• 1
  • 2
2007-09-23, 16:36
Medlem
Har kollat lite nu på moderkort och insett att det som jag har nu ( Medion MD 8088 version 1.0) är ett sockel 478. Som jag förstår är de riktigt dyra. Dessutom behöver jag ett Micro-ATX.

Har ni något tips på moderkort?
Citera
2007-09-23, 20:47
Medlem
Överväg om du inte ska uppgradera datorn i sånt fall till en lite modernare plattform. Detta innebär också att du måste köpa ny processor och nytt ram-minne, men rent ekonomiskt blir det nog inte så mycket dyrare än att hitta ett gammalt 478-moderkort.

Titta t.ex. på detta paket: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=325623 om du kan tänka dig något sådant. 1600 kr för nytt moderkort, processor och RAM är ett kap!
Citera
2007-09-28, 22:49
Medlem
Köpte ett nytt 478-moderkort iallafall. Men nu har jag en ny fråga. Från nätagget går det ju en kabel som ska in i moderkortet, har den 24 "piggar" kanske? Vild gissning från min sida.
:::::::::::: <- Typ sådär ser kontakten ut.

I mitt förra moderkort passade den bra, men mitt nya kort har fyra hål för mycket. Ifall kabeln har 24 piggar har moderkortet 28 hål. Men kabeln passar bara så långt ut i kanten man kan sätta det och bara från ena hållet.

Själv misstänker jag att att moderkortet är anpassat så man kan ha olika nätagg men jag är ju såklart inte säker. Jag pajjar väl inget om jag kör igång med kabeln i? Ringde de jag köpte ifrån men fick inget riktigt svar. "Det kan glappa lite men det skadar inte datorn" var ungefär svaret jag fick.
Citera
2007-09-28, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zwebbo
Jag pajjar väl inget om jag kör igång med kabeln i?

Nejdå, det är bara att köra. Moderkortet får den strömförsörjning det behöver med befintliga 20 stift (samt de 4 stiften på separat kabel till separat uttag) även om moderkortet har en 24-stiftkontakt.
Citera
2007-09-29, 01:22
Medlem
Ondkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwebbo
Köpte ett nytt 478-moderkort iallafall.

Lite OT-fråga, men upplevde du problem med att hitta ett MB med 478-sockel?

Behövde själv ett sådant rakt över disk tidigare under dagen, hade inte tid att beställa och vänta, och stötte på oanade problem med att hitta någon butik som verkligen hade vad jag behövde på hyllan för direktköp.

Hittade slutligen en datorarab i Solna som hade 1 (ETT) ex av vad jag behövde.

Även om jag är nära ansluten till branschen så hade jag inte förväntat mig att 478-sockeln hade blivit SÅÅÅ omodern bara på några år så att dessa MB inte ens lagerhölls längre.

Och för att att ansluta till din fråga om strömförsörjningen: Det är precis som andra redan har nämnt att bara plugga i kontakten "från det håll den passar" och strunta i att det finns några kontaktstift kvar i sockeln.

Det funkar ändå, vad du däremot bör tänka på är att smeta ut befintlig kylpasta mellan CPU och kylfläns lite nu när du har plockat isär komponenterna. Se till att det inte har uppstått "brutna areor" efter demonteringen.
Citera
2007-09-30, 21:33
Medlem
Lite problem var det väl, finns ju inte direkt i överflöd.

Men nu har jag ett nytt problem. Ljudet beter sig lite skumt. Jag kan spela vanlig musik, jag har ljud i quake och jag kan prata med folk över ventrilo. Men i firefox på till exempel youtube får jag inget ljud alls?
Citera
2007-09-30, 22:19
Medlem
Ondkvists avatar
Installera plugin:en MediaPlayerConnectivity, så får du säkert allt att funka med Firefox.
Citera
2007-09-30, 22:24
Medlem
Nu kommer ni skratta åt mig

Har 5.1-ljud här i datorn. Men igår så satte jag in headsetet istället för de främre högtalarna. Youtube spelar tydligen bara i de främre högtalarna. Har haft ljud hela tiden men hörde inte för jag hade inte headsetet på mig

Edit:
Föresten, med mitt förra moderkort gick cpu-fläkten bara igång när jag hade många program igång samtidigt men nu går den konstant. Kan man ändra det på nåt vis? Borde jag ändra om det går?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in