2007-09-24, 22:31
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra
Det finns väl ingen som inte tycker att knarkare är smutsiga, stinkande och allmänt äckliga? För så är det ju. Lär dig att kalla en spade för spade för fan.
Du har en vidrig människosyn. Definiera knarkare till att börja med. Är det vidriga bratpacket på Stureplan som snortar kola så det står härliga till "stinkande äckliga knarkare" eller gäller det bara långhåriga, trasiga, skitiga heroinister med såriga söndertrasade vener? Inte ens alla heroinister eller tjackisar ser ut på det viset. Alla är inte som Stoffe, Christer Pettersson eller de tandlösa crackmissbrukarna i East Los Angeles slumkvarter...
Citera
2007-09-24, 22:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Först skrev du att du jobbade med missbruksvård i många många år. sen skrev du att du jobbade med det därför att du var tvungen (du ville inte göra det egetligen). Nu skriver du att du valde jobbet för att du inte är en parasit.

Allt är sant. Tror du inte att det finns människor som jobbar på ställen de efterhand vantrivs på?

Jag var tvungen att ha ett fast arbete, och kunde inte byta jobb hur som helst. Ansåg mig inte kunna göra det i varjefall. Sen vill jag göra rätt för mig, ser inte att det skulle vara någon motsägelse i det.
Citera
2007-09-24, 22:35
Bannlyst
Citat:
Du har en vidrig människosyn. Definiera knarkare till att börja med. Är det vidriga bratpacket på Stureplan som snortar kola så det står härliga till "stinkande äckliga knarkare" eller gäller det bara långhåriga, trasiga, skitiga heroinister med såriga söndertrasade vener? Inte ens alla heroinister eller tjackisar ser ut på det viset. Alla är inte som Stoffe, Christer Pettersson eller de tandlösa crackmissbrukarna i East Los Angeles slumkvarter...

Förstår inte vad är skillnaden mellan ditt sätt att uttrycka dig och mitt. Jag säger att de är skitiga stinkande och äckliga. Du säger att de är tandlösa, trasiga och skitiga.
Citera
2007-09-24, 22:36
Medlem
Cineastens avatar
Självklart finns det massor av människor som vantrivs på sitt arbete. Vem har påstått något annat? Men med din människosyn gör du knappast någon nytta inom missbruksvården såvida du inte bara sitter här och spelar Allan. Du kanske bara är ute efter att provocera och få reaktioner, vad vet jag?

Behov av fast arbete eller inte, ser man ned på missbrukare som du gör har man inte i missbruksvården att göra. Man är inte där för att tycka synd om dem eller dalta med dem men man är definitivt inte där för att glida runt och se ned på dem heller. På vilket sätt blir de hjälpta av att ha personal omkring sig som ser dem som parasiter, kackerlackor och äckliga stinkande kräk? Tror du att de motiveras att sluta missbruka för det?
Citera
2007-09-24, 22:39
Medlem
theshades avatar
Citat:
Betyder detta att du inte heller vill lagstifta mot mord tex? Du vill alltså vägra människan (i detta fall en mördare) sin fria vilja?

När du mördar någon så skadar du någon annan. Det förstår nog de flesta.

Resonemanget gäller att sålänge man knarkar, skadligt eller inte, så är det bara DU SJÄLV som tar stryk (om du nu gör det), ingen annan.
Citera
2007-09-24, 22:40
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Förstår inte vad är skillnaden mellan ditt sätt att uttrycka dig och mitt. Jag säger att de är skitiga stinkande och äckliga. Du säger att de är tandlösa, trasiga och skitiga.
Jag säger inte att alla missbrukare är tandlösa, skitiga och trasiga. du tycks inte ha förstått poängen med vad jag skriver. Det finns massor av trasiga hemlösa tandlösa missbrukare men alla som missbrukar narkotika är inte såna.

Missbruket finns inom alla yrkesgrupper och i alla samhällsklasser. Skillnaden mellan de vanliga gatupundarna du ser nere på Plattan eller i dokumentärfilmer från USAs slumområden och de "andra pundarna" är att den senare gruppen i flera fall har pengar att dölja sitt missbruk med. Det finns massor av människor som knarkar rätt hårt som ändå sköter sig, arbetar, har familj och ungar, vänner som inte pundar, andra intressen osv. ALLA är inte knarkare på det sätt som du definierar dem. Ska det vara så svårt att fatta?
Citera
2007-09-24, 22:44
Bannlyst
Citat:
Självklart finns det massor av människor som vantrivs på sitt arbete. Vem har påstått något annat? Men med din änniskosyn gör du knappast någon nytta inom missbruksvården såvida du inte bara sitter här och spelar Allan. Du kanske bara är ute efter att provocera och få reaktioner, vad vet jag?

Behov av fast arbete eller inte, ser man ned på missbrukare som du gör har man inte i missbruksvården att göra. Man är inte där för att tycka synd om dem eller dalta med dem men man är definitivt inte där för att glida runt och se ned på dem heller. På vilket sätt blir de hjälpta av att ha personal omkring sig som ser dem som parasiter, kackerlackor och äckliga stinkande kräk? Tror du att de motiveras att sluta missbruka för det?

