2011-05-14, 13:16
Medlem
banhxeos avatar
Halloj!
Funderar på att köpa en ny keps nu när sommaren är här via Ebay och försäljaren befinner sig i USA/Kanada. Min fråga är om jag behöver oroa mig för att betala tull eller något extra om Kepsen kostar ca 300kr (med fraktkostnad inräknat som det står i ebay)? Är ganska ny när det gäller "onlineshopping" och har inte kläm på allting, hur vet de att frakten kostar exakt 80kr när de inte vet var i Sverige jag bor?

Tack på förhand
Citera
2011-05-14, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av banhxeo
Halloj!
Funderar på att köpa en ny keps nu när sommaren är här via Ebay och försäljaren befinner sig i USA/Kanada. Min fråga är om jag behöver oroa mig för att betala tull eller något extra om Kepsen kostar ca 300kr (med fraktkostnad inräknat som det står i ebay)? Är ganska ny när det gäller "onlineshopping" och har inte kläm på allting, hur vet de att frakten kostar exakt 80kr när de inte vet var i Sverige jag bor?

Tack på förhand

Det amerikanska postverket lär ha samma taxor för hela Sverige, kanske rentav hela Europa. Sen är det ju rätt vanligt att säljaren sätter något slags standardbelopp för att underlätta för sig själv. Det är alltså inte säkert att det kommer att sitta frimärken till ett värde av exakt 80 kr på kuvertet.

Gällande tull skulle jag inte oroa mig om jag köpte en keps för 300 kr. Men, veta kan man ju aldrig. Jag har säkert gjort 100 köp genom åren från USA eller Asien och har bara behövt betala avgifter en gång - när jag köpte 3 t-shirtar. Annars har jag köpt både elektronik, väskor och skor (utöver mängder med mindre saker) utan att behöva tulla. Risken är alltså oerhört liten om man håller sig till såpass små summor som några hundra kronor.
Citera
2011-05-15, 05:44
Medlem
Schnyggves avatar
Jag har åkt på tull några ggr, har handlat en del men inte så mycket! Nu senast blev jag lite oroad över framtiden....beställde en tröja för 45$ och fick ändå betala 171:- för att få ut skiten! 71:- tullens avg. och postens avg. 100:- stod det! vaffan är detta? Är de glada Ebay-dagarna över nu eller?
Citera
2011-05-15, 15:38
Medlem
banhxeos avatar
Dags att köpa in kepsen då, man får väl ta chansen att slippa betala tull
Citera
2011-05-30, 15:59
Medlem
token12s avatar
Jag har beställt en klocka som är märkt som gåva och jag behöver den tills på onsdag vilket är svårt men måste verkligen ha den då! Vad kan jag göra för att snabba på proccessen?

Snabbt svar tack!
Citera
2011-05-30, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av token12
Jag har beställt en klocka som är märkt som gåva och jag behöver den tills på onsdag vilket är svårt men måste verkligen ha den då! Vad kan jag göra för att snabba på proccessen?

Snabbt svar tack!

Alltså, risken att den ska fastna i tullen är ju extremt låg, så där lär du inte behöva skynda på men postgången däremot - leveranser från USA tar oftast minst en vecka och från Kina/Hong Kong tar det inte sällan kring en månad. Var har du beställt från?
Citera
2011-05-30, 22:46
Medlem
token12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mengo
Alltså, risken att den ska fastna i tullen är ju extremt låg, så där lär du inte behöva skynda på men postgången däremot - leveranser från USA tar oftast minst en vecka och från Kina/Hong Kong tar det inte sällan kring en månad. Var har du beställt från?
Från ebay. Den är skickat från Hong Kong.
Hongkong post beskriver varan, "The item left Hong Kong for its destination on 28-May-2011". Så den borde vara i Sverige nu? eller?
Citera
2011-05-31, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av token12
Från ebay. Den är skickat från Hong Kong.
Hongkong post beskriver varan, "The item left Hong Kong for its destination on 28-May-2011". Så den borde vara i Sverige nu? eller?

Nja, jag vet inte vilka vägar de tar men som sagt, en leverans från Hong Kong som tar mindre än två veckor hör verkligen till ovanligheterna. Oftast tar det tre-fyra veckor.
Iallafall att döma av mina eBay-köp (ca 50 stycken).
Citera
2011-07-18, 03:46
Medlem
Tänkte handla lite på ebay. Och vid vissa varor står det följande: "Beräkna importskatt: Ytterligare kostnader för tull och/eller moms ingår inte". Innebär detta att det säkert inte blir några övriga utgifter för mig förrutom själva varan + frakten? I övrigt om man köper varor för under 500kr kan man åka på tullavgifter?
Citera
2011-07-22, 19:20
Medlem
Bumpar denna med mina funderingar som jag skrev i en annan tråd utan gehör.

Ska köpa ett par brillor från staterna från en privatperson och säljaren har sagt att det inte är några problem för honom att skriva ner värdet till 50$ och kryssa i att det är en gåva. Inga problem så långt.

Men ponera att det fastnar i tullen och de misstänker något lurt och vill se ett värdebevis, vad exakt ska jag visa dem? Glasögonen är vintage och har inte tillverkats på 40 år så det kan därför vara svårt att komma fram till deras riktiga värde, och kvitto vet jag inte om säljaren har kvar.

Om de vill se mitt kontoutdrag från banken eller PayPal, kan jag bara inte dela upp betalningen och först betala 50$ och sen skicka resterande summa i en separat överföring. Därefter visar jag bara överföringen på 50$...Men VÄNTA nu, det är ju en "gåva", hur ska jag då förväntas kunna bevisa värdet genom mitt kontoutdrag? Då skjuter man sig själv i foten, eller?

Jag köper även varan från en privatperson utan inblandning från eBay - förutom att jag har fått kontakt med honom där - så där finns inga bevis förutom auktioner som säljer liknande brillor.

Nä, jag fattar verkligen inte...Hur ligger det till egentligen?
Citera
2011-10-08, 02:56
Medlem
Sympoziums avatar
Tänkte köpa en ganska stor elgitarr på ebay för ca 850 dollar inklusive frakt med USPS Priority. Säljaren har gått med på att "skriva ner" värdet på gitarren för att minska tullavgiften, för som vad jag förstår så baseras den på föremålets pris och inte storlek?

Är ganska nojig då jag beställt saker från USA tidigare med UPS och Fedex och då fått betala en rejäl summa pengar endast för tullen och frakten. Så vad tror ni kommer jag åka på någon jätte avgift?
Citera
2011-10-08, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sympozium
Tänkte köpa en ganska stor elgitarr på ebay för ca 850 dollar inklusive frakt med USPS Priority. Säljaren har gått med på att "skriva ner" värdet på gitarren för att minska tullavgiften, för som vad jag förstår så baseras den på föremålets pris och inte storlek?

Är ganska nojig då jag beställt saker från USA tidigare med UPS och Fedex och då fått betala en rejäl summa pengar endast för tullen och frakten. Så vad tror ni kommer jag åka på någon jätte avgift?

Räkna med moms och tull, solklart. Dvs 25% av det värde säljaren skriver inklusive frakten + tullavgift (ett par hundra eller vad det är). Det är exakt vad som har hänt för mig de två gånger jag har köpt gitarrer från USA, och åtminstone en av gångerna skrev säljaren ner värdet. Man sparar ju lite pengar, det är gött, men skulle varan vara skadad torskar man eftersom eventuell försäkring baseras på vilket värde säljaren har skrivit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in