Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2007-09-20, 00:23
Medlem
Hejsan.

Jag har nyligen gjort en blodanalys och fick därmed veta att jag hade höga koppar samt zinkvärden på pappret. Men hon som jag var hos sa att jag istället då hade kopparbrist och fick rådet att äta kopparkosttillskott. Kroppen minskar på nått sätt då upptaget av koppar i kroppen vilket ger ett överskott av koppar i blodet.
Någon som vet något om dessa blodtester och borde det inte vara desamma för mitt zinköverskott isåfall? Att jag egentligen har zinkbrist också då?

tacksam för hjälp.
Citera
2007-09-20, 00:44
Bannlyst
jag är rätt säker på att koppar och zink är antagonister vilket betyder att ett överskot på en av dom två, under tillräckligt lång tid, leder till brist på den andra.
Citera
2007-09-20, 00:50
Medlem
Jo, det har jag också för mig. Men ifall man ligger ÖVER det normala intervallet på koppar, har man isåfall egentligen en kopparbrist så att man borde äta koppartillskott??
Citera
2007-09-20, 14:37
Medlem
trooploopers avatar
Är testet gjort hos en läkare?
Vilka symptom hade du som föranledde så ovanliga blodprov?
Citera
2007-09-20, 18:59
Medlem
Gjorde testet hos en privat klinik. (sanamin-grupp.) Alltså tas proverna på helblod och alltså inte endast på blodplasman. Proverna analyseras i Tyskland men denna blodanalys kan tydligen även göras i Sverige nu. (www.sanamin.se)

Gjorde testet för att jag har känt mig trött och haft huvudvärk under en längre tid och har provat det mesta. Tyckte det verkade intressant att få reda på hur mina blodvärden varit under en längre period än om man tar blodprov på en vårdcentral då man inte får lika rättvisande resultat.
Citera
2007-09-20, 20:02
Medlem
överjagets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sun-stream
Gjorde testet hos en privat klinik. (sanamin-grupp.) Alltså tas proverna på helblod och alltså inte endast på blodplasman. Proverna analyseras i Tyskland men denna blodanalys kan tydligen även göras i Sverige nu. (www.sanamin.se)

Gjorde testet för att jag har känt mig trött och haft huvudvärk under en längre tid och har provat det mesta. Tyckte det verkade intressant att få reda på hur mina blodvärden varit under en längre period än om man tar blodprov på en vårdcentral då man inte får lika rättvisande resultat.

som man frågar får man svar.
du kommer garanterat få något avvikande värde oavsett hur frisk du är.
du har blivit lurad men det kanske du visste när du gick dit?
Citera
2007-09-20, 20:10
Medlem
överjagets avatar
Dessa symtom behandlas framgångsrikt där:

"-Infektionskänslighet - allmän trötthetskänsla – huvudvärk – oro/rastlöshet - sömnproblem - allergier och hudproblem – muskelsmärtor – diffus ledvärk – låg stresströskel – koncentrationssvårigheter – aptitlöshet/sötsug."

Deras faq ger raka svar:

"Varför är det dyrt?
Sverige subventionerar vanligtvis inte undersökningar och behandlingar som sker utanför landets gränser. Remisser gäller alltså inte. Därmed blir undersökningen också belagd med 25% moms. Serumtester är trots detta inte dyrare att utföra via Tyskland. Det är analyserna i helblod som är mer komplicerade och därför kostsammare."
Citera
2007-09-20, 20:21
Medlem
Varför skulle man få ett avvikande värde ifall man har en bra ämnesbalans i kroppen? Det finns vissa gränsområden man borde ligga inom och ligger man utanför någon av desa ramar så har man ju troligtvis någon obalans i kroppen. Eller att man inte äter en allsidig kost och ej får i sig tex tillräckligt av vissa mineraler som kroppen behöver.
Citera
2007-09-20, 20:40
Medlem
överjagets avatar
Citat:
Varför skulle man få ett avvikande värde ifall man har en bra ämnesbalans i kroppen? Det finns vissa gränsområden man borde ligga inom och ligger man utanför någon av desa ramar så har man ju troligtvis någon obalans i kroppen. Eller att man inte äter en allsidig kost och ej får i sig tex tillräckligt av vissa mineraler som kroppen behöver.

Därför att det ligger i deras affärsverksamhet att hitta fel som du får betala dyrt för att korrigera.

Ursäkta den raljanta tonen
Citera
2007-09-20, 20:48
Medlem
Om man bortser ifrån priset så tror jag att det inte alls är fel att se vad man har för olika värden på mineraler och fettsyror i den kropp som man kommer bära med sig för resten av livet. Om man hellre vill lägga sina pengar på lotto eller nått som man säkert blir lyckligare av så föredrar jag iaf att må bra kroppsligt sett.

Men nu har vi kommit ifrån frågan då jag undrade en helt annan sak...
Citera
2007-09-20, 21:40
Medlem
överjagets avatar
Citat:
Om man bortser ifrån priset så tror jag att det inte alls är fel att se vad man har för olika värden på mineraler och fettsyror i den kropp som man kommer bära med sig för resten av livet. Om man hellre vill lägga sina pengar på lotto eller nått som man säkert blir lyckligare av så föredrar jag iaf att må bra kroppsligt sett.

Men nu har vi kommit ifrån frågan då jag undrade en helt annan sak...

poängen är att det inte är vetenskap utan kvacksalveri. du bör alltid bli misstänksam när undersökningar eller behandlingar inte rekommenderas/betalas av socialstyrelsen.
du kommer få samma svar som hos en homeopat eller irisdiagnostiker det är bara terminologin som skiljer
Citera
2007-09-20, 22:36
Bannlyst
Citat:
poängen är att det inte är vetenskap utan kvacksalveri. du bör alltid bli misstänksam när undersökningar eller behandlingar inte rekommenderas/betalas av socialstyrelsen.
du kommer få samma svar som hos en homeopat eller irisdiagnostiker det är bara terminologin som skiljer

Vad är de som är kvacksalveri? Även inom sjukvården görs liknande tester vid en del sjukdomar (även om de är ovanligt), Skillnaden är att man då undersöker blodplasma. Anser du att den vanliga undersökning av blodpasma är mer rättvisande än undersökning av ”helblod”, och i sånna fall varför? Är de för att de är så man gör på inom sjukvården och att de därför helt enkelt måste de var rätt? Känner du till vad skillnaden mellan blodplasma och ”helblod” i praktiken är? Anser du att de är av relevans eller litar du på Socialstyrelsen?

Jag skulle inte säga att jag är en förespråkare för den analys metod sun-stream har använt men du antar utanvidare en rad saker utan grund, eller närmare kunskaper, vilket irriterar mej; sen placerar du de hela i samma kategori som homeopat och irisdiagnostik.

Precis som nämns högre upp i tråden så håller jag med om att man utanvidare kan få i sej alla näringsämnen i tillräckligt stora mängder genom mat, men de flesta äter så dålig mat att dom verkligen skulle behöva ett kosttillskott.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in