Jag har ju slutat. Dessutom är det konklusionen jag har gjort. Efteråt. Ingen knarkare har någonsin blivit illa behandlad av mig. Narkomaner gillar mig. Jag är jättesnäll mot dom. Jag har gjort vad jag kunnat för att hjälpa dom. Min konklusion är att narkomaner är hopplösa fall. För varje gång de kommer in så ser de värre och värre ut. På de veckor de är på behandling får de all tänkbar hjälp. Mediciner, omsorg, bostad, uppföljning. Ändå trillar de dit igen. Hur många gånger ska sådana människor(?) få en ny chans? Jag är desillusionerad, men tro inte att jag en gång inte trodde att man kunde hjälpa dom.
Citera
2007-09-24, 22:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
När du mördar någon så skadar du någon annan. Det förstår nog de flesta.

Resonemanget gäller att sålänge man knarkar, skadligt eller inte, så är det bara DU SJÄLV som tar stryk (om du nu gör det), ingen annan.

En knarkare smittade min kollega med MRSA, en livslång och potentiellt dödlig sjukdom som definitivt förstört min kollegas liv. SÅ nog skadar de andra med sitt leverne. En knarkare har dessutom stulit en cykel av mig!
Citera
2007-09-24, 22:53
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Jag har ju slutat. Dessutom är det konklusionen jag har gjort. Efteråt. Ingen knarkare har någonsin blivit illa behandlad av mig. Narkomaner gillar mig. Jag är jättesnäll mot dom. Jag har gjort vad jag kunnat för att hjälpa dom. Min konklusion är att narkomaner är hopplösa fall. För varje gång de kommer in så ser de värre och värre ut. På de veckor de är på behandling får de all tänkbar hjälp. Mediciner, omsorg, bostad, uppföljning. Ändå trillar de dit igen. Hur många gånger ska sådana människor(?) få en ny chans? Jag är desillusionerad, men tro inte att jag en gång inte trodde att man kunde hjälpa dom.
Ändå sitter du här och spyr ur dig förakt gentemot dem, kallar dem äckliga stinkande osv. Skriver "vem skulle vilja anställa en knarkare" osv. Vem skulle vilja göra det? Tja, en person som är beredd att ge en svag person en chans för att denne ska få en möjlighet att komma in i samhället och göra nytta istället för att tvingas till ett liv som kriminell.

För några veckor sen dog en av mina gamla skolkamrater. H*n hade haft problem under flera år med missbruk av olika slag men hade faktiskt skärpt till sig och skaffat sig ett fast jobb. Tyvärr ledde ett mycket tillfälligt återfall (kanske en tillfällig depression?) till att h*n kastade in handduken för gott i samband med en överdos. Vederbörande arbetade hårt och var mycket omtyckt av kollegor och arbetsgivare och tillförde mer som knegare än missbrukare. Hade h*n inte fått chansen till ett kneg och ett ordentligt liv hade h*n aldrig blivit något mer än en pundare i folks ögon.
Citera
2007-09-24, 22:54
Bannlyst
Citat:
Jag säger inte att alla missbrukare är tandlösa, skitiga och trasiga. du tycks inte ha förstått poängen med vad jag skriver. Det finns massor av trasiga hemlösa tandlösa missbrukare men alla som missbrukar narkotika är inte såna.

Missbruket finns inom alla yrkesgrupper och i alla samhällsklasser. Skillnaden mellan de vanliga gatupundarna du ser nere på Plattan eller i dokumentärfilmer från USAs slumområden och de "andra pundarna" är att den senare gruppen i flera fall har pengar att dölja sitt missbruk med. Det finns massor av människor som knarkar rätt hårt som ändå sköter sig, arbetar, har familj och ungar, vänner som inte pundar, andra intressen osv. ALLA är inte knarkare på det sätt som du definierar dem. Ska det vara så svårt att fatta?

Jo visst Anna Nicole Smith var ju en så kallad lyckad knarkare. En annan är ju Britney Spears. Henne får vi väl önska lycka till...
Citera
2007-09-24, 22:57
Medlem
jag vill inte legalisera. kommit fram att en i min familj rök på ett tag. hon var världens bästa människa. glad, social, trevlig. kunde få allt hon ville. hon har blivit en helt annan människa nu. agressiv, tar allt som man säger som ett personangrepp, bryr sig inte om nåt. kan inte planera nåt heller. helt borta. att hon nu skaffat en tungt kriminel pojkvän gör det ju inte bättre. ta tag i era problem ist för att fly ifrån dom. ni kommer ju aldrig att utvecklas i psyket om ni aldrig tar tag i problemet(en).
Citera
2007-09-24, 22:58
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
En knarkare smittade min kollega med MRSA, en livslång och potentiellt dödlig sjukdom som definitivt förstört min kollegas liv. SÅ nog skadar de andra med sitt leverne. En knarkare har dessutom stulit en cykel av mig!
Det är mer troligt att din kollega slarvade med hygienen än att knarkaren smittade honom/henne. Använder man skyddsrock/plastförkläde och handskar samt spritar händerna före rent och efter skitigt arbete samt byter arbetskläder mellan varje arbetspass är risken inte särskilt hög att man blir smittad av MRSA.

Visst finns det en risk men den är liten precis som risken att smittas av Hiv är liten. Jag är mer oroad över att smittas av Hepatit C eller åka på Calisi eller något annat otrevligt..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in