2016-01-08, 17:53
Medlem
Ajberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av backlunden
En fråga.

Skulle ni anse att det är "fel" utav mig att bära Stone Island bara för att jag älskar Massimo Osti, Carlo Rivetti samt märkets innovativa material och design men ändå inte vill ta del utav någonting annat (i princip) från casualkulturen?
Man är rätt bäng om man tror sig ha ensamrätt på ett visst klädmärke för att man ingår i en viss subkultur. SI gör dessutom en hel del som är galet snyggt, vare sig man är casual eller inte.
Citera
2016-01-08, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajbert
Man är rätt bäng om man tror sig ha ensamrätt på ett visst klädmärke för att man ingår i en viss subkultur. SI gör dessutom en hel del som är galet snyggt, vare sig man är casual eller inte.

Det är jag medveten om. Jag är bara nyfiken.
Citera
2016-01-08, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av backlunden
En fråga.

Skulle ni anse att det är "fel" utav mig att bära Stone Island bara för att jag älskar Massimo Osti, Carlo Rivetti samt märkets innovativa material och design men ändå inte vill ta del utav någonting annat (i princip) från casualkulturen?

Köp det du tycker är snyggt. SI är såpass mainstream nu så ingen kommer bry sig.
Citera
2016-01-08, 22:10
Medlem
Är Stone Island lappen ultimat att hänga jackan i? Det finns ju ingen ögla som i de flesta jackor och har man en tung jacka (Raso HP) så känns det nästan som lappen kommer slitas upp med tiden. Eller har ni galgar att hänga jackorna på? I-landsproblem ja men lite jobbigt att hela tiden hänga upp jackan på galge.
Citera
2016-01-09, 02:15
Medlem
Typemynames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym94
Är Stone Island lappen ultimat att hänga jackan i? Det finns ju ingen ögla som i de flesta jackor och har man en tung jacka (Raso HP) så känns det nästan som lappen kommer slitas upp med tiden. Eller har ni galgar att hänga jackorna på? I-landsproblem ja men lite jobbigt att hela tiden hänga upp jackan på galge.

Har en jacka jag använt i typ 4 säsonger som jag alltid hänger i "lappen". Kollade lite snabbt och det fanns inga tecken på att det slitits upp
Citera
2016-01-09, 05:43
Medlem
spegelnivattnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-Kanon
Klart man klär sig i annat än bara casual-kläder. Men på detta forumet diskuterar vi ju just våra casual-kläder. Vill jag har råd om jag ska köpa Dsquared eller Rick Owens tar jag det på ett annat ställe. Och jag är en av dem som använder mycket skjorta och stickat/sweat. Jag tycker det är trevligt att variera mig med bara skjorta ibland och sen någon tröja ovanför ibland. Jag köper alltså inte skjortor för att bara ha under en tröja som aldrig ska synas, utan de används naturligtvis straight up som dem är.

Svårt också att veta vad du har/inte har när vi ska shoppa åt dig för 30k. Men jag hade köpt en riktigt dyr och fin vinterjacka som håller i flera säsonger. SI parkan för ca 10k är ju riktigt fint tex. Köp lite kläder efter vad din garderob önskar för 10k. För resterande 10k hade jag faktiskt satsat på att köpa en fin och bra klocka som håller i många år.

Tack! Anledningen att jag skrev ner tex vilka jackor jag har i bruk, var för att slippa få onödiga tips på kläder att spendera pengar på.
Samma sak med de sndra kläderna, samt för att ge en liten hint av hur jag ser ut, klädmässigt. (Och då kan vi räkna bort alla L&S tröjor och ersätta dem med, ska vi säga Aquascutum? Är det "casual enough"?

skämt åsido. Jag vill som sagt ha lite fler tips på märken på tröjor, med div kragar. Gärna med länk, om det är möjligt.
Sen gillar jag jackor väldigt mkt, men jag tkr det är bättre och viktigare att ha en jacka som passar precis ALLA tillfällen tillgänglig i garderoben, än att bli accepterad som betahanne av ett gäng 20 åringar i en tråd på flashback, genom att äga 10 jackor med SI patch.

Dessa tröjor får gärna ha nåt (litet) märke/symbol på bröstet, som ex R.L, där märket ofta följer plaggets färg litegrann och således blir lite mer diskret. Lindebergs märke på knits är även det diskret, men nu gillar jag faktiskt inte det märket sådär jättemkt, men eftersom jag bor i en liten stad och inte kan sätta mig flera timmar i en bil varje gång jag ska köpa en tröja, så har det, som jag skrev i mitt första inlägg under detta konto, blivit både några sådana och några L&S.
dåjag finner det lite jobbigt att handla kläder jag inte har provat, så vill jag åtminstone ha en tröja av ett märke, innan jag beställer på nätet.
Visst hade jag kunnat beställa ett gäng SI knits, men seriöst, hur roligt och seriöst hade DET känts då, att bara äga kläder från ETT märke, (förutom North Face jackan)?

Nej, fram med alla tips ni har, det uppskattas verkligen.

