2007-09-19, 01:00
Medlem
Resistances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pancev
Jag tror inte att en drogomröstning skulle ge positivt utslag för din sak just nu. I framtiden däremot är det fullt möjligt, åtminstone för lättare droger och i så fall är det den då nya minoriteten som får acceptera den nya viljan.
Det tror däremot jag. En omröstning om hurvida droger (ja, alkohol är en drog och så är även nikotin) skulle vara lagliga eller ej så hade de som förespråkar legalisering vunnit. En omrösting som inte inkluderar alkohol och andra redan accepterade droger skulle hållas så skulle "min" sida förlora, helt klart. Men ska vi ha en omröstning så ska det gälla alla droger och inte vissa enstaka.
Citera
2007-09-19, 09:40
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draugs Harg
Det händer med andra droger också, tro mig.

Man blir inte aggressiv av t.ex cannabis, svamp osv?

Här i krokarna finns det åtminstonde ett gäng missbrukare som drar omkring och sysslar med annan brottslig verksamhet än just användandet av narkotika för att få råd med sitt missbruk.

Om du läste allt så fick du också förklaringen; att det ÄR olagligt.

För man är promt tvungen att använda sig av droger över huvud taget menar du?

Det är man inte. Men tydligen så är det många som vill. Och det ska man ha rätt till.

Därför att många inte klarar av det utan det leder till missbruk och vi får en hel hög med odugliga individer i samhället som inte tillför ett dyft och det ser inte så snyggt ut heller. Vet inte hur det är med dig, men jag tycker inte alkisarna i parken är en särskilt vacker syn.

Nej, alkohol är ju kraftigt beroendeframkallande och mycket skadligt för kroppen. Till skillnad från bland annat svamp, LSD, cannabis, DMT.
Citera
2007-09-19, 10:27
Medlem
Draugs Hargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Nej, alkohol är ju kraftigt beroendeframkallande och mycket skadligt för kroppen. Till skillnad från bland annat svamp, LSD, cannabis, DMT.

Hur vida det är skadligt eller inte spelar ingen större roll, men varför legalisera fler preparat som är skadliga för folkhälsan än de vi redan har?
Citera
2007-09-19, 11:27
Medlem
Riesens avatar
Citat:
Hur vida det är skadligt eller inte spelar ingen större roll, men varför legalisera fler preparat som är skadliga för folkhälsan än de vi redan har?
För att den politik man för i nuläget är mycket skadligare än en mer pragmatisk sådan. Det är därför det heter damage-reduction respektive politisk utopi.
Citera
2007-09-19, 13:28
Medlem
Draugs Hargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riesen
För att den politik man för i nuläget är mycket skadligare än en mer pragmatisk sådan. Det är därför det heter damage-reduction respektive politisk utopi.

Den blir skadlig när man väljer att börja bruka droger. Värt att tänka på kan vara att man finns för samhället och inte tvärt om. Gör man ett val får man ta konsekvenserna oavsett vad det innebär.
Citera
2007-09-19, 13:36
Bannlyst
Citat:
För att de flesta skulle välja ett alternativ som passar dem bäst. Om alternativen man inför är mindre skadliga än det nuvarande enda valet, minskar naturligtvis skadorna.

T.ex. skulle många "sitta-hemma-alkoholister" byta till cannabis, och det skulle minska kostnaderna för samhället avsevärt.

Ett stort problem är att den enda riktigt rusgivande drog vi får nyttja, är också en av de allra sämsta droger som finns. Det finns ingen annan drog man blir aggressiv av t.ex.
Citat:
Värt att tänka på kan vara att man finns för samhället och inte tvärt om.
En mycket vidrig tanke i mina ögon.
Citera
2007-09-19, 14:00
Medlem
Resistances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnnamedPlayer
En mycket vidrig tanke i mina ögon.
I mina med. Jag finns för mig själv och ingen annan.
Citera
2007-09-19, 16:50
Medlem
Accipiters avatar
Citat:
Gör man ett val får man ta konsekvenserna oavsett vad det innebär.

Även om konsekvenserna är orättvisa?
Citera
2007-09-20, 08:37
Medlem
theshades avatar
Citat:

Du säger imot dig själv. Om det inte är skadligt för en person så är det väl inte skadligt för folkhälsan? Om vi för en stund fokuserar på hallucinogener och cannabis, hur skulle en legalisering av dessa droger vara skadlig för folkhälsan?
Citera
2007-09-20, 13:56
Medlem
Svart_Afghans avatar
Citat:
Den blir skadlig när man väljer att börja bruka droger. Värt att tänka på kan vara att man finns för samhället och inte tvärt om. Gör man ett val får man ta konsekvenserna oavsett vad det innebär.

