2007-09-20, 23:37
Citat:
Ursprungligen postat av sun-stream
Hejsan.
Jag har nyligen gjort en blodanalys och fick därmed veta att jag hade höga koppar samt zinkvärden på pappret. Men hon som jag var hos sa att jag istället då hade kopparbrist och fick rådet att äta kopparkosttillskott. Kroppen minskar på nått sätt då upptaget av koppar i kroppen vilket ger ett överskott av koppar i blodet.
Jag har nyligen gjort en blodanalys och fick därmed veta att jag hade höga koppar samt zinkvärden på pappret. Men hon som jag var hos sa att jag istället då hade kopparbrist och fick rådet att äta kopparkosttillskott. Kroppen minskar på nått sätt då upptaget av koppar i kroppen vilket ger ett överskott av koppar i blodet.
Eh. Har du några sjukdomar i övrigt? Feber? Hade du tagit mineraltillskott (speciellt koppar och zink...) vid testtillfället?
Detta verkar som ett typfall på onyttan i att testa sig på måfå. Chanserna är att man hittar nåt, men eftersom man inte haft en frågeställning så har man ingen färdig förklaring. Referensvärden är statistiskt normaliserade, så chansen är att man av en slump hamnar utanför, utan att det är alls patologiskt. Tar man fler tester ökar så klart sannolikheten för att detta händer med nåt av dem...
Högt koppar i blodet = högt koppar. Detta kan man ha vid (ospec.) inflammation, eftersom ceruloplasmin (koppartransportör) är ett akutfasprotein. Det finns ett enkelt sätt att kolla om man har en pågående inflammation och det är att gå till vårdcentralen och få ett CRP taget.
Tvivlar starkt på att man kan ha "högt koppar" och symptomgivande kopparbrist. Jag kan bara gissa vad den som gav dig den informationen har tänkt. Kopparbrist ger anemi. Om du inte har det förstår jag inte varför du ska ta koppar, och är du anemisk behöver du träffa en läkare i varje fall.
Citat:
Någon som vet något om dessa blodtester och borde det inte vara desamma för mitt zinköverskott isåfall? Att jag egentligen har zinkbrist också då?
Högt zink kan man få om man tar zink.