Och så måste jack säga att jag är med dig om klockan! Jag har tänkt att köpa en lite finare klocka, men då jag inte är spec rik, och inte vill ha en begagnad budgetrolex eller breitling, så har jag kikat på en Tag Heuer Monaco, den klassiska med blå, fyrkantig urtavla. Eller om jag ska vara lite mer diskret, en IWC Portofino, utan några finesser. Fina stilrena klockor båda två som inte drar uppmärksamhet till sig, men ändå diskret höjer kvällens klädsel.
Idag har jag en vanlig stålklocka från Seiko i 5k kr klassen, duger fint till vardags, men är inget vidare smycke, hehe.
Men nu gled vi från ämnet lite, klockor är bäl heller inte casual.

vad tror ni om en trailmaster från Belstaff? Det är skönt att ha flera jackor för samma ändamål och årstid, och då gärna av olika märken, jag är inte främmande att köpa varesig en eller tre SI jackor till, men då ska det vara för att jackan tilltalar mig, patchen har jag tatt bort på ca hälften av mina SI kläder, för jag anser att den ser malplacerad ut. (Dock är den kvar på jackan)

Tillägg: - om jag ska köpa en vinterjacka från CP, en sådan med urtagbart foder. Hur bör jag jämföra den mot mina SI kläder? På den Jackan jag fortfarande använder är det stl M, likaså på knitsen, men på mina sweats från just SI, kör jag med stl L.. Visst kläder jag använder ute bland folk vill jag juh gärna ska sitta så "bra" det är möjligt, utan att varesig bli för små el stora. Medans sweatsen, som mest används hemma på helger och på semestrar och liknande, snarare används för bekvämlighets skull. Dessutom så graderas inte storlekarna med "Medium" och "Large", utan med "50" och "52" osv, ist. DESSUTOM så är det juh ett urtagbart foder i jackan i fråga, hur bör dettactas med i beräkningen?
Bör detta tas med i beräkningen av storlek? Och vilken storlek bör jag ta?

Jag hade naturligtvis åkt och provat jackan ifråga om inte butiken legat i Danmark, och jag har faktiskt inte sett den hos någon Svensk butik. Så här skulle jag kunna göra ett undantag, och skicka tillbaka om det inte passar. Men iom att det är readagar, så kanske storlekarna tar slut, så jag är lite kluven.. ..hjälp?

Mvh
Senast redigerad av spegelnivattnet 2016-01-09 kl. 06:08. Anledning: tillägg
Citera
2016-01-09, 06:02
Medlem
Fite4Todays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spegelnivattnet
Tack! Anledningen att jag skrev ner tex vilka jackor jag har i bruk, var för att slippa få onödiga tips på kläder att spendera pengar på.
Samma sak med de sndra kläderna, samt för att ge en liten hint av hur jag ser ut, klädmässigt. (Och då kan vi räkna bort alla L&S tröjor och ersätta dem med, ska vi säga Aquascutum? Är det "casual enough"?

skämt åsido. Jag vill som sagt ha lite fler tips på märken på tröjor, med div kragar. Gärna med länk, om det är möjligt.
Sen gillar jag jackor väldigt mkt, men jag tkr det är bättre och viktigare att ha en jacka som passar precis ALLA tillfällen tillgänglig i garderoben, än att bli accepterad som betahanne av ett gäng 20 åringar i en tråd på flashback, genom att äga 10 jackor med SI patch.

Dessa tröjor får gärna ha nåt (litet) märke/symbol på bröstet, som ex R.L, där märket ofta följer plaggets färg litegrann och således blir lite mer diskret. Lindebergs märke på knits är även det diskret, men nu gillar jag faktiskt inte det märket sådär jättemkt, men eftersom jag bor i en liten stad och inte kan sätta mig flera timmar i en bil varje gång jag ska köpa en tröja, så har det, som jag skrev i mitt första inlägg under detta konto, blivit både några sådana och några L&S.
dåjag finner det lite jobbigt att handla kläder jag inte har provat, så vill jag åtminstone ha en tröja av ett märke, innan jag beställer på nätet.
Visst hade jag kunnat beställa ett gäng SI knits, men seriöst, hur roligt och seriöst hade DET känts då, att bara äga kläder från ETT märke, (förutom North Face jackan)?

Nej, fram med alla tips ni har, det uppskattas verkligen.

