Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2007-09-15, 13:06
Bannlyst
Har suttit och googlat, försökt hitta lite bra info angående detta men har inte hittat nått vettigt.

Jag har alltså en äldre variant som inte piper när den är klar. Min flickvän påstår att man ska plussa på 0.5 på resultatet då munnen är lite kallare än resten av kroppen. Jag själv har aldrig kört den metoden förut. Borde inte de som gör termometrarna programmera in det om det nu är kallar i munnen än i övriga delar av kroppen.

Hur gör ni? Ska jag byta till stjärttemp och köra oldschool istället?
Citera
2007-09-15, 15:12
Medlem
Jag har lärt mig att man ska plussa 0.5 till temp man tar i armhålan iaf. Vet inte hur det är med munnen, kan tänka mig att det kan vara liknande.
Citera
2007-09-15, 15:58
Medlem
Trinnits avatar
I armhålan har jag hört att man ska plussa 0.2
I munnen har jag aldrig hört att man ska plussa på något, står inget om det i bruksanvisningen till min termometer heller. Däremot ska man inte äta/dricka på en viss tid innan man tar temperaturen.
Citera
2007-09-15, 16:04
Medlem
Ruvils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dirFlaw
Har suttit och googlat, försökt hitta lite bra info angående detta men har inte hittat nått vettigt.

Jag har alltså en äldre variant som inte piper när den är klar. Min flickvän påstår att man ska plussa på 0.5 på resultatet då munnen är lite kallare än resten av kroppen. Jag själv har aldrig kört den metoden förut. Borde inte de som gör termometrarna programmera in det om det nu är kallar i munnen än i övriga delar av kroppen.

Hur gör ni? Ska jag byta till stjärttemp och köra oldschool istället?
Så vitt jag vet är det 0.3 som skall plussas, det är iallafall vad som står i bruksanvisningen till min termometer.
Citera
2007-09-15, 16:28
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trinnit
Däremot ska man inte äta/dricka på en viss tid innan man tar temperaturen.
Eller andas.
Citera
2007-09-16, 00:01
Medlem
nkwtms avatar
Min husläkare säger i alla fall +0.3 på muntermometer.
Citera
2007-09-16, 08:36
Medlem
Afrokamels avatar
Jag har fått höra att man ska lägga till en grad, detta sa en sjuksjöterska på en vårdcentral. (När man mäter i munnen)
Citera
2007-09-16, 08:50
Medlem
nkwtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afrokamel
Jag har fått höra att man ska lägga till en grad, detta sa en sjuksjöterska på en vårdcentral. (När man mäter i munnen)

Låter mycket, isåfall lider jag av kronisk feber
Citera
2007-09-16, 11:55
Medlem
på min fina bruksanvisning till min muntermometer står det klart och tydligt att man får ett resutltat som är ca 0.5 grader lägre än den temperatur man faktiskt har.
Citera
2007-09-16, 14:27
Medlem
nkwtms avatar
Det beror nog på termometern är min slutsats, mellan 0.2 och 0.5 verkar vara det som ska plussas på (läs bruksanvisningen för din termometer)
Citera
2007-09-16, 19:01
Medlem
baazs avatar
Hade tidigare en renodlad muntermometer. Den skulle man inte lägga till något på.

Hade därefter en "multitermometer" som kunde användas lite här och var. Dock så använde vi den endast i munnen och då skulle 0.3 läggas till.

Numer har vi en örontermometer, men den visar ta mig tusan aldrig rätt. Oavsett hur man använder den i örat.

Läs bruksanvisningen, där borde stå. Men ett stalltips är +0.3.
Citera
2007-09-16, 21:19
Medlem
handtralalas avatar
Använd den i rumpan istället. Garanterat mest exakt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in