2006-09-14, 08:55
Medlem
Jag har en Henri Lloyd jacka och är så långt från ''huligan'' som man kan bli. Har aldirg blivit ''konfronterad'' för hurvida mina kläder är casual eller inte. Tycker sådant bara är pinsamt,varför skulle en viss grupp få ta ''patent'' på olika märken igentligen? Vill jag/någon ha på sig ett par vita sneakers eller en burberry keps så ska fan inte något sånt där avskrap få komma och säga att det är deras märken. Har även en hel del kläder från Ben sherman. Jag hoppas verkligen att Ben sherman aldrig blir lika förknippat med huliganmärken som tex stone island . Stone island tycker jag inte gör speciellt snygga kläder häller och deras märke (badgen) är riktigt ful.
Citera
2006-09-14, 12:06
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Michel Myers
Jag har en Henri Lloyd jacka och är så långt från ''huligan'' som man kan bli. Har aldirg blivit ''konfronterad'' för hurvida mina kläder är casual eller inte. Tycker sådant bara är pinsamt,varför skulle en viss grupp få ta ''patent'' på olika märken igentligen? Vill jag/någon ha på sig ett par vita sneakers eller en burberry keps så ska fan inte något sånt där avskrap få komma och säga att det är deras märken. Har även en hel del kläder från Ben sherman. Jag hoppas verkligen att Ben sherman aldrig blir lika förknippat med huliganmärken som tex stone island . Stone island tycker jag inte gör speciellt snygga kläder häller och deras märke (badgen) är riktigt ful.
Ja, Henri Lloys är ju seglarmärke. Det har fullständigt exploderat med Henri Lloyd, Sail Racing och ett par andra seglarmärken... Ändå, att döma av det fåtal båtar i stadens marina, så kan vi inte vara speciellt många som faktiskt seglar. 100 personer, tops, i en stad med 100 000 invånare... Och sen tycker jag mig märka att seglarfolket föredrar Gant och Boss...
Citera
2006-09-14, 12:07
Medlem
Squalos avatar
Vad gäller Ben Sherman så ser det ut som förvirringen är total i den här tråden.

Ben Sherman är det fjärde största Caual-märket i England, modsen började tidigt använde kläderna, likaså skinheads, som inte skiljer sig så mycket från mods egentligen. Skinheads var en fraktion av mods som hade kortare hår och som inte investerade i dom senaste kläderna. En mer arbetarklass-image. Lemonheads brukade dom kallas, och blev kända som skinheads runt 67-68. Man ska tänka på att skinheads inte är synonymt med nassar och rassar, utan man kunde lika väl vara kommunist eller anti-rasist som skinhead, även om paki-bashing, alltså uppspöning av pakistanier inte var helt ovanligt. Man lyssnade ofta på reggae och ska.

Skinheads kom tillbaka med Punk Rocken i mitten av 70-talet. Många tyckte om att spöa lite runt fotbollsmatcher, och jeansen blev tightare, inte sällan blekta, och bootsen högre. Man kan se ett tydligt samband mellan slutet av 70-talets punk-skinheads och 90-talets nazi-skinheads, ofta helt polerade skallar, med höga stövlar, svarta jeans, och bombarjacka.

Mods, om vi ska ha en kommentar om dom, var medelklasskids som la stor möda på sina kläder. Italienska kostymer var favoriten. Lambretta och Vespa-scootrar transporten. Musiken som tidigare nämnt, ska, R&B, jazz, soul...

Vad gäller överkroppen så är Fred Perry och Ben Sherman vanliga märken som fortfarande är populära. Jeansen är dom vanliga, Levi's, Lee...

Vad gäller Ben Sherman som mods-märke så går det inte att förneka. Ben Sherman har som logo, precis samma logo som modsen, nämligen brittiska flygvapnets blåa ring med en röd prick i.
Citera
2006-09-14, 13:33
Medlem
Mr Babus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Michel Myers
Tycker sådant bara är pinsamt,varför skulle en viss grupp få ta ''patent'' på olika märken igentligen?
Håller med tycker det är helt idiotiskt!
Men vem vill ha på sig en "Stony" och se ut som en chav?

