Citat:
Ursprungligen postat av Mul&klövsjukan
Jag vill gå på ett AA-möte. Min alkoholkonsumtion håller inte längre! Jag dricker väl i snitt 10 starköl om dagen. O jag är fortfarande ung, 26 år gammal. Har kollat med den lokala AA-föreningen o när de håller möte. Nästa möte är på torsdag, o jag funderar på att gå på det.
Någon som vet hur det går till på sådana möten? Är det som man ser i filmer:
Jag: -Hej, jag heter XXX, o jag är alkoholist!
Alla: -Hej XXX!
Tacksam för snabba svar!
O ja, detta är ett smurfkonto!
Gå du på ett AA-möte och kolla hur just du upplever det.
Funkar inte det, så provar du något annat.
Det du inte ska göra, är att utgå ifrån vad en eller annan säger, utan alla är olika och olika saker passar för olika personer.
Om du går på ett AA-möte så finns det inga måsten. Du får komma dit full och du behöver inte presentera dig om du inte vill det.
Men det vanligaste är att säga sitt förnamn (kan hitta på nåt om du vill) och att man är alkoholist.
Eller sitt namn och säga att jag vill bara lyssna idag, om det inte känns ok att säga att du är alkoholist.
Det är en massa prat om Gud, men det är Gud så som du ser Gud. Därför fungerar det i olika länder med olika religioner och bland hårdnackade ateister.
Många hakar upp sig på just ordet Gud, men skit i det. Många ser AA-gruppen som en högre makt eftersom den tillsammans är starkare än en själv. om inte annat så rent fysiskt.
Det är helt och hållet upp till dig sjäkv vad du anser att du kan acceptera som din Gud. Må det vara en lyktstolpe, Buddha eller din mamma.
Är det oroligt att gå själv, så brukar de flesta grupper ha ett telefonnummer man kan ringa. Svarar ingen finns det oftast en telefonsvarare där man kan lämna sitt nummer. Det kan kännas tryggare att att möta någon en stund före mötet.
Förutom det lilla ordet Gud, så brukar de nynyktras fanatism vara smått oroande för nykomlingar. Många genomgår en period av fullständigt vansinne när de flyttar över sin fanatism från spriten till AA, men det går över det med. Det märks mest på orter med många behandlingshem är kullar av nynyktra alltid finns och det inte blir någon naturlig mognad i gruppen.
Jag har, om sex, sju veckor, varit nykter i tio år tack vare AA.
Men om sanningen ska fram så tror jag att det inte hade spelat så stor roll var jag hamnat eftersom jag var beredd att göra vad som helst för att bli nykter.
AA är varken bättre eller sämre än något annat, men någonstans ska du ju börja, så varför inte på ett AA-möte?