Citat:
Ursprungligen postat av emilsson
Jag tror rekommenderad ingångslön enligt branschstandard är runt 27.000kr.
En civ ing datateknik är den mest programmeringsintensiva utbildning som finns i sverige. Man lär sig programmera, men framförallt lär man sig matematik och teori för programmering. Har man läst denna, så kan man programmera allt. Göra ny kompilator, göra ny DOOM spelmotor, Artificiell intelligens, rubbet. Man blir hardcore programmerare som har förutsättningar att programmera allt hur avancerat som helst. Jag tror Linus Torvalds som gjorde Linux har gått denna.
Alla andra datautbildningar är inte lika mycket programmering. Inte alls lika mycket matte. Ska du syssla med typ DOOM spelmotor är det jättemycket matte. Har du läst 1-2 år programmering, kommer du aldrig kunna syssla med sånt - eftersom du läst för lite matte.
Men tänk på att denna civ.ing. utbildning är väldigt svår, med mycket matte. Det är jättemånga som tror att det är bara programmering, men det är egentligen mest konstig matte i början. Det är typ hälften matte, hälften programmering de 2 första åren, sen får du välja vad du vill läsa mera av.
Fel, Datavetenskap är nog den mest programmeringsintensiva. Vi läste samma programmering som D läst på två år på ett. Och ja, det är ur samma kursmängd med samma innehåll. De får läsa signaler och fysik istället.
Jag reserverar mig dock för hur det ser ut på KTH, men D i allmänhet är inte så programmeringsfylld.Jag känner folk från tre olika lärosäten som läser Datateknik.