Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2007-09-18, 18:34
Medlem
Har haft det här problemet väldigt länge. Det är så att när jag har haft min dator avslagen och ska starta den, då är det bara fläktarna som går igång. Datorn startar inte upp, min optiska mus börjar inte lysa, ingenting. Bara fläktarna snurrar på ända tills man stänger av datorn genom att hålla in knappen.

När det här först började hända så behövde jag starta och starta om ungefär 10 gånger och sedan så startade datorn som vanligt. Men det vart värre och värre och nu på senare tid så har det tagit ca 30 minuter att få igång datorn, så jag har helt enkelt slutat att stänga av den. Men i söndags så hängde sig datorn och jag var tvungen att stänga av den genom att hålla in knappen.

Nu startar den inte alls. Samma sak med att fläktarna går i en evighet men jag har startat om den otaliga gånger och den verkar inte vilja gå igång. Har ni någon aning om vad som kan vara fel?
Citera
2007-09-18, 19:13
Medlem
Ondkvists avatar
Jag skulle spontant misstänka nätagget i den situationen. Det är ett vanligt scenario att allt först uppför sig lite underligt över en period, för att plötsligt lägga av helt samtidigt som vissa livstecken finns: fläktarna kan gå, en och annan diod kan lysa osv.
Citera
2007-09-18, 19:33
Medlem
Nu när jag tänker efter så började nog problemen när jag fick en ny hårddisk i julas. Kan det ha något att göra med det? Att datorn drar för mycket ström ellr något?

Nätagget som jag har nu är på 350 W så om det är för lite så hittade jag det här:
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=CMEXPWE-550
Är det bara skit? Försöker komma undan så billigt som möjligt.
Citera
2007-09-18, 19:42
Medlem
Ondkvists avatar
Hittar inget pris på din länk, har kanske inte putsat glasögonen.

Men du kanske har någon skrotdator i grovsoprummet som du kan plocka ur nätagget på och testa om allt hoppar igång igen? I sådant fall så har du ringat in problemet och kan köpa något i stil med den du länkade till.
Citera
2007-09-18, 19:51
Medlem
Fick en tanke.
Kan jag slänga i vilket nätagg som helst? Det blir inte fö mycket ström in i datorn om jag skulle stoppa i ett på t.ex 600 W istället för 350? Jag har faktist ingen aning.
Citera
2007-09-20, 13:22
Medlem
nätagg

till att börja med innan man köper nätagg; man får det man betalar för. Med andra ord så bör man lägga en extra slant på det. Det är vanligt att billiga varianter ger ojämn spänning som kan leda till brownout.
Kontrollera att ditt nuvarande nätagg ger tillräckligt ström till hela datorn.
Ska du köpa nytt överdimensionera gärna. Behöver din dator 350 så gör det inget om du har 500 till exempel.
Citera
2007-09-20, 15:17
Medlem
vad har du för grejer i burken? Kan ju va rätt onödigt o kasta ut pengar på ett 500-600 watts nätagg om du kan klara dig på ett 350 Watts kvalité agg.

Om du inte har koll på vad allt är så kan detta program hjälpa dig.
Bara o googla EVEREST Free Edition 2.20.

Här har du ett riktigt bra 350 Watts agg.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=308621
Citera
2007-09-20, 20:07
Medlem
Det är precis ett sånt agg som jag har nu.
I burken har jag
2 hårddiskar, Eide 250 GB och Seagate 160 GB
Ati radeon x1800 256 MB <- vart osäker nu när jag skrev det, inget top-of-the-line-kort
1024 i RAM, 2 x 256 1 x 512
Något random ljudkort för 200 spänn på elgiganten

Hörde med en kompis idag och fick låna ett nätagg. Det var bara 300 W, 50 W mindre än vad jag brukar ha. Men det vart samma sak igen, bara fläktar och lampor gick igång.
Betyder det att det inte är något fel på mitt nätagg eller borde jag prova med ett annat med mera W?

En annan kompis hade samma problem, han misstänkte också nätagget men kom senare fram till att det var moderkortet. Är det mitt moderkort om spökar kanske?
Citera
2007-09-20, 20:58
Medlem
Testa med bara ett minne, kolla alla sladdar, resetta bios, testa att bara ha de nödvändiga komponenterna i, dvs moderkort ram och cpu.
Citera
2007-09-22, 12:41
Medlem
Provade det du sa, men det funkade ändå inte. Innan jag provade med det nya nätagget tetade jag med att reseta bios. Men då vägrade ens fläktarna gå igång, datorn var stendöd. Efter att den stått i nån timme så kunde jag "starta" den igen, men det var ju såklart bara fläktarna som gick igång.

Tror nog att jag måste köpa nytt moderkort va?
Citera
2007-09-22, 12:48
Medlem
Stormorfars avatar
Min kompis hade samma problem som du, i början la den av och var seg och starta men sen startade den inte alls. Då skickade han in den på lagning, där sa dom att det var moderkortet som var trasigt.
Citera
2007-09-22, 15:05
Medlem
Låter mer som ett moderkortsproblem för mig än något annat. Bara att byta! Testa med ett annat nätagg som är på minst vad du hade innan (d.v.s. 350W), men fungerar inte det heller skulle jag satsa mina pengar på att köpa ett nytt moderkort snarare än ett nätagg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in