Jag vill också ta upp en annan skola i Täby, nämligen Bergtorpsskolan (en årskurs 6-9 skola), när jag gick i låg- och mellan-stadiet ansågs Bergtorpsskolan vara en ganska usel skola. Alla som orkade bry sig sökte sig till andra skolor när det var dags att välja högstadium. Den privatiserades för ett antal år sedan och skolan har helt plötsligt fått ett bra rykte och håvar in utmärkelse efter utmärkelse. Även i detta fall kan noteras att elever och lärare var emot privatiseringen...

Jaha, vad kan vi få fram av det här då lilla gubben? Kan du försöka gissa?
Citera
2007-09-20, 11:44
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TTK
De anklagelserna dog väl ut ganska snabbt när friskoleeleverna fick högre poäng på högskoleprovet också? Alltså bevisades det väl ganska effektivt att friskoleelevrna presterar bättre och förtjänar bättre betyg - inte att friskolelärarna gav bättre betyg bara för att det råkar vara en friskola.

Inte riktigt, om du lyssnar på p1, vilket jag seriöst tvivlar hade programmet Kaliber en bra undersökning gällande det här, ska försöka leta upp den.

Edit, hittade två intressanta länkar.

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_15575503.asp

och speciellt,

http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/...rtikel=1385011

good day, good night.
Citera
2007-09-20, 11:48
  #10
Medlem
När friskolorna infördes så sa man att det skulle bli FLER behöriga lärare i friskolor. Det blev tvärtom. Men det är det tyst om...
Citera
2007-09-20, 12:01
  #11
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jfrank
Jaha, vad kan vi få fram av det här då lilla gubben? Kan du försöka gissa?
Jag är ledsen om det inte framgick, men vad jag försöker säga är att den kommunala skolan är ett skämt, det finns gott om exempel där kvaliteten på utbildningen har höjts vid en privatisering.
Citera
2007-09-20, 12:04
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
Jag är ledsen om det inte framgick, men vad jag försöker säga är att den kommunala skolan är ett skämt, det finns gott om exempel där kvaliteten på utbildningen har höjts vid en privatisering.

Ser att du helt missat poängen, varför är jag inte förvånad. Oavsett, kvalitén är av den kommunala skolan är helt beroende på ledningen i kommunen.

I ditt fall Täby har de uppenbarligen bevisat att de inte kan hantera och driva skolor. Återigen, ej förvånad.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback