Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2007-09-20, 15:44
Medlem
Harrison_Fords avatar
jag dricker ungefär 3 - 5 starköl om dagen om det inte finns nå starköl så brukar det bli ett sexpack 3.5 ist. är det lagomt lr är det för mycket drickande?
Citera
2007-09-20, 15:45
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrison_Ford
jag dricker ungefär 3 - 5 starköl om dagen annars så blir det ett sexpack 3.5 :/ är det mycket?
Inte i mina ögon, men det finns säkert någon moraltant som gärna skulle hålla ett föredrag för dig.
Citera
2007-09-20, 16:15
Medlem
Harrison_Fords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gigant_Superman
Inte i mina ögon, men det finns säkert någon moraltant som gärna skulle hålla ett föredrag för dig.

hehe lyssnar inte på moraltanter så
Citera
2007-09-20, 16:32
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
jag dricker ungefär 3 - 5 starköl om dagen om det inte finns nå starköl så brukar det bli ett sexpack 3.5 ist. är det lagomt lr är det för mycket drickande?

Det är på tok för mkt. Det skadar Dig men om Du gillar att dricka så fortsätt.
Citera
2007-09-20, 16:33
Citat:
hehe lyssnar inte på moraltanter så

Varför frågar du då?
Svaret finns bara i dig själv. Det är individuellt, men börjar du fundera på om du dricker för mkt borde det kanske ses som en varningsklocka?

skål.
Citera
2007-09-20, 16:42
Medlem
Aaargh! condor!s avatar
Citat:

Om man har en daglig konsumtion bör man nog också fundera hur nyttigt det är. Att bälja i sig 3 liter läsk per dag är inte bra, även om man knappast blir alkis av det.
Citera
2007-09-20, 16:48
Medlem
snafflebits avatar
Citat:

Tja du kan ju omvandla till motsvarande i ren 40% sprit.

6st 3,5% motsvarar ca 25 cl 40% sprit. Om du tycker att det är en normal dagskonsumtion så...

5 st 5,2% 0,5l blir nästan en halva (32cl) 40% sprit.

Folköl som är så oskyldigt...
Citera
2007-09-20, 16:55
Medlem
Harrison_Fords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskhals
Varför frågar du då?
Svaret finns bara i dig själv. Det är individuellt, men börjar du fundera på om du dricker för mkt borde det kanske ses som en varningsklocka?

skål.

var nog ganska dumt skrivit att jag skrev att jag inte lyssnar på moraltanter.

lyssnar på visa och lyssnar mindre på andra. gillar inte dom som håller på och ältar i allt och predikar hur skadligt det är om och om igen.
Citera
2007-09-20, 16:58
Medlem
Harrison_Fords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Det är på tok för mkt. Det skadar Dig men om Du gillar att dricka så fortsätt.

Hur lite ska man dricka då om det inte ska vara skadligt?

Citera
2007-09-20, 17:43
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Hur lite ska man dricka då om det inte ska vara skadligt?

Det där finns det ju hur många bud om som helst. Om du kan dricka det du dricker utan att må dåligt av det eller få några negativa konsekvenser, typ sociala (svårt att komma iväg till jobbet) eller ekonomiska så är det ju inget problem. Om det i långa loppet klipper ett par år av din förväntade livslängd så är det ju så det är och då får du välja om det är värt det. Fast så är det ju med allting, från cigaretter och fet mat till oskyddad sex i Thailand.
Citera
2007-09-20, 19:15
Medlem
poojks avatar
grejen me aa!

grejen med aa är att det blir att man tvingar på nån en religion (iaf det jag såg på Bullshit programet på 6an) och jag är själv kristen och tycker det är fel!!

men om man vill bli nykter och verkligen vill det så tror jag inte man ska sluta bara tvärt utan trappa ner helt enkelt om man har druckit sina bira som man ska går man sen och lägger sig och försöker sova alternativt få tag i stark sömn medecin så man sover bort symptomen och äta bra mat dricka mycket vätska hjälper.

har varit tjackis för ett par år sen och jag tände av på ett liknande sätt men man får anpassa "själv medicineringen" efter smak och tycke jag hade viljan orken och lusten då om jag inte hade det så skulle de inte funka
Citera
2007-09-20, 23:50
Medlem
snafflebits avatar
Jag har sett det refereras till ett avsnitt av bullshit med Penn & Teller några gånger. Jag tittade just på det avsnittet och förstår nu varför serien heter bullshit. Den som bildar sig en uppfattning om AA baserat på det programmet och har alkoholproblem men väljer bort AA pga P&Ts program gör sig själv en stor otjänst.

