Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2007-09-18, 21:35
Medlem
Jag vill gå på ett AA-möte. Min alkoholkonsumtion håller inte längre! Jag dricker väl i snitt 10 starköl om dagen. O jag är fortfarande ung, 26 år gammal. Har kollat med den lokala AA-föreningen o när de håller möte. Nästa möte är på torsdag, o jag funderar på att gå på det.

Någon som vet hur det går till på sådana möten? Är det som man ser i filmer:
Jag: -Hej, jag heter XXX, o jag är alkoholist!
Alla: -Hej XXX!

Tacksam för snabba svar!

O ja, detta är ett smurfkonto!
Citera
2007-09-18, 21:51
Medlem
This_is_me_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mul&klövsjukan
Jag vill gå på ett AA-möte. Min alkoholkonsumtion håller inte längre! Jag dricker väl i snitt 10 starköl om dagen. O jag är fortfarande ung, 26 år gammal. Har kollat med den lokala AA-föreningen o när de håller möte. Nästa möte är på torsdag, o jag funderar på att gå på det.

Tacksam för snabba svar!

Snart kommer nog Snaffelbit förklara allt för dig. Vänta bara.
Citera
2007-09-18, 21:52
Medlem
Fyrkantig_bolls avatar
Spelar det någon roll hur det går till på såna möten? Det är väl bättre att inte fundera så mycket kring det utan bara gå dit så kan du tala om för oss sen hur det gick
Citera
2007-09-18, 21:55
Medlem
AAmötet börjar med just det du skrev innan,
-Hej, jag heter XXX, o jag är alkoholist!
-Hej XXX!
då det första steget är att inse sitt problem.

Sen kan du välja om du vill prata eller om du bara vill lyssna
på de andra när de berättar om hur de började dricka och alla dumma konsekvenser som medföljer drickandet.

Sedan får du, om du verkligen vill sluta dricka, en mentor
(nykter alkoholist) som stöttar dig och ger dig råd.

Dessutom så får du alltid vara anonym, så du behöver inte ens uppge ditt riktiga namn

Lycka till!
Citera
2007-09-18, 22:04
Medlem
Flytande_argots avatar
Ta kontakt med sjukvården istället och förklara läget. Finns ju mottagningar där du får vara helt anonym. Då får du prata med folk som har som sitt jobb att hantera din typ av problematik.

Går du på AA så får du höra en massa om gud, högre makter, om att överlämna sig själv till en högre makt och läsa sinnerobönen osv.

Jag skulle rekommendera Länkarna istället. Samma sak som AA fast utan allt religiöst skitsnack.

Edit: Du kan ju läsa igenom AA:s tolv steg innan du bestämmer dig.

http://www.scaa.se/tolv_steg.html

Jämfört med Länkarnas sju punkter:

http://www.lankarna.nu/de7.htm
Citera
2007-09-18, 23:22
Medlem
snafflebits avatar
Citat:

Tacksam för snabba svar!

Gå på mötet och bilda dig en egen uppfattning. När man är på sitt första möte kan det kännas lite skakigt. Det gör det för de flesta. Tänk på att alla där har varit i din situation och din närvaro där är lika nyttig för den som är på sitt 538:e möte som den är för dig. Jag var jäkligt nervös för att säga något inför gruppen men ingen begär att man skall hålla ett föredrag. Man presenterar sig som du gav exempel på och vill du säga något så gör du det och vill du lyssna på de andra så gör du det. Du säger bara att du väljer att lyssna. Märkvärdigare än så är det inte. Själv hade jag lite svårt första gångerna att säga att jag var alkoholist så jag sa bara mitt namn och att jag har problem med alkoholen, för så långt var jag klar över min situation. Jag tyckte jag var en lekman i dessa rutinerade människors sällskap, jag förstod efter ett tag att jag hade kvalat in i allsvenskan utan att för den skull spelat med a-laget.

Ge programmet en chans och gå dit med öppna sinnen. Det fungerar för mig och väldigt många andra.
Citera
2007-09-18, 23:31
Medlem
snafflebits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Ta kontakt med sjukvården istället och förklara läget. Finns ju mottagningar där du får vara helt anonym. Då får du prata med folk som har som sitt jobb att hantera din typ av problematik.

Går du på AA så får du höra en massa om gud, högre makter, om att överlämna sig själv till en högre makt och läsa sinnerobönen osv.

Jag skulle rekommendera Länkarna istället. Samma sak som AA fast utan allt religiöst skitsnack.

Edit: Du kan ju läsa igenom AA:s tolv steg innan du bestämmer dig.

http://www.scaa.se/tolv_steg.html

Jämfört med Länkarnas sju punkter:

http://www.lankarna.nu/de7.htm

Hur länge har du varit nykter med hjälp av AA eller länkarna?

För egen del har jag hållit mig nykter i drygt 1½ år med hjälp av AA och endast ett par veckor med hjälp av sjukvården. I sjukvården får man sällan träffa någon som vet hur det är att vara alkis, den kunskapen är ovärderlig när man ska hjälpa andra att hålla sig nyktra. Som nykter alkis har man en trovärdighet som sjukvårdspersonal oftast inte har. Det gör det möjligt att kommunicera med andra alkoholister på en nivå som vi känner igen. Vi talar samma språk. Andra kan läsa sig till hur det är, en alkis vet.

