Flashback bygger pepparkakshus!
2009-10-16, 10:09
Medlem
Greengrasss avatar
Är också sugen på o starta band med 2 polare , så jag får tacka för den här tråden
Citera
2009-10-17, 22:39
Medlem
KingRats avatar
Se till att hitta en bunt människor som du är riktigt bra vän med. Annars blir det itne speciellt kul att repa, och är det inte kul, tröttnar man. :P

Alla bör ha samma ambitioner, om en drar hela lasset medans vissa bara slackar blir det ett helvete att hålla på.

Personligen tycker jag inte det är viktigt att alla i bandet lyssnar på samma musik, och vill spela exakt samma. Det är när alla drar åt lita olika håll, och man bråkar lite över musik, som det blir unikt...
Citera
2009-10-18, 20:15
Medlem
Smidvarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fargoth
Starta inte band med dina nära polare, det blir bara skit om man måste kicka någon av någon anledning.

Mitt band består av mina tre närmsta polare plus en annan rätt bra polare, och vi har inga som helst problem. Det beror iofs också lite på hur ens ambitioner är. Vår ambition är bara att ha skoj och ta allt som det kommer. Vill man satsa mer kan man gå med i ett andra band som vår basist har gjort.

Edit:
Citat:
Ursprungligen postat av kairos
Word! Mellan låtarna ska det vara tyst. Det är så fruktansvärt irriterande att försöka säga något när nån i bandet spontanjammar för sig själv. Vi brukar ibland låta vår trummis gå in själv i repan. Efter tio minuter när han hamrat av sig är det dags för oss andra att gå in.

Det här händer alltid när vi kör också. Typ när vi kört färdigt en låt så kommer alltid basisten och börjar funkjama (och jag som hatar allt vad funk heter blir såklart ganska less på det tillslut).
Det där tipset med att trummisen får sitta lite själv i början lät jävligt bra, fast han brukar iofs sitta kvar och trumma av sig medan vi andra har paus .
Senast redigerad av Smidvark 2009-10-18 kl. 20:19.
Citera
2009-10-18, 20:39
Medlem
Om någon börjar spontanjamma mellan låtar så blir det rundgångskrig och du brukar dom flesta bli tysta rätt snabbt
Citera
2010-08-16, 22:52
Medlem
Repa jävligt mycket och i början kör mycket covers. Det bästa tips jag kan ge.
Citera
2010-08-16, 22:55
Medlem
ccoonnyys avatar
Spela ihop er så det låter riktigt tight. Ni är redo när ni har "erat" sound!
Citera
2010-08-16, 23:52
Det spelar ingen roll om man formar ett band med jätte-skickliga medlemar. Man måste ha person-kemi i slutändan annars kommer det sluta med en helvetes massa bråk.

Känn efter att ni kommer bra överens. Det kan ju ta ett tag men sådant märker man!
Citera
2010-08-16, 23:55
Medlem
Drumsticks avatar
Av egna erfarenheter, jamma mycket! Det är effektivt, men hittar sitt sound, det är kul och man utvecklas individuellt på sitt instrument! Testa även att spela in jammen på kasett och försök sedan att ta ut vissa riff å grejer så ni kan pyssla ihop en låt av.

Lycka till
Citera
2010-08-17, 00:00
Medlem
frantiks avatar
Ett annat hett tips är att inte bestämma sig för att "Okej, nu ska vi skriva en låt." Det funkar inte oftast. Sånt kommer bara av sig själv, framförallt då man jammar. Känn ingen press att ni måste komma på ett riff på plats eller att ni måste skriva en text på plats. Utan jamma med gitarren hemma så kommer riffet av sig själv.
Så, kort sagt. Låtar och riff kommer lite av sig själv.
Citera
2010-08-17, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N1rium
Det spelar ingen roll om man formar ett band med jätte-skickliga medlemar. Man måste ha person-kemi i slutändan annars kommer det sluta med en helvetes massa bråk.

Känn efter att ni kommer bra överens. Det kan ju ta ett tag men sådant märker man!

+1

Sen behöver man inte veta allt om äpplet för att njuta av det. Skit i alla kringarrangemang innan ni vet om ni fungerar ihop! Spela på, bolla idéer
Citera
2010-09-23, 18:40
Medlem
Starta band ?

Tja!

Kanske inte valt rätta stället att fråga men iaf

Försöker starta ett rockband, och märker att på sidor som jamma, bandfinder, vimusiker etc.. som egentligen borde vara en orgasm av alternativ...finns bara sånt som inte tilltalar en alls. Och det kryllar av knattar (jag själv är 27) och man letar ju efter jämnåriga hellst så är det ju... För att hitta de rätta knektarna, hur ska man göra? är musikaffärer med anslagstavla ett bättre alternativ? finns andra forum jag inte känner till? vad har ni för tips?
/K
Citera
2010-09-23, 19:56
Medlem
Harry-Browns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungekalle
Tja!

Kanske inte valt rätta stället att fråga men iaf

Försöker starta ett rockband, och märker att på sidor som jamma, bandfinder, vimusiker etc.. som egentligen borde vara en orgasm av alternativ...finns bara sånt som inte tilltalar en alls. Och det kryllar av knattar (jag själv är 27) och man letar ju efter jämnåriga hellst så är det ju... För att hitta de rätta knektarna, hur ska man göra? är musikaffärer med anslagstavla ett bättre alternativ? finns andra forum jag inte känner till? vad har ni för tips?
/K

Känns som 25-30åringarna inte bör ha så mkt tid till sådant utan de flesta är studenter från 9an och uppåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in