Flashback bygger pepparkakshus!
2010-09-24, 04:24
Medlem
Nisques avatar
Äsch.
Det gäller bara att leta på rätt ställe. Höra med folk man känner och börja så. Umgås man inte med musiker på regelbunden basis kan man alltid börja själv med en akustisk gitarr och sedan utöka sitt band efter ett par gig. Så mitt råd är att börja med folk du känner.
Citera
2010-09-25, 15:52
Medlem
SweTechs avatar
Läs regel 1.01, flashback är inget kontaktforum utan ett forum för diskussioner.
Med detta sagt så hoppas jag att inte behöva göra fler åtgärder i tråden än att radera dom inläggen som jag nu gjort.
//Moderator
Citera
2010-09-25, 20:26
Medlem
kolla på Vend.se där kan du lägga ut en annons om exakt vad du söker
Citera
2011-03-30, 18:14
Medlem
Ok, jag får väl söka vidare i guess, vend.se har jag dock aldrig hört talas om , så ska kika där....hmm hmm
Citera
2011-03-31, 09:56
Medlem
kolla in drummerunited många trummisar osv som söker band. hitta mitt band där
Citera
2011-04-04, 23:21
Medlem
ingen som svarar där :/ (drummerunited)
Citera
2011-08-02, 22:50
Medlem
robin533s avatar
Har en fråga hoppas också att någon svarar... Är det verkligen extremt viktigt att alla i bandet har samma smak?
Citera
2011-08-02, 23:14
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robin533
Har en fråga hoppas också att någon svarar... Är det verkligen extremt viktigt att alla i bandet har samma smak?

Nej, men det underlättar så klart. Sjukt subjektiv fråga egentligen. Beror på hur envisa alla är och hur lätt folk har för att kompromissa. Om någon spelar något de inte gillar blir det nog svårt att gå in för det i längden och således blir hela bandet lidande – i personkemin, i framförandet, i låtskrivandet etc.
Citera
2011-08-03, 00:00
Medlem
robin533s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Nej, men det underlättar så klart. Sjukt subjektiv fråga egentligen. Beror på hur envisa alla är och hur lätt folk har för att kompromissa. Om någon spelar något de inte gillar blir det nog svårt att gå in för det i längden och således blir hela bandet lidande – i personkemin, i framförandet, i låtskrivandet etc.
Ditt svar var utmärkt. TACK!
Citera
2011-08-03, 00:07
Medlem
OsnutenUnges avatar
Tänk inte att ni ska tjäna pengar, tänk istället att ni ska se till att så många människor som möjligt ska höra er musik. Mot sensommaren ska jag och mitt band börja spela in vår första EP, och vi har som plan att slänga upp den på Pirate Bay det första vi gör.

Tänk även på att ju fler medlemmar bandet har, desto större blir risken för splittringar. Från början hade mitt band fyra medlemmar, och då var det vanligt med meningsskiljaktigheter, plus att det var mer regel än undantag att en medlem saknades på repningarna. Nu har vi tre medlemmar: mig på sång och gitarr, en bassist och en trummis, och stämningen i bandet har aldrig varit bättre. Jag säger inte att ni ska göra er av med en medlem, men var beredda på att det kan uppstå meningsskiljaktigheter som man måste reda ut.
Citera
2011-08-05, 00:40
Medlem
diemydarlings avatar
Gör låtarna klara innan ni kommer till replokalen.

Blir bara dåliga nödlösningar och tar upp tid om ni ska stå och spåna på vad som borde komma efter riffet osv.
Har ni låtarna klara innan så kan ni ju ändra lite eftersom ni kommer på nåt bättre.

För det är bättre med en dålig låt som man kan ändra i än ingen alls.
Citera
2011-08-06, 01:08
Medlem
Repliques avatar
Sätt igång och repa bara, det är det bästa tipset. Alla band jag spelat i har fungerat olika. I vissa band måste man jamma fram låtarna, i vissa band måste gitarristen skriva allt. I andra band skriver sångaren/sångerskan allting på piano sen får man dra över det till gitarrer, bas och trummor.

Sätt igång och repa så märker ni vad ni trivs med. Sen kan ni organisera saker utifrån det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in