Och så måste jack säga att jag är med dig om klockan! Jag har tänkt att köpa en lite finare klocka, men då jag inte är spec rik, och inte vill ha en begagnad budgetrolex eller breitling, så har jag kikat på en Tag Heuer Monaco, den klassiska med blå, fyrkantig urtavla. Eller om jag ska vara lite mer diskret, en IWC Portofino, utan några finesser. Fina stilrena klockor båda två som inte drar uppmärksamhet till sig, men ändå diskret höjer kvällens klädsel.
Idag har jag en vanlig stålklocka från Seiko i 5k kr klassen, duger fint till vardags, men är inget vidare smycke, hehe.
Men nu gled vi från ämnet lite, klockor är bäl heller inte casual.

vad tror ni om en trailmaster från Belstaff? Det är skönt att ha flera jackor för samma ändamål och årstid, och då gärna av olika märken, jag är inte främmande att köpa varesig en eller tre SI jackor till, men då ska det vara för att jackan tilltalar mig, patchen har jag tatt bort på ca hälften av mina SI kläder, för jag anser att den ser malplacerad ut. (Dock är den kvar på jackan)

Mvh

http://www.careofcarl.com/sv/artiklar/aquascutum-rolfe-club-check-shoulder-crew-neck-knit-grey-melange.html

jag skulle rekommendera Aquascutum pullovers/knit, kvalite, och ingen synlig logga , men du kanske vill visa upp att du har en dyr tröja ?

För jacka skulle jag rekommendera denna, det är SI men ba patcha av så ser det ut som vilken annan jacka. Jag tycker att denna jackan passar till allt (på vintern) det är ditt val om du vill ha grått/beige.

http://www.ebay.com/itm/Stone-Island-Thermo-sensitive-Ice-Wool-Field-Jacket-In-Grey-BNWT-/121858297817?hash=item1c5f520fd9:g:1gEAAOSwkNZUmeL C

http://www.ebay.com/itm/Stone-Island-Ice-Wool-Blend-Thermo-Sensitive-Fabric-Field-Jacket-Yellow-RRP-995-/201332693903?var=500531807902&hash=item2ee05d1b8f: m:mNfBkDnhWWYGouhW78M7jWA
Citera
2016-01-09, 06:24
Medlem
spegelnivattnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fite4Today
http://www.careofcarl.com/sv/artiklar/aquascutum-rolfe-club-check-shoulder-crew-neck-knit-grey-melange.html

jag skulle rekommendera Aquascutum pullovers/knit, kvalite, och ingen synlig logga , men du kanske vill visa upp att du har en dyr tröja ?

För jacka skulle jag rekommendera denna, det är SI men ba patcha av så ser det ut som vilken annan jacka. Jag tycker att denna jackan passar till allt (på vintern) det är ditt val om du vill ha grått/beige.

http://www.ebay.com/itm/Stone-Island-Thermo-sensitive-Ice-Wool-Field-Jacket-In-Grey-BNWT-/121858297817?hash=item1c5f520fd9:g:1gEAAOSwkNZUmeL C

http://www.ebay.com/itm/Stone-Island-Ice-Wool-Blend-Thermo-Sensitive-Fabric-Field-Jacket-Yellow-RRP-995-/201332693903?var=500531807902&hash=item2ee05d1b8f: m:mNfBkDnhWWYGouhW78M7jWA

Ska kika jackan , tack.

Nej, jag har inget behov av att visa att kläderna är dyra, det är många år wedsn jag hade något sådant. Däremot så kan jag tycka att en liten och diskret logga, faktiskt kan vara stiligt på plagget, liksom "skära av lite", som färgade sömmar el mönstrade knappar på en vitskjorta. Men loggor på märken som Hacket och i många fall Morris och liknande går bort.
på sin höjd som RL's (lilla) polospelare. och jag har faktiskt tänkt att inhandla ett par tröjor samt en eller ett par pikétröjor från Aquascutum, men jag vill prova dem först, för från Aqua har jag bara en rock, även om den sitter som en sommaräng då är det inte säkert allt gör det.
Tack för tipsen!
Citera
2016-01-09, 11:27
Medlem
SLR-08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym94

Ultimata är ju att hänga den på en rejäl galge (typ som den man brukar få med SI jackor).
Annars har vissa SI jackor ögla i ytterjackan istället för innern (dock inte Raso HPn), personligen hänger jag alltid på galge, om inte så hänger jag den över en stolsrygg. Ibland får man helt enkelt ta till lappen inuti..
Citera
2016-01-09, 15:57
Medlem
Ska man prata klädskötsel så ska alla skjortor och jackor hänga på en galge sålänge inget är i ull.

Och älskar alla "casualbilder" på instagram där folk hänger alla sina SI knits i garderoben och tar kort. Ni förstör bara era plagg sakta men säkert så länge ni hänger era tröjor på en galge.
Citera
2016-01-09, 16:27
Medlem
Typemynames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asiii
Ska man prata klädskötsel så ska alla skjortor och jackor hänga på en galge sålänge inget är i ull.

Och älskar alla "casualbilder" på instagram där folk hänger alla sina SI knits i garderoben och tar kort. Ni förstör bara era plagg sakta men säkert så länge ni hänger era tröjor på en galge.

Oj då lärde man sig nåt nytt. Varför bör man inte hänga ullplagg på galge? Och när du säger SI knits menar du alla typer av material?
Citera
2016-01-09, 17:33
Medlem
beshliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrwille
Hur är det med aquascutum skjortor, är det large som gäller om man har L i allt annat? Engelska märken brukar ju vara lite mer loose.

Av någon konstig anledning brukar aquascutum skjortorna sitta bra på mig i "vanlig storlek". Allt annat är dock litet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in