Har inget emot huliganer men fjollor som klär sig i casualkläder som pappa betalat kan dra åt skogen!
Ok om du är scouser då vet man iallafall att du har snott det dyra klädesplagget du har på dig
Min polare köpte en Prada väska för £500! Ok £500 är inte mycket men när man kommer från en Council Estate och fortfarande bor där tycker jag man kan prioritera sina pengar istället för att lägga alla på casual-kläder.
Citera
2006-09-14, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Babu
Håller med tycker det är helt idiotiskt!
Men vem vill ha på sig en "Stony" och se ut som en chav?

Har inget emot huliganer men fjollor som klär sig i casualkläder som pappa betalat kan dra åt skogen!
Ok om du är scouser då vet man iallafall att du har snott det dyra klädesplagget du har på dig
Min polare köpte en Prada väska för £500! Ok £500 är inte mycket men när man kommer från en Council Estate och fortfarande bor där tycker jag man kan prioritera sina pengar istället för att lägga alla på casual-kläder.

Jag spenderar stora summor av min välförtjänta lön på dyra kläder. Jag köper inte kläder pga hur vidare folk ska se på mig för ett märke. Det ska även tilläggas att jag aldrig ser ner på människor som inte köper dyrare kläder. Jag skiter helt enkelt i om en polares jeans är sydda i Italien eller om han köpt dom på second hand. Om jag nu mot förvåning skulle se en snygg jacka från SI som jag vill ha skiter jag i om några snorvalpar eller ''grabbar'' tycker jag är en idiot. Jag bestämer helt själv vad jag vill ha på mig och dom ska fan inte tro att jag bryr mig om vad dom anser att det är deras märken. Det är som att så fort man ser en kille ha en fred perry tröja på sig så ska man springa fram och fråga, -Spelar du tennis? Vi kanske ska börja med att man får bara ha And1 skor om man spelar basket, Henri Lloyd om man seglar, fred perry/Lacsote om man spelar tennis?

Detta är inte riktiat till någon (förutom dom som tror sig äga ett märke bara för att märkerna annvänds i olika ''syften'')

Det kanske vart lite svordommar och lite rörigt, men blir bara så förgrymmad!
Citera
2006-09-15, 13:43
Medlem
Pradas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demuynck
Jag gillar bland annat L.O.G.G och Batistini som gör snygga saker - billigt och med bra kvalité.

Ridå.

Gillar inte dressman, dålig kvalitet
Citera
2006-09-15, 16:17
Medlem
abathingapes avatar
Sket i denna tråd och mitt tidigare uttalande och köpte en SI tröja idag....Den var ju så jävla snygg
Citera
2006-09-15, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abathingape
Sket i denna tråd och mitt tidigare uttalande och köpte en SI tröja idag....Den var ju så jävla snygg

Bli inte förvånad om du får stryk/blir av med den bara.
Inte bra att hålla på fel lag med en SI-tröja.
Citera
2006-09-15, 16:29
Medlem
Morticians avatar
Här har ni en länk till en sida om det engelska casualmodet
http://www.countylads.com/casuals.html
Citera
2006-09-15, 16:53
Medlem
Gizmo_Kvacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roppan
Det finns inte någon officiell lista över godkända märken. Casual lifestyle är en stil och inte ett begrepp för vissa märken.

Ben sherman kan alltså inte vara casual för att det känns för mycket tennis? Men Lacoste går väl bra?

Nahe? Men som du säkert förstår finns det märken som är mer eller mindre casual. Så är det är med alla stilar.
Citera
2006-09-15, 17:03
Medlem
abathingapes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abandonallhope
Bli inte förvånad om du får stryk/blir av med den bara.
Inte bra att hålla på fel lag med en SI-tröja.

Nej visst....
Tror mest jag skulle uppfattas som nån som "fattat grejen" efter att sett green street hooligans, och därmed tror jag är grym. Har sett massor med SI kläder på folk. Om nån skulle hoppa på mig kan jag ju alltid säga att jag tycker tröjan är snygg, och att jag läste om casualmodet redan 2004 i en artikel av Andres Lokko i Bon.

Skulle de fortsätta mucka, får jag väl säga att jag är djurgårdare.

Eller så skiter jag bara i det...
Citera
2006-09-15, 22:39
Medlem
Pradas avatar
En kille jag känner blev nerslagen för sisådär 2 dagar sedan, bara för att han hade en SI Jacka .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in