Man "finns" inte "för" samhället. Du, jag och alla andra utgör själva samhället. Utan medborgare - inget samhälle.
Som samhällsmedborgare bör vi hjälpa varandra, vad ska man annars ha samhällsgemenskapen till?
och som jag sa nån annanstans; Visa mig den vuxen som aldrig tagit ett beslut som fått ödesdigra konsekvenser, och jag ska äta upp min drogliberala tyrolerhatt.
Citera
2007-09-20, 15:11
Medlem
Ssjoss avatar
Nu håller jag med om att drogförbudet borde slopas men det ligger faktiskt lite i dessa argument du försöker dememtera.

Citat:
Ursprungligen postat av möbelklister
Försvaret för förbudspolitiken mynnar ut i två huvudargument:

1: "Droger är farliga och beroendeframkallande." Det är ju sant, men det man bör fråga sig är ju om droger blir mer eller mindre farliga och beroendeframkallande om marknaden är svart och sköts av kriminella. För många droger blir det mycket värre av att marknaden är svart. Av de skador vi förknippar med narkotika är nästan alla helt eller delvis orsakade av politiken, snarare än av drogen som sådan.

Den beroendeframkallande effekten av vissa droger är så kraftfull att man kan ifrågasätta om människor kan greppa detta koncept innan dem väl är beroende.
Det är ett naturligt psykologiskt beteende att anse sig ha en frivilja och ett starkt psyke och därför kommer dem flesta personer tro att dem är "immuna" mot beroende.
Om man jämför med nikotin hur många tror du trodde dem skulle bli beroende när dem började?

(detta är extraläskigt när man snackar tex heroin som både påstås vara väldigt beroende framkallande och (iaf socialt) är väldigt skadligt för individen)

Citat:
Ursprungligen postat av möbelklister
2: "Drogkonsumtion förhindras med förbud". Det är inte sant. Vi har haft hårdare och hårdare lagar under många decennier, men problemen och konsumtionen bara växer. Förbudspolitiken har helt enkelt ingen preventiv verkan. Det råder ingen brist på en illegal marknad. Även de största rekordbeslagen leder bara till kortvariga och små prisfluktuationer. Allt bortfall kompenserar marknaden för med extra leveranser. Tillgängligheten är mycket god, eftersom efterfrågan är stark och vinsterna stora. I studier som gjorts kan man utläsa att lagar och regler har ingen eller nästan ingen inverkan på konsumtionens storlek. Det är andra faktorer som avgör om vi knarkar eller ej.
Dem som har tillgång till droger har tillgång, uppenbarligen. Dock så leder denna förbudspolitik och propaganda faktiskt till att en relativt stor fraktion av ungdomarna aldrig kommer i kontakt med droger och inte får möjlighet att skaffa en egen tillgång.
Citera
2007-09-20, 17:40
Medlem
Mysfabbjojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ssjos
Om man jämför med nikotin hur många tror du trodde dem skulle bli beroende när dem började?

(detta är extraläskigt när man snackar tex heroin som både påstås vara väldigt beroende framkallande och (iaf socialt) är väldigt skadligt för individen)
Jag tror personligen att de flesta som började röka vare sig tänkte en eller två gånger innan. De flesta börjar röka av helt andra anledningar än till varför man tar droger, och då speciellt i ungdomen.

Citat:
Dem som har tillgång till droger har tillgång, uppenbarligen. Dock så leder denna förbudspolitik och propaganda faktiskt till att en relativt stor fraktion av ungdomarna aldrig kommer i kontakt med droger och inte får möjlighet att skaffa en egen tillgång.
Det håller jag inte med om. Även fast de flesta av mina vänner knappt rörde alkohol som ungdomar så har det alltid varit enkelt att få tag i droger, vare sig det handlade om tabletter eller cannabis. Man behövde oftast inte ens ringa runt och fråga om man var på jakt efter någonting.
Nu när internet finns så misstänker jag att det är ännu enklare att få tag på droger.

Nu talar jag dock givetvis från ett eget perspektiv. Det kan mycket väl vara så att det florerar runt extra mycket droger bland ungdomar här i Uppsala, men jag tror faktiskt inte det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in