Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-09-18, 19:03
  #1
Medlem
rezzs avatar
Var kan ja få en gratis/billig bartender utbildning? Har inte råd att slänga upp 8000 eller så.
Citera
2007-09-18, 19:06
  #2
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezz
Var kan ja få en gratis/billig bartender utbildning? Har inte råd att slänga upp 8000 eller så.
Försök komma i kontakt med en krog och gå in som diskplockare eller nåt till en början och jobba dig uppåt. Gå in lediga kvällar och lär dig av någon som jobbar i baren, finns ingen anledning till att betala skitdyra pengar för det.
Var bara beredd på att få göra mycket skitjobb innan du får jobb som bartender.
Citera
2007-09-18, 19:14
  #3
Medlem
Koffe1010s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezz
Var kan ja få en gratis/billig bartender utbildning? Har inte råd att slänga upp 8000 eller så.

Läs ett år på universitet eller högskola och nästla in dig i kåren / nationerna så får du en kort utbildning men massor med praktisk erfarenhet!
Citera
2007-09-18, 19:17
  #4
Medlem
Ninsos avatar
Det finns bartenderutbildning på hotell- och restaurangskolorna, från 18 år. Annars är det väl bara att börja jobba på en kvarterskrog? Där krävs nog sällan intyg på utbildning. Jobbar du ihop x antal års arbetsvana så kan du kanske börja jobba på bättre ställen.
Citera
2007-09-18, 19:21
  #5
Medlem
Veyrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koffe1010
Läs ett år på universitet eller högskola och nästla in dig i kåren / nationerna så får du en kort utbildning men massor med praktisk erfarenhet!

Håller med! Jobbade själv som bartender på en nation en vecka efter att jag hade skrivit in mig! Noll förkunskap krävdes, det var bara att hoppa in som frivilligarbetare på nattklubben i fråga.

Ser även bra ut på CV att man engagerat sig i nationsverksamhet.
Citera
2007-09-19, 21:11
  #6
Medlem
rezzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veyron
Håller med! Jobbade själv som bartender på en nation en vecka efter att jag hade skrivit in mig! Noll förkunskap krävdes, det var bara att hoppa in som frivilligarbetare på nattklubben i fråga.

Ser även bra ut på CV att man engagerat sig i nationsverksamhet.

ok
Citera
2007-09-19, 21:41
  #7
Medlem
Sartres avatar
Citat:
Ser även bra ut på CV att man engagerat sig i nationsverksamhet.

Ifall du skall söka till en bar JA. Annars Nej!. Att servera öl till nördar är ingen merit. En enarmad apa skulle lyckas bättre i många fall.
Citera
2007-09-19, 21:54
  #8
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezz
Var kan ja få en gratis/billig bartender utbildning? Har inte råd att slänga upp 8000 eller så.

Har du jobbat i bar tidigare? Om nej så följ det råd som redan givits, börja jobba som nisse eller barback först.

Fy fan, att jobba med idioter som gått en treveckorsutbildning och tror att de är kungar i baren för att de kan femtio drinkar och fånga en flaska bakom ryggen måste vara något av det värsta som finns.

Nu har jag iofs inte jobbat i bar på länge, men att komma direkt från barskola utan tidigare erfarenhet ger nada respekt. Kanske om du går på Bas Barschool och får bra rekommendationer, men knappt ens då.

Vill du ha gratis "utbildning" så finns det gott om partyöar där man jobbar för dricksen och lär sig blanda groggar på dagtid. Boende brukar ingå... Bra om man vill ha en rolig semester med mycket fylla och fitta. Men ingenting att sträva efter om du vill bli en ordentlig bartender.

Som sagt, vill du verkligen bli en duktig bartender så ska du börja jobba längst ner och arbeta dig upp. Jag har jobbat med bartenders som jobbat i sex år som fortfarande inte vet hur det fungerar bakom dörren, inne i det bakre utrymmet.
Citera
2007-09-19, 21:58
  #9
Medlem
Veyrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sartre
Ifall du skall söka till en bar JA. Annars Nej!. Att servera öl till nördar är ingen merit. En enarmad apa skulle lyckas bättre i många fall.

