Citat:
Ursprungligen postat av Krokz
Hej,
Jag har nyligen lagt ett bud på en klocka på eBay men är inte säker på om jag får den än (3 dagar kvar). Dock är jag osäker på tullen + avgifter. Läste på tullverkets hemsida att försändelser under 1400 var tullfria? Mitt bud på klockan ligger på 100$ men om jag lägger ett högre bud så att jag överstiger 1400, vilka tullavgifter kan jag räkna med? Jag undrar även om shipping fee's räknas med i försändelsens värde eller om det bara är det man betalar för själva varan och inte frakten som räknas.
Mvh
E: Och betalar man tullavgifter på postkontoret, eller var sker detta? Klockan ska fraktas med USPS, men det står bara att den kommer till Sverige. Får jag hämta ut varan på mitt närmsta postkontor eller skickas det hem till dörren?
När det gäller armbandsklockor som köps i USA så har de alltid (gäller ej om de kostar under 1400Kr inklusive frakt) en tullavgift på 7.50Kr per styck oavsett värde, dvs även om det handlar om en 100K Rolex(undantag gäller klockor med ädelstenar där ädelstenarna skall värderas separat). Klockor under 1400Kr går helt utan tullavgift.
Dock så skall man när det gäller kommersiella försändelser betala moms 25% från första kronan (även fraktavgiften skall momsas). Detta är dock bara den officiella regeln. I praktiken brukar Tullverket undanta försändelser som är deklarerade under 300Kr (fn $46), detta pga de administrativa kostnaderna i förhållande till förtullningen (om tull plus moms understiger 100Kr) inte gör det mödan värt. Dock kan man om man har otur drabbas av en ovanligt nitisk tulltjänsteman som förtullar försändelsen ändå. Men för det mesta klarar man sig om det är en lågt värderad försändelse.
Posten tar ut en expeditionsavgift för förtullningen. Denna varierar mellan 53kr-100Kr beroende på avtal med avsändarlandets postverk. Från USPS så är det maxbeloppet 100Kr i avgift som tillkommer ovanpå förtullningen.
Tex om du köper en klocka 1500kr inklusive frakt så kan det bli frågande om följande avgifter: 1500X1.25= 1875kr+7.50Kr= 1882.50kr 1882.50kr+100Kr= 1982.50Kr. Total avgift att betala vid uthämtning hos Postombud: 482.50Kr i mitt exempel. När man köper klockor på eBay så kan man vid budtillfället göra en enkel överslagsräkning på slutsumman inklusive frakt med faktorn 1.3 dvs 30% över köpepriset. Så hamnar du rätt nära vad du får betala i slutänden.
Om du har tur så kanske du har att göra med en snäll säljare som är beredd att deklarera ett lägre värde i tulldeklarationen (trots att det är olagligt i USA). Men det har på senare år blivit färre och färre säljare som är beredd att göra. Fråga om han/hon kan deklarera det som Casio wrist watch, Gift $45 value, så slipper du betala en hel del i avgifter.
Vad gäller leveransen så är det svenska Posten som tar hand om USPS försändelser. First Mail International försändelser hamnar direkt i brevlådan om de är små och får plats samt ej drabbats av nån tull/moms. Priority Mail samt Express Mail International som ej drabbats av nån tull/momsavgift görs det ett hemlevaransförsök av Posten Logistik. Om ingen är hemma så lämnas avi i brevlådan och man får hämta ut på sitt ombud. Alla försändelser som åkt på moms/tull hamnar direkt hos ombud, så dessa får man alltid hämta ut.