Jag känner inte igen det AA de beskriver, inte likt det AA jag är medlem i alls. Vissa saker hade de rätt i, men mycket var rent BS. Man kan inte tvinga någon att bli nykter genom AA, så långt har de rätt. AA är heller inte den enda ortodoxa vägen till nykterhet, det är också rätt. Om alkoholism är en sjukdom eller inte är nog inte upp till vare sig dem eller den psykolog de hade med i programmet att avgöra. Men det hjälper många alkoholister att betrakta det som en sjukdom, åtminstone initialt.

De hakade upp sig vid första steget, om att man är maktlös inför alkoholen och inte kan hantera sitt liv och därigenom är ett offer, ett mähä. Att man skulle vara tvungen att ge upp sin värdighet för att vara med i AA. Då kan jag berätta att livet som alkis stundom saknar värdighet. Om vi tittar på det faktiska läget för en alkoholist så är han maktlös inför alkoholen, inget konstigt eller skämmigt med det. Alla hjärnor fungerar inte lika, alkishjärnan mår gott av alkohol och tror att om den får lite till mår den ännu bättre. När han inte dricker så vill han tillbaka till det där lyckoruset och dricker därför igen. När man dricker destruktivt blir ens liv lidande, man prioriterar alkohol framför familj, vänner, jobb etc. Man kan inte hantera sitt liv, heller inget konstigt för så är det. Livet blir lidande av alkohol, både fysiskt och psykiskt. En läkare sa i filmen att alkoholism inte är genetiskt, nyligen hittade forskare en gen som påverkar sockersug, kanske den genen har något med alkoholism att göra också?

Det man inte fattar, som alkoholist, är att det är alkoholen som gör en sådan. Alkisen som vägrar AA pga Gudspratet, han kan inte erkänna en högre makt säger han, det han glömmer i den meningen är att han till dags dato varit helt i händerna på en annan högre makt, alkoholen. För att komma tillrätta med sina problem måste det till en förändring av alkoholisten. Den ende som kan förändra alkoholisten är han själv, ingen annan. Vad måste man då först göra för att förändra något? Jo, man måste ju inse att det finns något som behöver förändras. Han måste dessutom vara villig att förändras. Vill han inte sluta dricka så går det naturligtvis inte. Om han inte inser att hans liv ser för jävligt ut så kommer han heller inte att vilja ändra det.

Det sas också i programmet att om man inte gör de tolv stegen kommer man att dö. Visst, men man kommer att dö även om man gör de tolv stegen, men de är en väg att varaktigt behålla den förändring han är tvungen att göra för att behålla sin nykterhet. Inte den enda vägen, men en väg. Om den vägen samtidigt innebär att man råkar få bieffekter som att man får ett bättre förhållningssätt till sina medmänniskor, börjar tänka på någon annan än sig själv, blir en bättre äkta man, bättre far och en snubbe som dyker upp på jobbet varje dag när han ska. Han kör inte rattfull, han slår inte ihjäl sin fru på fyllan, han misshandlar inte sina barn på fyllan heller. Är detta effekter man måste varna för?

Programmet gjordes av amerikaner. USA är väl bland de mest Gudsbekännande länderna i världen idag. Presidenten svär trohetsed inför Gud och med ena handen på Bibeln. Det står på deras pengar "In God We Trust" men ingen attackerar väl Federal Reserve Bank för att amerikanerna går omkring med en trosbekännelse i byxfickorna. Ingen ifrågasätter dollarns värde pga av en bekännelse till Gud. Man vet att dollarn går att handla för ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in