• 4
  • 5
2007-09-28, 12:30
Medlem
wellermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Resistance
Precisera dig lite.

Citat:
Ursprungligen postat av snömannen
Man kan ju tycka att ens eget liv har ett egenvärde nu när man råkar finnas till. Men de som inte finns, kan deras potentiella liv ha ett slags potentiellt egenvärde?

Kanske, kanske inte.

Blir de aldrig födda så lär de ju inte sakna sitt liv?

Menar att det (troligen) inte finns någon inbyggd bakomliggande poäng i något här i livet. Allt ligger i betraktarens ögon. Egenvärde var nog fel ordval i den situationen.

Dom som inte finns finns inte.
Citera
2007-09-28, 12:32
Medlem
Resistances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wellerman
Menar att det (troligen) inte finns någon inbyggd bakomliggande poäng i något här i livet. Allt ligger i betraktarens ögon. Egenvärde var nog fel ordval i den situationen.

Dom som inte finns finns inte.
Men om allt ligger i betraktarens ögon så förstår jag inte varför du skrev: "då kan man ju lika gärna ta självmord".
Citera
2007-09-28, 18:10
Medlem
Bleeps avatar
Intressantast blir frågan ur ett evolutionärt/darwinistiskt perspektiv, tycker jag. Föreställ er att det på ett eller annat sätt skiter sig - via ett extremt klimat eller kanske ett nukleärt världskrig eller en gigantisk epidemi eller en kombination av dessa - vilket resulterar i att lejonparten av jordens befolkning kilar runt hörnet, att kanske bara 10-25% överlever...

Har vi då inte sorterat agnarna från vetet å mänsklighetens vägnar och gett de framtida generationerna de bästa tänkbara förutsättningarna? De bäst lämpade blir kvar att dela på resurserna, de får alltså ett utgångsläge som såväl kvantitativt som kvalitativt är det bästa tänkbara.
Citera
2007-09-29, 13:30
Medlem
wellermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Resistance
Men om allt ligger i betraktarens ögon så förstår jag inte varför du skrev: "då kan man ju lika gärna ta självmord".
Om betraktaren inte ser någon poäng med livet och att fortplanta sig kan denne ju låta bli.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in