När jag var tonåring läste jag om hur det var att ha sex, det var inte riktigt samma sak i verkligheten.
Citera
2007-09-18, 23:46
Medlem
This_is_me_s avatar
Snafflebit: Jag har absolut inget emot dig, och jag tycker att det är starkt jobbat av dig att bli nykter. Jag skulle gärna bli helt nykter jag med. Men ibland känns det nästan som du är anlitad för att prata för AA på diversé forum.
Citera
2007-09-19, 00:13
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snafflebit
Hur länge har du varit nykter med hjälp av AA eller länkarna?

För egen del har jag hållit mig nykter i drygt 1½ år med hjälp av AA och endast ett par veckor med hjälp av sjukvården.

Bra för dig! Själv kände jag nästan att jag var tvungen att börja dricka igen efter att ha gått ett par AA:möten.

Tycker att den proffesionella vården med utbildade terapeuter fungerade mycket bättre än pratet om gud och högre makter då jag är ateist och inte tror ett skit på nån gud. Och ja, jag vet att den "högre makten" kan vara AA bla bla bla osv. För övrigt så har nästan alla terapeuter jag kommit i kontakt med själva haft en missbrukshistorik.

Tycker att folk borde läsa följande:

http://www.orange-papers.org/orange-effectiveness.html
Citera
2007-09-19, 00:27
Medlem
Katarsiss avatar
Citat:

Tacksam för snabba svar!

Gå du på ett AA-möte och kolla hur just du upplever det.
Funkar inte det, så provar du något annat.
Det du inte ska göra, är att utgå ifrån vad en eller annan säger, utan alla är olika och olika saker passar för olika personer.

Om du går på ett AA-möte så finns det inga måsten. Du får komma dit full och du behöver inte presentera dig om du inte vill det.
Men det vanligaste är att säga sitt förnamn (kan hitta på nåt om du vill) och att man är alkoholist.
Eller sitt namn och säga att jag vill bara lyssna idag, om det inte känns ok att säga att du är alkoholist.

Det är en massa prat om Gud, men det är Gud så som du ser Gud. Därför fungerar det i olika länder med olika religioner och bland hårdnackade ateister.
Många hakar upp sig på just ordet Gud, men skit i det. Många ser AA-gruppen som en högre makt eftersom den tillsammans är starkare än en själv. om inte annat så rent fysiskt.
Det är helt och hållet upp till dig sjäkv vad du anser att du kan acceptera som din Gud. Må det vara en lyktstolpe, Buddha eller din mamma.

Är det oroligt att gå själv, så brukar de flesta grupper ha ett telefonnummer man kan ringa. Svarar ingen finns det oftast en telefonsvarare där man kan lämna sitt nummer. Det kan kännas tryggare att att möta någon en stund före mötet.

Förutom det lilla ordet Gud, så brukar de nynyktras fanatism vara smått oroande för nykomlingar. Många genomgår en period av fullständigt vansinne när de flyttar över sin fanatism från spriten till AA, men det går över det med. Det märks mest på orter med många behandlingshem är kullar av nynyktra alltid finns och det inte blir någon naturlig mognad i gruppen.

Jag har, om sex, sju veckor, varit nykter i tio år tack vare AA.
Men om sanningen ska fram så tror jag att det inte hade spelat så stor roll var jag hamnat eftersom jag var beredd att göra vad som helst för att bli nykter.
AA är varken bättre eller sämre än något annat, men någonstans ska du ju börja, så varför inte på ett AA-möte?
Citera
2007-09-19, 08:21
Medlem
snafflebits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av This_is_me_
Snafflebit: Jag har absolut inget emot dig, och jag tycker att det är starkt jobbat av dig att bli nykter. Jag skulle gärna bli helt nykter jag med. Men ibland känns det nästan som du är anlitad för att prata för AA på diversé forum.

Om det finns en enda alkoholist där ute som står inför ett vägskäl att supa ihjäl sig eller att ta tag i ett halmstrå för att bli nykter och hittar något jag skrivit om hur jag blev hjälpt, och tar sig till ett AA-möte och blir nykter så kan jag stå ut med att du stör dig på att jag skriver om baksidan av alkoholen.

F ö är jag bara på FB, inte diverse andra forum.
Citera
2007-09-20, 13:26
Medlem
This_is_me_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snafflebit
Om det finns en enda alkoholist där ute som står inför ett vägskäl att supa ihjäl sig eller att ta tag i ett halmstrå för att bli nykter och hittar något jag skrivit om hur jag blev hjälpt, och tar sig till ett AA-möte och blir nykter så kan jag stå ut med att du stör dig på att jag skriver om baksidan av alkoholen.

F ö är jag bara på FB, inte diverse andra forum.

Som sagt. Jag stör mig inte på dig. Men ibland finner jag det lustigt att man ser dig i ganska många trådar, där du pratar för AA:s fördel.

Hur som helst stör jag mig varken på dig eller AA.

För övrigt vet jag om att det finns en baksida av alkohol jag med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in