Tror du man skriver "har serverat öl till fylledrägg på en sunkig nationspub" på CV:et eller? Gör dig inte dummare än vad du är (?).
Citera
2007-09-19, 22:40
  #10
Medlem
Dan-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veyron
Tror du man skriver "har serverat öl till fylledrägg på en sunkig nationspub" på CV:et eller? Gör dig inte dummare än vad du är (?).
Håller med. Man kan ju fråga sig om Sartre någonsin har skrivit ett CV i sitt liv, man tar ju självklart enbart med det som är relevant för jobbet du söker, allt annat låter du ju helt enkelt bli att skriva med.
Citera
2007-09-19, 23:02
  #11
Avstängd
sensationWhites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Har du jobbat i bar tidigare? Om nej så följ det råd som redan givits, börja jobba som nisse eller barback först.

Fy fan, att jobba med idioter som gått en treveckorsutbildning och tror att de är kungar i baren för att de kan femtio drinkar och fånga en flaska bakom ryggen måste vara något av det värsta som finns.

Nu har jag iofs inte jobbat i bar på länge, men att komma direkt från barskola utan tidigare erfarenhet ger nada respekt. Kanske om du går på Bas Barschool och får bra rekommendationer, men knappt ens då.

Vill du ha gratis "utbildning" så finns det gott om partyöar där man jobbar för dricksen och lär sig blanda groggar på dagtid. Boende brukar ingå... Bra om man vill ha en rolig semester med mycket fylla och fitta. Men ingenting att sträva efter om du vill bli en ordentlig bartender.

Som sagt, vill du verkligen bli en duktig bartender så ska du börja jobba längst ner och arbeta dig upp. Jag har jobbat med bartenders som jobbat i sex år som fortfarande inte vet hur det fungerar bakom dörren, inne i det bakre utrymmet.

Det är ren skitsnack.
En gedigen utbildning är en bra grund oavsätt vad.
Jag själv började jobba i disken, efter 6 månaders slit bestämde jag mig för att ta en bartenderutbildning. Valet blev Gbgsbartenderskola. Ett utmärkt val då de tar utbildningen på allvar.
Man fick lära sig allt från historia till tillverkningsprocess.
En utbildning är helt ovärderligt och förstärker självförtroendet. Men det är inte nödvändigt. Dock rekommenderar jag det.
Citera
2007-09-20, 19:24
  #12
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sensationWhite
Det är ren skitsnack.
En gedigen utbildning är en bra grund oavsätt vad.
Jag själv började jobba i disken, efter 6 månaders slit bestämde jag mig för att ta en bartenderutbildning. Valet blev Gbgsbartenderskola. Ett utmärkt val då de tar utbildningen på allvar.
Man fick lära sig allt från historia till tillverkningsprocess.
En utbildning är helt ovärderligt och förstärker självförtroendet. Men det är inte nödvändigt. Dock rekommenderar jag det.

Jag ber om ursäkt om det lät som att jag dissade barskola som fenomen. Det gör jag absolut inte. Däremot dissar jag de flesta jag träffat som aldrig tidigare jobbat i restaurangbranschen, går en kurs och sedan tror att de är gudar.

Förstår du mig bättre nu?

Det är ett bra sätt att snabbt ta klivet upp, men jag anser att om man aldrig varit där nere har man heller inget där uppe att göra.

Antagligen är jag färgad av mina gamla barchefer (vissa av de jag jobbat under har nog kommit på en stor del av drinkarna du kan och en av dem har en bar i London döpt efter sig ) varav alla sagt samma sak. Gå gärna barskola men då ska man ha varit med ett tag och veta vad det handlar om. En god anledning är ju att man inte ska kasta pengarna i sjön om man inte gillar det exempelvis
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback